ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:פרשת הרשימות של מפלגת נעם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<:פרשת הרשימות של מפלגת נעם

  • תאריך תחילת ההצבעה: יום שישי 14:38, 14 ביולי 2023 (IDT)
  • תאריך סיום ההצבעה: יום שישי 14:37, 21 ביולי 2023 (IDT)

מהות המחלוקת[עריכת קוד מקור]

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

עמדת צד א' - לאחד[עריכת קוד מקור]

תמיכה משמעותית בדף השיחה, אך לא פה אחד Lavluv📜אם הגבת לדבריי, נא תייג אותי • כ' בתמוז ה'תשפ"ג 16:23, 9 ביולי 2023 (IDT)

Lavluv, זה לא משנה כבר מה היה או לא היה בדף השיחה. נא פרט כאן את נימוקיך בעד האיחוד. תודה. יוניון ג'ק - שיחה 00:12, 10 ביולי 2023 (IDT)
מדובר בערך על פוסט של סעיף קטן במצע של מפלגה שולית. לו היה מדובר בליכוד אלי אולי אולי הייתה משמעות לכך בערך עצמאי. די במידע שיש בערך ע"מ לאזכר ב-2 שורות בערך על המפלגה.
נוסף על כך, כתיבת הערך בתשלום מעידה על כך שמדובר במסע יחצ של המחאה, ולא בעורך שחשב שיש חשיבות לאירוע וכתב ע"כ ערך. Lavluv📜אם הגבת לדבריי, נא תייג אותי • כ"ב בתמוז ה'תשפ"ג 20:51, 10 ביולי 2023 (IDT)
צודק לחלוטין. עמד (שיחה | תרומות) • כ"ב בתמוז ה'תשפ"ג • 21:15, 10 ביולי 2023 (IDT)
אלה טיעונים לא רציניים. שוב לא טרחת להציג טיעון משמעותי לפני שאתה מטריח את הקהילה. בהתחלה הסתפקת באזכור הדיון בדף השיחה. לאחר מכן הוספת משהו כדי לצאת ידי חובה. זה לא תקין. גילגמש שיחה 22:14, 11 ביולי 2023 (IDT)

עמדת צד ב' - לא לאחד[עריכת קוד מקור]

פרשת הרשימות השחורות מתעלה מעבר לעניין מפלגת נעם עצמה ומייצגת הלך רוח חברתי ופוליטי בעל חשיבות להבנת תהליכים ומגמות בישראל. לאחר שני עשורים בהם התקיים תהליך משמעותי של קבלה ושוויון לקהילת הלהט"ב, ישנה בשנים האחרונות מגמה נגדית ופרשת הרשימות מייצגת שיא ביוזמות להדרה של קהילת הלהט"ב ממוקדי השפעה רק בשל נטייתם המינית. בשל כך, הפרשה מייצגת קונפליקט חברתי שחשיבותו רבה מעבר למספר שורות בערך על המפלגה.

חשיפת הפרשה הייתה גורם מניע מרכזי למחאה נגד הממשלה ה־37 שהתעוררה כבר בסוף חודש דצמבר 2022, עוד לפני הצהרת לוין: ביום השבעתה, ימים ספורים לאחר הפרסום, התקיימו הפגנות בירושלים ובתל אביב נגד הממשלה ונגד מהלכים שניסו לקדם חלק מחברי הקואליציה ותוארו כמגמה המבקשת לפגוע בחברי הקהילה הגאה. בשל כך, כפי שתואר - קהילת הלהט"ב הפכה להיות כוח מניע משמעותי בהפגנות נגד הממשלה והמהלכים שהיא מקדמת.

