זולו (סרט, 2013)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זולו
Zulu
בימוי ג'רום סאל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Richard Grandpierre עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ז'וליאן רפנו עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אורלנדו בלום
פורסט ויטאקר
Tanya van Graan עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלכסנדר דספלה
מדינה צרפת, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה
חברה מפיצה פאתה, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 במאי 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 111 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, קוסה, אפריקאנס, זולו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 16 מיליון דולר[1]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זולואנגלית: Zulu) הוא סרט פשע משנת 2013 בבימויו של ג'רום סאל ובכיכובם של אורלנדו בלום ופורסט ויטאקר. הוא נבחר לסרט הנעילה בפסטיבל קאן 2013.[2][3] הסרט מבוסס בחלקו על פרויקט קוסט, התוכנית לכלי נשק ביולוגיים וכימיים שהפעיל משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, ועל הספר "זולו" מאת הסופר קריל פריי, זוכה הגראן פרי הצרפתי לרומן הפשע הטוב ביותר בשנת 2008.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בילדותו בקייפטאון, עלי סוחלה עד לרצח אביו ולאונס אמו ג'וזפינה בידי רודפים. באותו יום, עלי גם הועבר לסריס לאחר שכלב קרע את איברי המין שלו. כיום עלי הוא בלש מחלק הרצח של משטרת דרום אפריקה, עם שותפו בריאן אפקין (אורלנדו בלום) ודן פלטשר (קונרד קמפ). הגברים נקראים לחקור את רצח ג'ודית בוטה, צעירה שנמצאה בגנים הבוטניים המקומיים, רק כדי לגלות שהיא חיה וחברתה הטובה ביותר ניקול וייס הייתה הקורבן, לאחר שנמצאה עם תעודת הזהות של ג'ודית והוכתה מוות. בזמן הראיון טענה ג'ודית שניקול בילתה את הערב עם החבר שלה. תוך כדי נסיעה הביתה, עלי נתקל בשני נערים צעירים שנלחמים באלימות, אך שניהם בורחים לאחר שהוא מנטרל את המאבק. עלי מוצא במקום חומר אבקה, שהוא מאוחר יותר חושף שהוא צורה חדשה של toke, סם מניפולטיבי פסיכולוגי. בינתיים התגלה שבריאן מתמכר לגירושין מאשתו לשעבר רובי, בעוד שבנו המתבגר דייוויד התרחק מבריאן בשל אורח חייו כרווק, חובות כבדים והתמכרות להימורים ואלכוהול.

עלי מתעמת עם הרקדנית האקזוטית זינה במועדון שלה "סאנדנס", אך היא מזהה את החבר של ניקול כסטן קוואלנה, סוחר סמים מקומי ואילו מזכירת המחלקה ג'נט מתחקה אחר הטלפון של ניקול לחוף מיוזנברג. עם הגעתם, עלי, בריאן ודן מותקפים על ידי חבורת פושעים, שממשיכים לפצוע אנושות את דן במצ'טה, אם כי עלי ובריאן הורגים את שאר החבורה; מאוחר יותר מת דן בבית החולים, ומשאיר את אשתו קלייר אבלה והיא מנתקת קשרים עם המשטרה. לאחר הלווייתו של דן, עלי מקבל את קפטן פול קרוגר כשותף לחקור את "חתול", אדון פשע בעל קשרים לרוצחים של דן, אך הוא מכחיש שהוא מכיר את הפושעים. מאוחר יותר מתגלה כי "חתול" הוא היצרן של toke וסטאן, לאחר שמנת יתר של התרופה הרגה את ניקול בהתקף של זעם עיוור הרג אותה.

למחרת, אישה נוספת בשם קייט מונטגומרי, אשתו של מוזיקאי ג'אז מפורסם, נמצאת מתה באותה צורה כמו ניקול בחוף לונג איילנד; עלי ובריאן חושפים את הודעת לוחם הזולו "באזוקלה" שנצרבה על החזה שלה. מאוחר יותר באותו יום, ראשו הכרות של סטאן נמצא. עלי ובריאן שוב מתעמתים עם חתול, אך לפתע, אותם פושעים מחוף מיוזנברג תוקפים את המקום והורגים כמה מאנשיו של חתול; עלי ובריאן רודפים אחרי הפושעים, אך אלה נהרגים על ידי הבריונים של חתול ועלי נפצע במהלך המרדף. בריאן חוזר למתחם ומגלה שסטאן תויג כרוצחן של ניקול וקייט, אך בריאן מסרב להאמין שהתיק נסגר. מאוחר יותר, בריאן מבקר את הסיירת המקומית טארה, שגילתה שראתה ג'יפ צבאי חונה מחוץ לחוף מיוזנברג בזמן רצח דן.

