ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:נפש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<:נפש

  • תאריך תחילת ההצבעה: ~~~~~
  • תאריך סיום ההצבעה: {{ס:#זמןמ:H:i, j xg Y|+6 days +23 hours +59 minutes}} (IDT)

מהות המחלוקת[עריכת קוד מקור]

הדיון נסוב על קביעת שמו של הערך - נפש או מיינד

הפנייה לדיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

עמדת צד א' - שם הערך יהיה מיינד[עריכת קוד מקור]

1.המונח נפש מתאר הרבה יותר מסט התפקודים המוחים הגבוהים של האדם, למונח נפש יש קונוטציות תיאולוגיות כך שהצמצום שלו לתחום כה צר עושה עוול לתחומים אחרים המשתמשים בו. גם אם יש כמה ביטויים המכילים את המילה נפש כמייצגת תפקודים מוחיים גבוהים אין זה מעיד על דבר כיוון שהמונח נפש הוא מונח כולל המורכב מכמה וכמה אספקטים אשר המונח מיינד עדיין צר להם[1].

  • המונח נמצא כבר בתנך כמתאר מציאות מטאפיסית לדוג:"כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר.[2]", "וַיִּשְׁמַע יְהוָה בְּקוֹל אֵלִיָּהוּ וַתָּשָׁב נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד עַל קִרְבּוֹ וַיֶּחִי."[3] נפוצים הביטויים ביהדות בדבר נפש אלוקית, שכלית ובהמית. מונח שגור בראשונים הוא נפש משכלת [4] הנפש מהווה חלק מהמערך הקבלי נרנח"י, נכתבו ספרים הכוללים את השם נפש כמו נפש החיים ועוד.

2.הקונוטציה הראשונית של רבים ממשתמשי ויקיפדיה היא soul, וככזה השימוש במונח נפש לתאר את המילה מיינד מסרבל את שליפת המידע ופוגע במשתמשים.

3.האקדמיה נדרשה לסוגייה לתרגום ראוי של המונח מיינד והמושג נפש לא נבחר, ובעצם היא נותרה ללא החלטה, מה שמאושש שהתרגום של מיינד הוא לא נפש ותרגום שכזה יחטא למטרה[5].

4.גורמים מקצועיים המלמדים פסיכולוגיה לא משתמשים במונח נפש כדי לתאר מיינד כפי שניתן לראות בקורס האינטרנטי שמועבר ע"י פרופ גלית יובל{{[6] ושלל חוקרים נוספים שאומרים פשוט מיינד.Shaishyy - שיחה 11:59, 19 בדצמבר 2018 (IST)

הערות שוליים
  1. ^ בלי להיכנס כלל לדיון על דרך התגבשותם בהקשר התרבותי שהצמיד להם את המונח וד"ל
  2. ^ ויקרא יז יא
  3. ^ מלאכים א יז כב
  4. ^ פירוש המשניות לרמבם הקדמה למסכת אבות, פרק שמיני
  5. ^ האקדמיה ללשון עברית על מילים שלא נמצאה להם חלופה
  6. ^ https://www.coursera.org/learn/psychology-science-intro/home/week/1

עמדת צד ב' - שם הערך יהיה נפש[עריכת קוד מקור]

(ייכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו) Gilgamesh, Ewan2, אתם מוזמנים להציג ולהסביר כאן עמדה זו (בהנחה שאתם תומכים בה, כמובן). יוניון ג'ק - שיחה 01:44, 19 בדצמבר 2018 (IST)

אני לא צד מובהק למחלוקת זו. תמכתי באיוון כי הוא המומחה פה לענייני פסיכיאטריה. אין לי משהו מעניין לומר בעצמי לעניין זה. גילגמש שיחה 13:34, 19 בדצמבר 2018 (IST)

לו הייתה זו שאלה בפסיכיאטריה הייתי מקבל את עמדתו כמומחה, אך אין זה כך. ועוד ישנם מומחים בתחומי הפסיכולוגיה והלשון העברית שנדרשו לסוגיה ולא חשבו כמו איוון.Shaishyy - שיחה 17:26, 19 בדצמבר 2018 (IST)
אז הנה אני מצטרפת וכמומחית בפסיכולוגיה קוגניטיבית אני מתנגדת לשינוי שם הערך. ויקיפדיה העברית היא לקוראי העברית, והמונח השגור בעברית לתיאור אותו חלק של ההוויה שאינו פיסי הוא נפש, ואין סיבה לשנותו אותו באינגלוז שלא לצורך. מה שצריך זה לכתוב את הערך מחדש ולהתייחס לכך שהמונח כולל גם את מה שמכונה באנגלית psyche וגם מה שמכונה mind.‏ Keren - WMIL - שיחה 15:26, 20 בדצמבר 2018 (IST)