בניגוד לסוגיות מחלוקת אחרות בהן סומנו ארגונים – הרי שכאן באופן משמעותי סומנו אנשים פרטיים: החל בדמויות מקהילת הלהט"ב, דרך נשים בולטות מהשדה הפמיניסטי וכלה בבעלי תפקידים במערכת המשפט ובמשרדי ממשלה. ישנה חשיבות ייחודית לסימון של אינדיבידואלים בידי מפלגה – מהלך המסמל פוליטיזציה דרמטית של תפיסת שירות המדינה, תעדוף של אנשים שלא על בסיס כישוריהם על אלא בסיס נטייתם המינית או עמדותיהם בסוגיות חברתיות וכו'. לא בכדי יצרה הפרשה כותרות ושיח רב שכן עבור רבים הרשימות נתפסו כ"רשימת חיסול" וחציית קו של הליכה לכיוון פרקטיקות המאפיינות משטרים שאינם דמוקרטיים, ולא כזוטי דברים.

אך לא מדובר כאן אך ורק באירוע חדשותי: עוצמת הפרשה וההד הציבורי הנלווה לה הובילו כאמור להפגנות הראשונות נגד הממשלה וכן לדיונים בכנסת, ובפרט לכנס חירום של הקהילה הגאה. תוקף נוסף לעובדה שלא מדובר באירוע חדשותי חולף עלה מתוך דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא העלייה במקרי אלימות כלפי להט"ב שהתקיים בחודש מאי 2023, שהתקיים חודשים לאחר פרסום הרשימות. בדיון הוזכרה פרשת הרשימות כחלק ממגמה שמובילה לפגיעה בקהילת הלהט"ב ובתחושת הביטחון של חבריה.

כמו כן, לא מדובר אך ורק בפרשה סמלית, הרשימות הן מעין "תוכנית עבודה" וחלק מקמפיין רחב ומתמשך שמנהלים מפלגת נעם וגורמים נוספים מזה מספר שנים ולכן לא ניתן להתייחס אליה אך ורק כאזכור שולי בערך על המפלגה. להלן כמה דוגמאות:

גילוי נאות הפוסט הארוך לעיל נכתב בתשלום ע"י הבלוק הדמוקרטי. Lavluv📜אם הגבת לדבריי, נא תייג אותי • כ"ב בתמוז ה'תשפ"ג 14:31, 11 ביולי 2023 (IDT)
אם כך, ניתן לראות בי ככותב הדברים המדויקים שלעיל (לא בתשלום, ולא רואה עצמי שייך לשום "בלוק"). Guycn2 - שיחה 14:38, 11 ביולי 2023 (IDT)
לגופו של דבר. מדובר כדבריך ב"מעין "תוכנית עבודה" וחלק מקמפיין רחב ומתמשך שמנהלים מפלגת נעם" ואכן היא ראויה לאיזכור ב-2 שורות ואפילו בפסקה שלימה בערך על המפלגה. לא מעבר לכך. Lavluv📜אם הגבת לדבריי, נא תייג אותי • כ"ב בתמוז ה'תשפ"ג 14:45, 11 ביולי 2023 (IDT)
הפוך גוטה, הפוך. הטענה היא שצריך ערך נפרד מכיוון שהאירוע הזה הוא הרבה יותר מאיזה איזכור זניח של מפלגה זניחה עם ח"כ אחד. וזה לא רק מפלגת נעם אלא חוצה מפלגות וארגוני ימין. Danny Gershoni - שיחה 16:01, 11 ביולי 2023 (IDT)
תודה על המקורות המרובים, עוד אבדוק אותם בהמשך, אני מניח.
עם זאת, דבר אחד עדיין לא הבנתי. איך הטיעונים האלה, שנראים לי כמכוונים נגד מחיקה, תופסים לדיון איחוד?
אם אין נימוקים שמתייחסים לטיעון שהצגתי (רק כדוגמה) „ערך מיותר כזה נותן משקל חסר כל פרופורציה לנושא שהוא בעיקרו ידיעה עיתונאית ראויה על מפלגת יחיד לא מרכזית במיוחד.”, כנראה שלא אשתכנע. – מקף ෴‏ 13:22, 13 ביולי 2023 (IDT)
היי מקף, דווקא התייחסתי בהרחחבה לטיעון שלך. העובדה שמדובר במפלגת יחיד לא אומרת שהיא שולית וחסרת השפעה ולראייה, הרשימות שנערכו בשנת 2019 מזינות מאז קמפיינים שונים בנושאים שבהם הן עוסקות אשר חורגים מעבר לפעילות המפלגה עצמה והדבר מעיד על השפעתן. לפחות אחד הנושאים קיבל ביטוי בהסכמים הקואליציוניים. כל זה לא קשור בכלל לחשיפת קיומן של הרשימות בתקשורת ולכן לא ניתן לומר שזהו רק אירוע תקשורתי שקיבל "משקל חסר פרופורציות".
אך גם כשבוחנים את ההשלכות שהיו לפרסום עצמו, ניתן לראות שהן משמעותיות וחורגות מעבר לרעש התקשורתי – עצם פרסום הרשימות היה אחד הגורמים לפרוץ המחאה נגד הממשלה והמהלכים שהיא מקדמת (כאמור, עוד לפני הכרזת לוין) וההתייחסות לפרשה בדיון בוועדה לביטחון לאומי בחודש מאי, חמישה חודשים לאחר הפרסום, מעיד גם הוא כי לא מדובר באירוע חדשותי חולף.
מעבר לכך, בערך על מפלגת נעם יש כבר פרק קצר על פרשת הרשימות. המצדדים באיחוד לא הציעו להרחיבו, להיפך, טענתם היא כי יש להזכיר את הפרשה "ב־2.5 משפטים" בערך על המפלגה. כלומר המשמעות בפועל של הצבעה זו היא מחיקת הערך, למרות שבדיון החשיבות תמכו רוב המשתתפים בהשארתו. לכן, במקרה זה הטיעונים נגד מחיקה הם גם הטיעונים נגד איחוד. HaBlocOrg - שיחה 18:15, 14 ביולי 2023 (IDT)
בבקשה תקראו שוב את מה שכתבתי. לא אמרתי שום דבר על ההשפעה של מפלגת יחיד (כן על מרכזיות, בולטות יחסית לשאר, כלומר יש כאן 1/120), או על המשקל שניתן בעיסוק התקשורתי (כן על המשקל שהערך נותן כשהוא עומד בנפרד).
