ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/בז'סקו


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ שנת צפיפות, שנת מטרופולין ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת אוכלוסייה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

בז'סקו
Brzesko
מדינה פוליןפולין פולין
פרובינציה פולין קטן (פרובינציה)פולין קטן (פרובינציה) פולין קטן
תאריך ייסוד 1385
שטח 11.73 קמ"ר
גובה 219 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 16,825
 ‑ צפיפות 1434 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 49°58′00″N 20°36′17.5″E / 49.96667°N 20.604861°E / 49.96667; 20.604861
אזור זמן UTC +1
www.brzesko.pl

בז'סקופולנית: Brzesko, ביידיש: בריגעל) היא עיר באזור גליציה, בדרום פולין באזור פולין קטן, כ-25 קילומטר מערבית לטרנוב ו-50 ק"מ מזרחה לקרקוב. משנת 1999 משמשת כעיר הבירה של מחוז בז'סקו. מונה כ-17 אלף תושבים. בית מבשל הבירה המפורסם Okocim Brewery שוכן בסמוך לה במרחק של כ-3 ק"מ.

היסטוריה כללית[עריכת קוד מקור]

עד המאה ה-13 בז'סקו הייתה יישוב קטן שתחילתו כנראה עוד בפרהיסטוריה. ב-1282 הוענק ליישוב מעמד של עיר. במאה ה-14 עברה העיר לבעלות פרטית של משפחת Leliwita מטרנוב. ב-1385 קיבלה בז'סקו שוב זכויות של עיר, הפעם על-פי החוק המאגדבורגי, בהסכמת המלכה ידוויגה; אז נקבעו בה יום-שוק שבועי וירידים שנתיים. ב-1386 שוחררה העיר מחובת מסים והפכה לאטרקטיבית למשקיעים. אלה הגיעו בעיקר מגרמניה, במחצית השנייה של המאה ה-14 ורובם התפרנסו מחקלאות, מסחר מלאכה. ב-1440 נוסד בית החולים לעניים על ידי גיאורגי איש סאנוק (Gregory of Sanok).

במאה ה-16 עברה הבעלות על העיר לידי משפחת Czerny, שהפכה את העיר למרכז מסחרי פורח. ב-1655 העיר נכבשה על ידי שוודיה ושנתיים לאחר מכן נהרסה על ידי הצבא הטרנסיביליאני של הנסיך George II Rákóczi. אך עד מהרה חזרה העיר להיות מרכז עסקים ומלאכה והתפתחו בה גילדות רבות. עם חלוקת פולין, בסוף המאה ה-18, עברה העיר לשלטון אוסטרי וחשיבותה המסחרית גדלה עוד יותר.

במהלך המאה ה-18 התפתחה במקום תעשייה זעירה של מוצרי-עץ וחרטות-עץ של צעצועים, כלי-כתיבה ועוד, אשר שווקו באזור כולו. במאה ה-19 עסקה האוכלוסייה הנוצרית גם בייצור כלי-חרס וסלסלות, בנוסף לעיבוד חלקות שדה וגינה. ב-1831 סבלה העיר ממגפת חולירע ורבים מתושביה נפגעו. ב-1845 הוקם בכפר אוקוצ'ים הסמוך בית-מבשל לבירה Okocim Brewery, אחד הגדולים בגליציה ואף בפולין כולה. לבירה מאוקוצ'ים יצא מוניטין בכל רחבי האימפריה האוסטרית. רבים מבתי העיר מצאו את פרנסתם בעבודה במפעל זה או בשיווק תוצרתו. בית המבשל הולאם במלחמת העולם השנייה על ידי הגרמנים, לאחריה על ידי הרוסים ולבסוף נמכר על ידי ממשלת פולין העצמאית לחברת קלגסברג. ב-1856 הוקמה מסילת הברזל בין קרקוב, דביצ'ה ולבוב, שתרמה רבות לשגשוג העיר. ב-1867 נוסד חבל בז'סקו. ב-25 יולי 1904 פרצה בעיר שריפה גדולה שהרסה את מרכז העיר ורבים ממבני העיר עלו באש. בעקבות זאת נבנתה העיר בדגם מודרני שבמרכזה ככר השוק. בחלק זה גרו יהודים רבים. במלחמת העולם הראשונה העיר לא נפגעה במיוחד.

בתקופה שבין שתי מלחמות-העולם בז'סקו סבלה משפל כלכלי. בעיר ובאזור החקלאי שמסביב, היו מחוסרי עבודה רבים, וחלקות השדה שבידי האיכרים הלכו והצטמצמו. התסיסה גברה, ולא פעם הגיעו הדברים להפגנות ושביתות. באחת מן ההפגנות, שהתקיימה בכפר הסמוך יאדובניקי, השתתפו 5,000 איכרים ומחוסרי-עבודה; השוטרים ירו במפגינים ואף הרגו אחד מהם.