Ewan2, מה דעתך? מתייג גם את SigTif, Ravit, Chenspec, Tshuva, Ewan2, Saifunny, האלקושי, גלייכער, shaishyy, Telecart,Alon112, איתמראשפר, SocialTechWorker, דובי123, Naidav2424, בן-צור, Pasta Gerevבעלי הידע בפסיכולוגיה. יוניון ג'ק - שיחה 13:49, 20 בדצמבר 2018 (IST)

אין לי מה להוסיף למה שכתבתי בדיון. גם למילה האנגלית "מיינד" יש לה משמעויות מרובות בדיוק כמו לנפש .זו סוגייה בעיקר לשונית - מהו השימוש בעברית למלים "נפש" ו"נפשי" Ewan2 - שיחה 14:00, 20 בדצמבר 2018 (IST)
האם אתה סבור ששם הערך צריך להיות נפש או לא? יוניון ג'ק - שיחה 14:04, 20 בדצמבר 2018 (IST)
  • גם ביהדות מושג הנפש בדרך כלל קשור בחיות הגוף ובתפקודי המוח, לעומת הרוח ועוד יותר מכך והנשמה, שהן רחוקות מהגשמיות. בברכה, גנדלף - 21:41, 20/12/18
Keren - WMIL - שיחה שימי לב ששינית את ההגדרה של הערך המופיעה כיום מ"סט התפקודים הקוגניטיביים הגבוהים של המוח", לחלק של ההוויה שאינו פיסי בעוד הדיון נסוב על האם נפש מתאימה למשפט הראשון.Shaishyy - שיחה 03:27, 21 בדצמבר 2018 (IST)
Shaishyy אתה זה שמנסה לשנות את ההגדרה. הפתיח של הערך מדבר על "אוסף של תפקודים עליוניים של המוח כולל תהליכים קוגניטיביים - מודעות, חשיבה, תפיסה, זיכרון וקשב, כמו כן דחפים, מצב רוח, רגשות וריגושים, הנעה, איפיוני אישיות וביטויים התנהגותיים וכו', המאפשרים לאדם להכיר את עצמו ואת העולם ולפעול עליהם." מה שצריך לעשות זה לכתוב תוכן איכותי שיכלול בין היתר את ההבהרה שבמדעי הקוגניציה מעדיפים את המונח "מיינד" שאין לו תרגום מדויק בעברית. מה שאתה מציע זה לשנות את שם הערך למושג מאונגלז שנפוץ אולי בקרב סטודנטים ואנשי אקדמיה אבל לא בקהל הרחב. ואם להידרש לטענות הספציפיות שהעלית:
  1. העובדה שהמונח נפש מופיע ביהדות היא לא טיעון לשינוי שם הערך אלא צריכה להופיע כפרק בערך.
  2. מאיפה אתה יודע מה היא הקונוטציה הראשונית של רבים ממשתמשי ויקיפדיה?
  3. אפשר להוסיף הערה על התרגום של המונח מיינד, כפי שנעשה בערך על הפילוסופיה של הנפש
  4. בפסיכולוגיה קוגנטיבית זה נכון, אז מה? והערת אגב - גם בפסיכולוגיה הקוגנטיבית יש יותר ויותר הכרה בכך שאי אפשר להפריד בין היכולות המנטליות למצבים רגשיים (למשל אנטוניו דמסיו)- כלומר שהמיינד אינו רק סט תפקודים קוגנטיביים עליונים. אז אולי דווקא המונח נפש יותר מתאים.

Keren - WMIL - שיחה 13:00, 21 בדצמבר 2018 (IST)

אם הערך ישונה ברמה כזאת שייתן מספיק מקום לביטוי של נפש כמציאות לא חומרית ולא יזניח את שאר המשמעויות של המושג אפשר יהיה להסכים על זה, ואולי אף נצטרך ערך נפרד למיינד כמו שיש ערך נפרד לנשמה מבחינה תיאולוגית. כרגע הערך מייצג את המושג מיינד ואין ביכולתי לשפוט אלא את מה שכרגע יש.וכיוון שנפש לא שווה למושג מיינד אני נאלץ לצדד בעמדה לשנות את שם הערך.Shaishyy - שיחה 15:59, 21 בדצמבר 2018 (IST)
Shaishyy, נראה כרגע שאתה היחידי שמצדד בעמדה לשנות את שם הערך. אני חושב שבמצב כזה - מוטב שלא לפתוח בהצבעת מחלוקת. יוניון ג'ק - שיחה 21:16, 21 בדצמבר 2018 (IST)
אני לא יודע אם אני היחיד כיוון שכמות אלו המדברים פה היא מצומצמת. אך אין בעיה מצידי לא לפתוח כלל בהצבעה אם מקבלים את הצעותיה הנבונות של Keren - WMIL הנובעים מהדיון:

1.לכתוב את הערך מחדש ולהתייחס לכך שהמונח כולל גם את מה שמכונה באנגלית psyche וגם מה שמכונה mind.