את הנימוק לגבי האירוע החדשותי החולף, הוא אכן חולף, אין בו יותר עיסוק (האם פספסתי כתבה מהשבועיים האחרונים שממשיכה לסקר את הנושא? למיטב ידיעתי לא) אלא רק באחד מבין התוצרים שלו, ולא ישירים במיוחד יש לציין, כפי שגם אתם כתבתם אין פה בלעדיות ואפילו לא ראשוניות. גם אם היו מקורות קצת יותר איכותיים שמתמקדים במרכזיות של הנושא (אפילו אם היא בינונית) בין הגורמים למחאה, אני לא משתכנע שזה מסביר למה צריך ערך נפרד. למחאות יכולים להיות סיבות מרובות וגורמים שבנפרד לא נכתוב על כל אחד מהם ערך משלו (ואפילו לא ערך כולל על כל הגורמים יחד). וזה לא אומר שהתוכן לא מופיע. הוא יופיע, רק בלי להקדיש לו דף שלם בחוסר פרופורציה.
לגבי הטיעונים על הכמה משפטים, אני לא יודע האם זה "קו הגנה" שני למול המחיקה, שנועד להתייחסות רק אם הנימוקים שקודמים לו לא מצליחים לשכנע. גם אם מדובר בנימוקים שבעצם מובילים מראש לרצון למנוע איחוד, אשתדל להתייחס – אני לא בטוח שהעמדה לגבי שני משפטים היא הגיונית, אבל אולי. בכל אופן, אני לא כל כך רוצה להסתמך עליכם, כי בסופו של יום אתם בעלי עמדה, ואני מעדיף לשפוט עצמאית, בלי השפעות של אינטרסים חיצוניים של עורכים בתשלום, את WP:NPOV§5 (שעומד בבסיס התנגדותי לערך נפרד, ושיאפשר לנו למצוא את הפירוט המידתי בערך היעד לאחר האיחוד). ייתכן שהתוכן יוכל להתמצות בכמה משפטים (כנראה קצת דחוק מדי) וייתכן גם תת־מקטע ייעודי, בכל מקרה זה כבר לא חלק מהדיון פה וכשהאיחוד יתבצע בפועל נוודא שעיקרי המידע מגיעים. – מקף ෴‏ 18:48, 14 ביולי 2023 (IDT)
  1. YishME - שיחה 15:09, 19 ביולי 2023 (IDT)
    אתה הצבעת עכשיו פעמיים?! אתה לא חושב שזה טעון חסימה רציני??? אורי9 - שיחה 15:11, 19 ביולי 2023 (IDT)
    אורי9, טעויות קורות, לרוב הכוונות טובות. גם לי דבר כזה קרה פעם, לפעמים שוכחים שהצבענו בהצבעה שרוצים לעקוב אחרי הדיון שלה כמה ימים, למשל. תודה ששמת לב לטעות. – מקף ෴‏ 15:27, 19 ביולי 2023 (IDT)
    @אורי9 @מקף תודה על זיהוי הטעות ועל הנחת הכוונה הטובה, כפי שנדרש ממני לעיתים כה תכופות. לא הייתי חולם להצביע פעמיים כנסיון לרמות. YishME - שיחה 22:45, 19 ביולי 2023 (IDT)
הצעת האיחוד סותרת להבנתי את מדיניות ויקיפדיה. טוב שיש בערך על המפלגה איזכור של הפרשה והפניה לערך מורחב זה (שדרך אגב, למדתי ממנו דברים חשובים שלא היו ידועים לי קודם). אם ננסה לשלב את התוכן החשוב מהערך עליו אנו דנים פה, הוא יעמיס את ערך המפלגה, יסרבל ויגרום (בצדק) לבקשות לפיצול. לכן צריך להשאיר כערך עצמאי. ‏Pixie.ca‏ • שיחה 17:52, 19 ביולי 2023 (IDT)
„חלק מקמפיין״ אינו נימוק רלוונטי. ככלל, מהערך לא הובררה לי חשיבותו. מישהו בדיון החשיבות השווה את הערך להרשימה השחורה של הוליווד (ערך שחשוב להרחיבו). בגלל הרשימות השחורות הללו, אנשים לא קיבלו עבודה. אבל בינתיים הערך לא מראה השפעה מעשית של הרשימות הנוכחיות. אם זה חלק מתופעה רחבה יותר, אולי נדרש ערך על התופעה הרחבה יותר (שלדעתי האישית בהחלט יש לה השפעה על החברה הישראלית). Tzafrir - שיחה 23:24, 19 ביולי 2023 (IDT)