ב-5 בספטמבר 1939 תחנת הרכבת של בז'סקו הופצצה על ידי הגרמנים. 44 איש נהרגו ו-200 נפצעו. מתחילת המלחמה פעלה בעיר מחתרת, שהייתה כפופה לאחר מכן ל"צבא הבית", תנועת ההתנגדות הפולנית ארמייה קריובה, מהקמתה ב-1942. המחתרת הייתה שותפה למבצעים רבים באזור, כולל מבצע Operation Most III להעברת מידע על טילי V-2 לבעלות הברית. בז'סקו שוחררה על ידי הרוסים ב-19 בינואר 1945. ההתאוששות מהרס העיר והאזור עברה תהליך ממושך. רק ב-1950 נבנה מבנה המגורים הראשון שלאחר המלחמה, ב-1970 הוכנסו תעשיות מתכת, וחקלאות וב-1976 תעשיית אוניות. מאז שחרור פולין מהשלטון הקומוניסטי, ב-1989, זוכה העיר לצמיחה כלכלית משמעותית.

היסטוריה יהודית[עריכת קוד מקור]

הקהילה יהודית במקום התפתחה החל מהמאה ה-17, כ-400 שנה לאחר הכרת היישוב במעמד של עיר. לקהילה היה בית קברות יהודי בעיר החל מראשית ימיה בעיר. באמצע המאה ה-19 היה עיקר הסחר בעיר בידי יהודי המקום. בשלב זה הקהילה הייתה עצמאית והפעילה מגוון של מוסדות קהילה, ששירתו גם את יישובי הסביבה. שריפת ענק שהייתה במרכז עיר בשנת 1904 פגעה קשות ביהודי העיר, ואלו קיבלו תמיכה ושיקום מקהילת יהודי קרקוב.

בעשורים שלפני מלחמת העולם הראשונה היו היהודים רוב במועצת העירייה, ובמשך שנים רבות כראש העיר כיהן יהודי. במהלך מלחמת העולם הראשונה הודח ראש העיר היהודי, וקרוב לסופה נערך פוגרום ביהודי העיר. לאחר המלחמה הוטלו מסים כבדים על הקהילה, והיא סבלה מהתנכלויות אנטישמיות עם חרם צרכנים נגד היהודים. תושבי העיר גם סבלו מהתפרעויות אנטישמיות מצד תושבי יאדובניקי הסמוכה. הקהילה התמודדה נגד כך בעזרת ארגונים פנימיים וכן בעזרת הג'וינט. בין שתי מלחמות העולם פעלו בעיר ארגונים רבים, ציוניים, חסידיים ועוד. החסידויות הבולטות בעיר היו חסידות ויליפולער וחסידות באבוב. בעיר פעלו גם מוסדות תרבות ולימוד יהודיים רבים, כולל תלמוד תורה, בית ספר בית יעקב, גימנסיה, מועדון ספורט ועוד.

רוב יהודי העיר עסקו במסחר זעיר וברוכלות בכפרים בסביבה, או מכירת יי"ש בפונדקים. מעט האמידים היו סיטונאים, או בעלי הסוכנות של בית מבשלת בירה "מבשלת אוקצ'ים (אנ')" ששכן בסמוך לעיר, במרחק של כ-3 קילומטר. רמת ההשכלה של יהודי העיר לא הייתה גבוהה, ורק מעטים מהם סיימו בית ספר על יסודי. רק כשליש מהם היו בעלי עסקים והשכלה, ואלו היו מעורבים ביותר בחיי העיר, ומהם שהיו גם חלק ממועצת העיר. שפת תושבי העיר הייתה בעיקר יידיש.

הקהילה היהודית חוסלה במהלך מלחמת העולם השנייה. ערב מלחמת העולם השנייה עמד מספר יהודי העיר על כ-3,600 איש. בשנת 1942 הוקם גטו במקום, ובוצעו מספר אקציות שבהן שולחו יהודי העיר מהמקום למחנות עבודה והשמדה. בתחילת 1945 שוחררה העיר על ידי הצבא הרוסי. מתוך כ-200 ניצולים מבני העיר חזרו אליה כמה עשרות, אך גם הם התפזרו בהמשך, והקהילה היהודית במקום חדלה מלהתקיים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

קטגוריה:פולין קטן (פרובינציה): ערים קטגוריה:גליציה קטגוריה:פולין קטן (פרובינציה): עיירות יהודיות קטגוריה:גטאות בפולין קטגוריה:קהילות יהודיות שמונצחות בבית העלמין הדרום