זבד דקל הוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזבד דקל הוסי
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: גחניים
סוג: זבד דקל הוסי
מין: זבד דקל הוסי
שם מדעי
Diplogale hosei
תומאס, 1892
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זבד דקל הוסי (שם מדעי: Diplogale hosei) הוא מין של זבד ממשפחת הגחניים שהוא מין נדיר ויחידי בסוג Diplogale. הוא אנדמי לצפון מערב האי בורנאו שבמלזיה ובברוניי. הוא קרוי ע"ש החוקר צ'ארלס הוס (1863 - 1929).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזבד הוא חום-כהה או חום-שחור והגחון לבן או חום בהיר ויש לו רגליים קצרות. הפנים לבנות ובעלות אוזניים קטנות, "מסיכה" באזור העיניים וחוטם ושפם ארוכים. הפרווה דלילה והרגליים כמעט חשופות משיער. אורכו 48-54 ס"מ והזנב 28-34 ס"מ. משקלו עד 2 ק"ג.

הוא חי בטבע בסבה ובסראוואק שבמלזיה, וכן בברוניי. הם חיים במגוון אזורים מיערות הרריים לג'ונגלים עבותים וגם בשטחי ביצות ולאורך גדות נהרות. הם נפוצים בעיקר בפארק הלאומי קינבאלו שבסבה.

זהו מין יחידאי החי בין העצים וגם על הקרקע ביער ויוצא לאכול בלילה. הוא ניזון מדגים קטנים, חסילונים, סרטנים, צפרדעים וחרקים ופחות אוכלים פירות ממיני זבדים אחרים. ביום הוא ישן במאורה בין העצים או בסלעים.

זבד זה גולה בטבע ב-1892 אך רק ב-1997 הצליחו להשיג זבד כזה ולגדלו בשבי והוא שוחרר לאחר חודשיים. מאז המין לא מגודל בשבי. המין נמצא בסכנת הכחדה כתוצאה מגידול יתר ופגיעה בשטחי המחיה שלו והאוכלוסייה הנוכחית הצטמצמה ב-30% מהאוכלוסייה שלה לפני 15 שנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זבד דקל הוסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זבד דקל הוסי באתר הרשימה האדומה של IUCN