על פי מדיניות ההצבעה, רשאים להצביע משתמשים שנרשמו לפחות 30 ימים לפני פתיחת ההצבעה, ביצעו לפחות 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ואינם עורכים בתשלום.

לפי מדיניות הצבעת מחלוקת, אין להצביע לפני פתיחת ההצבעה ואין לפתוח את ההצבעה עד אשר חלפו 72 שעות מהצגת טיעוני הצדדים. בהתאם להוראות בדבר מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאפשרויות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

אפשרות א' – לאחד[עריכת קוד מקור]

  1. אין פה שום "פרשה". בסך הכל יש כאן מפלגה - שמוציאה לפועל את השקפת עולמה ואת מדיניותה. יוניון ג'ק - שיחה 21:10, 14 ביולי 2023 (IDT)
  2. אני סבור שאין מדובר באירוע זניח כלל וכלל וברור לי שהפרשה שנחשפה רק חידדה את ההיכרות בציבור עם מפלגת נעם ומטרותיה. עם זאת, ניתן בהחלט להביא את הדברים בפרק בערך העוסק במפלגה, גם אם יהיה זה פרק ארוך. אין צורך בפיצול הנושא לשני ערכים רק כדי להדגיש-לכאורה את הסלידה מהכנת הרשימות. Ldorfmanשיחה 05:28, 15 ביולי 2023 (IDT)
  3. מסכים עם Ldorfman. זה דבר חשוב, וצריך שיהיה מוזכר בערך על המפלגה, אבל זה מוגזם בתור ערך עצמאי. emanשיחה 10:36, 15 ביולי 2023 (IDT)
  4. אם הערך הזה יישאר, יש חשיבות דומה גם לערך בני גנץ לא מסוגל לתקוף באיראן (אמירה של ישראל בכר). יחיאל הלוי - שיחה 21:22, 15 ביולי 2023 (IDT)
  5. עמד (שיחה | תרומות) • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ג • 00:48, 16 ביולי 2023 (IDT)
  6. Lavluv📜אם הגבת לדבריי, נא תייג אותי • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ג 02:02, 16 ביולי 2023 (IDT)
  7. שמיה רבהשיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ג • 15:17, 16 ביולי 2023 (IDT)
  8. ⟨ תוכן הוסתר (גארפילד) בברכה, גיברס - שיחה 15:45, 16 ביולי 2023 (IDT)
  9. מסתייג מהאמירה מעליי, אבל אין צורך בפיצול. התו השמיניהבה נשוחח 15:48, 16 ביולי 2023 (IDT)
  10. המווקפד - שיחה 00:03, 17 ביולי 2023 (IDT)
  11. אין צורך לסכם כאן את כל מה שמופיע בחדשות, תודה. איש עיטי - הבה נשיחה 11:30, 17 ביולי 2023 (IDT)
  12. דגן דיגן - שיחה 14:03, 17 ביולי 2023 (IDT)
  13. כדברי מעלה, כל עיקרי המידע יכולים וצריכים להופיע בערך הרלוונטי בלי לתת משקל כל כך משמעותי למפלגה שסיעתה סיעת יחיד. – מקף ෴‏ 00:07, 18 ביולי 2023 (IDT)
  14. שבת מנשה - שיחה 10:27, 18 ביולי 2023 (IDT)
  15. לא כל דבר וכל אמרה צריך לקבל ערך בויקיפדיה. אורי9 - שיחה 20:53, 18 ביולי 2023 (IDT)
  16. כמו שהיטיבו לכתוב מקף ואחרים. שמזן (שיחה) • ערכי בראבו21:57, 18 ביולי 2023 (IDT)
  17. אירוע בעל חשיבות אזכורית כחלק מפעולות המפלגה אך לא כערך העומד בפני עצמו. The contentor - שיחה 01:37, 20 ביולי 2023 (IDT)
  18. חסר חשיבות לחלוטין משה כוכבי - שיחה 03:08, 21 ביולי 2023 (IDT)
  19. בורה בורה - שיחה 04:53, 21 ביולי 2023 (IDT)

אפשרות ב' – לא לאחד[עריכת קוד מקור]

