זאב שינד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאב שינד מנכ"ל משרד הביטחון 1951.
זאב שינד מנכ"ל משרד הביטחון 1951.

זאב שינְד (7 בספטמבר 190920 בדצמבר 1953) היה פעיל ההעפלה, עמד בראש המוסד לעלייה ב' בארצות הברית[1][2], ממקימי צי הסוחר הישראלי, מנכ"ל משרד הביטחון ומשרד התחבורה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינד נולד בווילנה, היה חבר בתנועת החלוץ, עלה לארץ ישראל ב-1929 והצטרף לקיבוץ איילת השחר. היה פעיל בוועד הפועל של ההסתדרות וב-1928 נשלח לרכז את פעילות החלוץ בוורשה.

שינד היה פעיל בארגון ההגנה, פעיל בתחום ההעפלה עוד מתקופת ספינת המעפילים ולוס[3], היה מבכירי המוסד לעלייה ב' וכונה "דני". במסגרת זו נשלח ב-1941 מטעם ועד ההצלה לאיסטנבול, יחד עם טדי קולק ואהוד אבריאל על מנת ליצור קשרים עם הקהילות היהודיות בארצות הכיבוש הנאצי ולהוציא לפועל פעולות עזרה והצלה. הוא שהה באירופה עד 1944. לאחר מלחמת העולם השנייה עסק ברכש 10 אונייות והברחתן מארצות הברית כדי להשתמש בהן כאונייות מעפילים. ביניהן היתה גם האונייה President Warfield ששמה הוסב ל-אקסודוס[4]. הוא רכש גם את שתי ספינות הפאנים - "פָּאן קרֶסֶנט" (Pan Crescent) ששמה הוסב לעצמאות ו"פָּאן יוֹרק" (Pan York) ששמה הוסב לקיבוץ גלויות. כמו כן ארגן סיוע נוסף להגנה.

לאחר קום המדינה, היה ממקימי צי הסוחר הישראלי, הצטרף להנהלת צים והיה למנהלה הראשי. מונה על ידי שר התחבורה הראשון דוד רמז למפקח על התחבורה הימית. ב-1951 מונה על ידי דוד בן-גוריון למנכ"ל משרד הביטחון. לאחר פטירתו של שר התחבורה דוד צבי פנקס, מונה שינד בספטמבר 1952 למנכ"ל משרד התחבורה תחת דוד בן-גוריון (ללא שר בפועל).

לאחר סיום כהונתו חזר להנהלת צים, היה ממנהלי חברות-הבת "אלחוט-ים" ו"שהם", עד לפטירתו בגיל 44. הותיר אחריו אישה ובת. הוא הובא למנוחות בבית העלמין שבקיבוצו איילת השחר.

בניין הספרייה בבית הספר לקציני ים עכו, שנחנך ב-1958, נקרא על שמו של זאב שינד ולזכרו.

קראו עוד[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ז'ק דרוז'י, פרשת אקסודוס באור חדש, תל אביב: עם עובד, 1971, עמ' 13-19
  2. ^ פרופסור אביבה חלמיש, אקסודוס, הסיפור האמיתי, תל אביב: עם עובד, 1990, עמ' 28-30, 155, 254
  3. ^ שיקולים פוליטיים: עמדת בן-גוריון לגבי שילוב הפלי"ם בפעילות המוסד לעלייה ב', אתר הפלי"ם
  4. ^ שמעון פינס, ממנו נרכשה "אכסודוס", דבר, 31 במאי 1960


ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.