חותמת יהודית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרכון נאצי של היהודי לאו ארמן
דרכון נאצי של היהודי לאו ארמן

חותמת יהודיתגרמנית: Judenstempel) הייתה חותמת בצורת "J" אדום שהודבקה על הדרכונים הגרמניים על ידי השלטונות הגרמניים משנת 1938, המזהה את בעל הדרכון כיהודי. הבסיס היה הצו לגבי דרכונים יהודיים מ-5 באוקטובר 1938.

דרכוני ה-J הגרמניים ענו על הצרכים של שווייץ [1] ושוודיה, אשר שקלו חובת ויזה כללית לאזרחים גרמנים בגלל הפליטים הרבים מגרמניה. שתי המדינות רצו למנוע מהפליטים הגרמנים היהודים להישאר בארצותיהם.

על פי הוראת משטרה מ-7 ביולי 1941, היה צורך להחתים גם את העמוד הראשון של כריכת הדרכון. [2] ההצעה לכך הגיעה מקונסול גרמני. [3]

סיווג היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חותמת J אפשרה לזהות את יהודי גרמניה עם חציית הגבול. בהתאם לתקנות הכניסה של מדינת היעד, פירוש הדבר עשוי להיות מניעת כניסה מיהודים. שווייץ אפשרה ליהודים גרמנים, שניתן היה לזהותם בדרך זו, להיכנס לארץ רק אם הנציגות השווייצרית האחראית הוציאה בעבר ויזה.

האשמה בהמצאת החותמת J בדרכוני יהודים הוטלה זמן רב על שווייץ, במיוחד על היינריך רותמונד. האשמות מקבילות הועלו על ידי פיטר ריפמן במאמר מ-31 מרץ 1954 בכתב העת Der Schweizerischer Beobachter. מחקרים אחרים מראים שהחותמת J הוכנסה כתוצאה מהסכם בין שווייץ לגרמניה [4] אך הרשויות הגרמניות הציעו זאת, כדי למנוע מהמועצה הפדרלית של שווייץ. לדרוש מתן ויזה לכל אזרח גרמני. [5] בהתאם לכך, ב-1998 סייג Beobachter את האשמתו נגד רותמונד.

שווייץ עצמה לא סימנה ספציפית את הדרכונים של יהודי שווייץ. עם זאת, היא רצתה לאפשר ל"יהודים המשתייכים לרייך שדרכונם נושא את התכונה [...] המוזכרת [...] להיכנס לשווייץ אם הנציגות השווייצרית האחראית כללה בדרכון "הבטחה לאישור השהייה בשווייץ או למעבר דרך שווייץ". [6] שווייץ לא קיבלה יהודים גרמנים כפליטים פוליטיים ומנעה כניסת יהודים בסכנת השמדה לשווייץ אם אלה לא הגישו בקשה מראש ולא היו עם היתר מיוחד מראש.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ «Eine unglaubliche Affäre» – die Schweiz und der Judenstempel In: Neue Zürcher Zeitung vom 2. Mai 2023
  2. ^ Joseph Walk (Hrsg.): Das Sonderrecht für die Juden im NS-Staat. 2. Auflage. Heidelberg 1996, ISBN 3-8252-1889-9, S. 344.
  3. ^ Eckart Conze, Norbert Frei, Peter Hayes, Mosche Zimmermann: Das Amt und die Vergangenheit - deutsche Diplomaten im Dritten Reich und in der Bundesrepublik. München 2010, ISBN 978-3-89667-430-2, S. 177.
  4. ^ Dokument VEJ 2/127.
  5. ^ dpa-Meldung vom 22. Februar 2009, Hagalil-Archiv
  6. ^ Dokument VEJ 2/127