  1. אמא של - שיחה 15:14, 14 ביולי 2023 (IDT)
  2. מה פתאום לאחד? זו פרשה משמעותית וחסרת תקדים בפוליטיקה הישראלית, שעוררה הדים רבים. Guycn2 - שיחה 15:28, 14 ביולי 2023 (IDT)
  3. כובש המלפפוניםשיחה 15:35, 14 ביולי 2023 (IDT)
  4. עידו כהןדברו איתיאיך אני עורך? • כ"ה בתמוז ה'תשפ"ג • 15:44, 14 ביולי 2023 (IDT)
  5. AMI LEER - AMI LEER - שיחה 17:31, 14 ביולי 2023 (IDT)
  6. בר 👻 שיחה 17:40, 14 ביולי 2023 (IDT)
  7. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 23:42, 14 ביולי 2023 (IDT)
  8. YishME - שיחה 12:05, 15 ביולי 2023 (IDT) לא לאחד - פרשה משמעותית המדגימה את הסכנות שבשינוי היחס למפלגות פאשיסטיות בציבוריות הישראלית, שלא כמו היחס בשנות השמונים למפלגת כך.
  9. בן ג. (שיחה) תרומת כוח-חישוב 23:52, 15 ביולי 2023 (IDT)
  10. Sofiblum - שיחה 09:30, 16 ביולי 2023 (IDT)
  11. BAswim - שיחה 12:24, 16 ביולי 2023 (IDT)
  12. מקרה די ייחודי שמצדיק, אמנם באופן גבולי אך מצדיק, ערך. אם במבט לאחור בעוד שנים רבות נראה שזה לא היה כה משמעותי, נוכל לדון שוב באיחוד. פעמי-עליון - שיחה 12:48, 16 ביולי 2023 (IDT)
    אני חושב שכבר כיום במבט לאחור זה לא אירוע משמעותי בציבוריות הישראלית. התו השמיניהבה נשוחח 15:48, 16 ביולי 2023 (IDT)
  13. Ronavni - שיחה 23:31, 16 ביולי 2023 (IDT) ובהתייחס לדברי ה"גיברס", אני לא מבין איזו קדושה יש בשנאה ובמקרתיזם?!
  14. חנה Hanayשיחהנשר חוגגת ב-2023 מאה שנים להקמתה 06:48, 17 ביולי 2023 (IDT)
  15. Danny-w - שיחה - הצטרפו למיזם האבולוציה 🐦 08:39, 17 ביולי 2023 (IDT)
  16. Agmonsnir - שיחה 11:39, 17 ביולי 2023 (IDT)
  17. ניצן צבי כהן - שיחה 13:42, 17 ביולי 2023 (IDT)
  18. מדובר בפרשה מאד חמורה המזכירה את תופעת המקארתיזם בארה"ב של שנות ה-50. כך זה מתחיל והסוף מי ישורנו. מסקנה - אין ספק שזהו ערך העומד בפני עצמו TsviDeer - שיחה 21:22, 17 ביולי 2023 (IDT)
  19. כלנית - שיחה 09:47, 19 ביולי 2023 (IDT)
  20. אסף השני - שיחה 14:00, 19 ביולי 2023 (IDT)
  21. Mnm2023 - שיחה 16:08, 19 ביולי 2023 (IDT)
  22. תמרה20 - שיחה 16:13, 19 ביולי 2023 (IDT)
  23. גילגול - שיחה • הצטרפו למיזם האבולוציה 🐦 17:42, 19 ביולי 2023 (IDT)
  24. --היידן 17:43, 19 ביולי 2023 (IDT)
  25. Pixie.ca‏ • שיחה 17:54, 19 ביולי 2023 (IDT)
  26. La Nave - שיחה19:23, 19 ביולי 2023 (IDT)
  27. האיחוד יטשטש את המשמעות והחומרה MzLuna G 19:43, 19 ביולי 2023 (IDT)
    🤣 שמיה רבהשיחה • ב' באב ה'תשפ"ג • 23:26, 19 ביולי 2023 (IDT)
    שמיה רבה, כמה בוגר מצדך.2A0D:6FC7:404:721B:9C25:D795:C88F:E410 16:58, 20 ביולי 2023 (IDT)
  28. יודוקוליס - שיחה 17:04, 20 ביולי 2023 (IDT)
  29. אין לנו זכות מוסרית להסתיר את הפרשה HanochP - שיחה 18:14, 20 ביולי 2023 (IDT)
  30. Hila Livne - שיחה 07:15, 21 ביולי 2023 (IDT)
  31. באיחוד יאבד מידע חשובLadypine א - שיחה 07:28, 21 ביולי 2023 (IDT)
  32. איתמראֶשפָּר - דברו אלי - איפה הייתי ומה עשיתי - "אין לי צורך בהיפותזה הזאת" - 08:24, 21 ביולי 2023 (IDT)

הצבעות של עורכים חסרי זכות הצבעה[עריכת קוד מקור]

אפשרות א' – לאחד[עריכת קוד מקור]

  1. מפלגה של ראדם אחד אספה רשימות ועניין את התקשורת לקצת זמן, לא אירוע חשוב. גופיקו (שיחה) 10:15, 19 ביולי 2023 (IDT)

אפשרות ב' – לא לאחד[עריכת קוד מקור]

תוצאות ההצבעה[עריכת קוד מקור]

ברוב של כ-60% הוחלט שלא לאחד את הערכים. התו השמיניהבה נשוחח 18:18, 21 ביולי 2023 (IDT)

עדכון: לאחר הסרת הצבעת "לאחד" של עורך ללא זכות הצבעה, התוצאה היא 32–19 לטובת "לא לאחד" (כלומר רוב של כ־63%). Guycn2 - שיחה 21:53, 22 ביולי 2023 (IDT)