ויקיפדיה:ערכי הארגמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דוגמה לערך האוניברסיטה הלאומית האוטונומית של מקסיקו

פרויקט ערכי הארגמן הוא ניסוי טכני שמוצג לקהילה לאחר שנים של חלום ושבועות של עבודה. מובאת בזה הכרת תודה למשתמשים רבים שהיו בסוד העניינים, כולם הביעו תמיכה בו, וחלקם גם הציעו הצעות מועילות מאוד.

מוטיבציה[עריכת קוד מקור]

ערכים אדומים, או קישורים אדומים מתוך ערכים שנכתבו לערכים שטרם נכתבו היו תמיד בעיתיים לקהילה. האם להציג אותם? אבל זה לא יוביל לשום מקום. האם לא להציג אותם? אבל זה יקשה על איתורם וכתיבתם. ויקיפדיה העברית החליטה בזמנו להציג קישורים אדומים לערכים שהיו יכולים להתקיים, אם מישהו היה כותב אותם, וכנראה בעלי חשיבות. המחשבה הייתה שזה מעודד כותבים להיכנס כדי לכתוב אותם, "להכחיל" אותם. ויקיפדיה האנגלית, למשל, לעומת זאת, לא מציגה קישורים אדומים בערכים. ובכן, נראה שהקישורים אכן מעודדים הכחלה. מצד שני, הם גורמים לרוב הקוראים ברחבי הרשת, אלו שבאים לערכים שונים כדי לקרוא, לראות בקישורים האדומים שנתקלים בהם לא יותר ממטרד, כי מבחינתם הסרתם לא הייתה משנה דבר, כך או כך אין דרך לקבל הגדרה של נושא הקישור.

לכן לפני שנים רבות נולד הרעיון "לשפר" במקצת את הקישורים האדומים. הם עדיין יובילו לערכים לא קיימים, והם עדיין יעודדו את כתיבתם, אבל בלחיצה יתקבל מידע מינימלי המגדיר את נושא הערך, כך שהלחיצה לא תהיה לחינם. עד כה, אם ראיתם קישור אדום ולא הבנתם, הלכתם לחפש בגוגל. מעכשיו ניתן יהיה לקבל הגדרה על קצה המזלג. זה עדיין לא ערך, ואפילו לא קצרמר, אבל זה יאפשר להבין במה מדובר, כדי שניתן יהיה להמשיך לקרוא את הערך שקראתם מבלי להתחיל בחיפושים.

זאת הייתה המוטיבציה מאחורי יצירת "ערכי הארגמן". מעניין לציין כי רוב המשתמשים שנודע להם על כך במהלך הבנייה חשבו דווקא על מוטיבציה אחרת, שלא הייתה חלק מהתכנון המקורי, אבל בהחלט מתקבלת על הדעת. מדובר בעזרה ראשונית לכותבי הערכים. כשמישהו מתחיל לכתוב ערך חדש, כבר יהיה לו מידע שאפשר להתחיל ממנו.

מבנה הערכים[עריכת קוד מקור]

לכל ערך שיהפוך מ"ערך אדום" ל"ערך ארגמן" יתווספו להנחיות הכתיבה הרגילות עוד שלושה אלמנטים חשובים:

  1. תבנית פרמטרית, infobox – כרגיל, בפינה השמאלית העליונה של הדף. יהיו שם מידע מינימלי ובחלק גדול מהמקרים גם תמונה.
  2. רשימת קישורי בינוויקי, בערך כמו בערכים הרגילים, אבל עם הרבה יותר קישורים. כך, אם אתם דוברים ספרדית, ניתן יהיה להגיע ישר לערך הדרוש בוויקיספרדית.
  3. קישור לחיפוש בגוגל, במקרה שהשניים לעיל לא עזרו.

מבנה הקישורים[עריכת קוד מקור]

אם ערך הפך ל"ערך ארגמן", הקישורים האדומים אליו ברחבי ויקיפדיה ייצבעו בארגמן.

תהליך ההוספה[עריכת קוד מקור]

כדי ליצור ערך ארגמן יש לבצע הליך פשוט שייקח בסביבות דקה:

  1. לאתר את מספר פריט ויקינתונים של הערך. למשל, למצוא את הערך בשפה אחרת, ללחוץ על "פריט ויקינתונים", או "wikidata item" וכך הלאה, תלוי בשפה, ולהעתיק את החלק האחרון של כתובת הדף, האות Q וכמה ספרות אחריה.
  2. להחליט על שם התבנית הפרמטרית שהייתה מופיעה בערך אילו היה קיים. למשל, תבנית:אישיות משחק, תבנית:תחנת רכבת או תבנית:ארגון.
  3. להוסיף את המידע הרלוונטי לדף יחידה:ערך לא קיים/רשימה.json, במבנה "שם הערך בעברית":["מספר פריט ויקינתונים","שם התבנית"], כשהשורות מופרדות בפסיקים. אין לשים פסיק לאחר השורה האחרונה. אין צורך בפורמט, הזחה (אינדנטציה) או חלוקה לשורות – הדבר ייעשה אוטומטית בשמירה.

הערכים הקיימים[עריכת קוד מקור]

ישנם 2400 ערכי ארגמן ברחבי ויקיפדיה. כל עוד הנושא נמצא בדיון, הם לא מוצגים לאלמונים או בניידים. מתוכם 12 מולאו ידנית, עם המידע הרלוונטי. השאר מולאו באמצעות כלי אוטומטי, ולכן קיים סיכוי שהתבנית נבחרה בצורה לא נכונה. זה לא יגרום להצגת מידע שגוי, אבל זה בהחלט יכול לגרום להצגת פחות מידע. אם, למשל, בערך של אלוף צה"ל תופיע בטעות תבנית:סופר, היא תציג נכון את החלקים הביוגרפיים, לדוגמה, גילו, אבל לא יופיעו פרטים כלשהם הקשורים לצבא, כי אין כאלו בתבנית. אם בא לכם לתקן את זה, תגיעו לשורה הנכונה בקובץ json הנ"ל, ותחליפו את שם התבנית. להקלת העבודה בערכים שטרם נבדקו מופיע שדה תיאור, שלא יוצג בערך עצמו אבל יכול לעזור בהחלטה. לאחר שאתם בטוחים שהתבנית הנכונה מופיעה ברשימה, תמחקו את התיאור כולל הפסיק שלפניו, למען הבאים אחריכם.

הערכים שניתן להוסיף במהירות[עריכת קוד מקור]

בדף יחידה:ערך לא קיים/בהכנה.json ישנם 788 ערכים שכמעט מוכנים. הם נוצרו באותה דרך שתוארה לעיל, אבל חסר בהם שם הערך שיופיעו בו. אם ברצונכם להוסיף ערך מסוים, תחליטו על השם בעברית, תוסיפו אותו במקום ה-none123, כשניתן הפעם להיעזר גם בשדה התיאור וגם בשדה השם באנגלית; תמחקו את שני השדות, ותעבירו את הרשומה כולה לדף הערכים הפעילים, יחידה:ערך לא קיים/רשימה.json.

הגבלת השפות[עריכת קוד מקור]

נכון לעכשיו המנגנון עובד לדוברי עברית, אנגלית וערבית בלבד, בתקווה להרחיבו לכל השאר בהקדם.