ללא תמיכה מהמשטרה, בריאן וג'נט חוקרים ביחד באופן פרטי וחושפים את זהותו של דוקטור ג'וסט אופרמן, מדען לשעבר של "פרויקט קוסט", שהתכוון לשחרר נשק ביולוגי שישמש נגד ברית המועצות במהלך המלחמה הקרה, אך מדענים רבים נשבעו גם למגר את האוכלוסייה השחורה בדרום אפריקה והאמינו שהם אחראים להתקוממות הפשע והעוני; בריאן חשד שאופרמן ייצר את הסם כדי להשיג את מטרתו. מודע לקשריהם לפרויקט, בריאן מסתנן למפקדת DPS, מיליציה פרטית בראשות פרנק דה באר; בריאן מזהה את אחד הרכבים כזהה לזה שנמצא בחוף מיוזנברג ביום מותו של דן ומאשר את מעורבותם באופרמן. מאוחר יותר באותו יום, ג'וזפין נרצחת בביתה על ידי חתול, לאחר שעלי התבשר על החקירה. לאחר ששמע על מות אמו, עלי נודע מפילגשו של חתול שנסוג למדבר נמיב עם אופרמן; מונע מזעם עלי טס לנמיביה כדי לצוד את "חתול".

עם איסוף הראיות להעמדה לדין של אופרמן, בריאן מקבל הודעה כי רובי ובעלה ריק נלקחו בשבי על ידי דה באר, בדרישה מבריאן לוותר על הראיות בתמורה לחייהם. עם הגעתו, בריאן נלכד ומוכה, בעוד שריק מוצא להורג בגין ניסיון שוחד. לאחר שדה באר יוצא לנמיביה, בריאן משתחרר והורג את סוכניו ומציל את רובי; הראיות מאשרות שדה באר רצח את קייט ואילו חתול הרג את סטאן בהוראתו של אופרמן. עלי ובריאן מגיעים מחוץ למטה אופרמן במדבר נמיב, שם מתחיל קרב יריות; תוך כדי כך, בריאן לוכד ועוצר את דה באר, בעוד עלי הורג את חתול, אך נורה תוך כדי. אופרמן בורח מעבר למדבר, אך עלי רודף אחריו עד הבוקר במה שמוביל את שניהם לתשישות. לאחר שלכד אותו, עלי מטשטש את אופרמן למוות, לפני שנכנע לפצעו ומת במדבר. בריאן ויחידת משטרה מגיעים למקום ומחזירים את גופתו של עלי לקבורה מכובדת.

עם חזרתו לקייפטאון, בריאן קובר את עלי וחוזר למשטרה, תוך שהוא מתאמץ לשפר את חייו על ידי תיקון יחסיו עם דייוויד ותיקון המצבה של אביו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אורלנדו בלום בתפקיד בריאן אפקין
  • פורסט ויטאקר בתפקיד עלי סוחלה
  • טניה ואן גראן בתפקיד טארה
  • נטשה לורינג בתפקיד מרג'ורי
  • סוון רויגרוק בתפקיד דייוויד אפקן
  • אדריאן גליי בתפקיד נילס בוטה
  • קונרד קמפ בתפקיד דן פלטשר
  • רוקסן פרנטיס בתפקיד ג'ודית בוטה
  • טינרי ואן וויק-לוטס בתפקיד קלייר פלטשר
  • דין סלייטר בתפקיד ריק
  • קלסי איגן בתפקיד ניקול וייס
  • ח'ולו סקנג'אנה בתפקיד תמבה
  • הני בוסמן בתפקיד ראש מגולח
  • ג'ואל קיימבה בתפקיד זינה

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן 2013 ב-26 במאי כסרט הנעילה.[4] מאוחר יותר הוא הופץ בצרפת ב-4 בדצמבר 2013. בדרום אפריקה שונה שם הסרט ל"עיר של אלימות" (City of Violence).[5]

לאחר הקרנת הבכורה בקאן, הסרט הופץ בארצות הברית על ידי חברת ויינשטיין.[6] אך יציאתו נדחתה עד לשנת 2017, כאשר הבמאי ג'רום סאל הודיע כי הארווי ויינסטין טרם שחרר אותו מכיוון שהוא כנראה חשב שהוא יותר מדי לקהל האמריקני.[7]

הסרט שוחרר בנטפליקס בשם "שוטרי קייפטאון" (Cape Town Cops).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Zulu (2013)". The Numbers. נבדק ב-16 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "'Zulu' to Close Cannes Film Festival". Variety. Reed Business Information. 12 באפריל 2013. נבדק ב-12 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Orlando Bloom thriller to close Cannes film festival". BBC News. BBC. 12 באפריל 2013. נבדק ב-12 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Keslassy, Elsa (12 באפריל 2013). "'Zulu' to Close Cannes Film Festival". נבדק ב-25 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Obenson, Tambay A. "Forest Whitaker, Orlando Bloom Crime Drama 'Zulu' Gets a New Release Trailer, Poster + Title Change - IndieWire". www.indiewire.com. נבדק ב-25 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Barraclough, Leo (24 במאי 2013). "Pathe Closes Further Sales for Cannes Slate". נבדק ב-25 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Jérôme Salle on Twitter". נבדק ב-25 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)