2.לכתוב תוכן איכותי שיכלול בין היתר את ההבהרה שבמדעי הקוגניציה מעדיפים את המונח "מיינד" שאין לו תרגום מדויק בעברית

3.העובדה שהמונח נפש מופיע ביהדות היא לא טיעון לשינוי שם הערך אלא צריכה להופיע כפרק בערך.Shaishyy - שיחה 17:54, 22 בדצמבר 2018 (IST)

Shaishyy, הצבעת המחלוקת הזו היא אך ורק על שם הערך, ולא על שום דבר אחר. Keren - WMIL כתבה שהיא מתנגדת לשינוי שם הערך. לפיכך, אני מציע לגנוז את הצבעת המחלוקת הזו, ולחזור אל דף השיחה של הערך על מנת לדון בשיפור הערך, מבלי לשנות את שמו. יוניון ג'ק - שיחה 18:11, 22 בדצמבר 2018 (IST)
מסכים, יש אפשרות להעתיק את כל הדיון עם טענות הצדדים לדף השיחה איכשהו? Shaishyy - שיחה 20:53, 22 בדצמבר 2018 (IST)
כפי איך שהערך כתוב כרגע, אני גם חושב שהוא צריך להיקרא מיינד. אפשרות אחרת היא תבנית השלמה שמבהירה שהערך לא שלם, ולא מציג את משמעות המושג מהיבטים נוספים שלו. יזהר ברקשיחה • ט"ו בטבת ה'תשע"ט • 21:23, 22 בדצמבר 2018 (IST)
Shaishyy, אין זה מקובל להעתיק דיונים באופן שכזה. אתה מוזמן לפתוח דיון חדש בדף השיחה של הערך, לחזור על עיקרי הדברים, ולהפנות אל דף זה. כמו כן, אני מציע לך לתייג את משתתפי דיון זה, על מנת שיביעו דעתם גם בדף השיחה הרלוונטי. לבינתיים, אני מארכב את הדף הזה. יוניון ג'ק - שיחה 03:35, 23 בדצמבר 2018 (IST)

המשך המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

האמנם נפש ומיינד הן שתי החלופות היחידות שיש? למיטב ידיעתי והבנתי, Mind זה מחשבה או תודעה. מתייג את Shaun The Sheep, Atzatz, saifunny, Nahum, גלייכער, Telecart, המקיסט, Illang, אלדד, Alon112בעלי הידע באנגלית ואת המקיסט, PurpleBuffalo, Ijon, יואל, amikamraz, סיון_ל, דקל ער, אלדד, Illangבעלי הידע בתרגום. יוניון ג'ק - שיחה 01:48, 19 בדצמבר 2018 (IST)

מחשבה זה thought, ותודעה זה consciousnesss. אלה שני מושגים מוגבלים בצורה משמעותית לעומת mind.ץ --Nahum - שיחה 12:28, 19 בדצמבר 2018 (IST)
כן, נפש הוא המונח המקובל עבור המושג הלא-עברי הזה. לא מחשבה ולא תודעה מבטאים אותו כראוי. Ijon - שיחה 15:01, 19 בדצמבר 2018 (IST)

זכות הצבעה ישנה למשתמשים שנרשמו לפחות 30 ימים לפני פתיחת ההצבעה, ביצעו לפחות 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ואינם עורכים בתשלום.

אין להצביע לפני פתיחת ההצבעה ואין לפתוח את ההצבעה עד אשר חלפו 72 שעות מהצגת טיעוני הצדדים. בהתאם לוויקיפדיה:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

אפשרות א' - שם הערך יהיה מיינד[עריכת קוד מקור]

אפשרות ב' - שם הערך יהיה נפש[עריכת קוד מקור]

תוצאות ההצבעה[עריכת קוד מקור]

ההצבעה נגנזה. יוניון ג'ק - שיחה 03:35, 23 בדצמבר 2018 (IST)