ויקיפדיה:מאמרים שנערכו מעט/עשרת הדיברות לעורכים המתחילים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מטרתה של רשימת הערכים שנערכו מעט היא לתת מענה לבעיית הערכים הרבים בוויקיפדיה, שנכתבו אך לא עברו ביקורת פרטנית. הרשימה היא כלי ראשוני באיתור ערכים בעייתים, מיונם וקטלוגם. בנוסף, הרשימה מאפשרת ליצור אחידות בערכי הוויקיפדיה. על מנת להקל את התהליך עורכי הרשימה קיבצו מספר קווי הנחיה לעריכה של ערכים ברשימה זו.

עשרת הדיברות לעורכים המתחילים[עריכת קוד מקור]

1. עקרון המסננת[עריכת קוד מקור]

אף אחד לא מצפה שכל הערכים בוויקיפדיה ייכתבו מחדש על ידי עורכי הרשימה. התפקיד הראשון של הרשימה הוא מיון בין הבר למוץ. אין להסס להשתמש ביד קשה ובזרוע נטויה בתבנית שכתוב, עריכה, או מחק, לשם כך הן נוצרו. למידע על תבניות נוספות ראו ויקיפדיה:רשימת תבניות/תחזוקה.

2. עברית, רבותיי וגבירותיי, עברית[עריכת קוד מקור]

אף אחד לא מצפה שתהיו אליעזר בן יהודה, אולם אם ישנן מילים בלעז המושכות את העין ומפריעות, ויש להן מקבילה נפוצה בעברית, אין להסס להחליפן. מובן שאיש אינו מצפה להחליף, לדוגמה, אינטרנט במרשתת, אולם להחליף מילים כמו פרויקט במיזם רצוי מאוד. יוצאת דופן היא החלפת "Category" ב"קטגוריה" בסוף הערך, שהיא פעולת חובה בסיסית בכל ערך. בנוסף ישנם מקרים רבים של תרגום לקוי מהערך המקביל בשפה האנגלית, לדוגמאות ראו ויקיפדיה:שגיאות תרגום נפוצות.

3. הכה את המומחה (רצוי עם משהו כבד)[עריכת קוד מקור]

איש אינו מבין בכל תחומי החיים. אם נתקלתם בערך שנושאו אינו בתחום ידיעתכם, אל תהססו לבקש את עזרת חבריכם הוויקיפדים. קיים מגוון גדול של כותבי ערכים בוויקיפדיה שיהיו יותר ממוכנים לתת יד או רגל ולעבור על ערכים בתחומם. מקום טוב לחפש מומחים הוא ברשימת ויקיפדיה:מומחים או פשוט לפנות להכה את המומחה. בנוסף אפשר תמיד לפנות למפעילי המערכת השונים, או לעורכי רשימת המאמרים שנערכו מעט.

4. איות ופיסוק[עריכת קוד מקור]

איות ופיסוק הם אחת מהבעיות הנפוצות ולאו דווקא הקלות לאיתור, לכן יש להקפיד בנושא זה. ידע בסיסי בפיסוק הוא כלי חשוב בעריכה. כמה כללים לדוגמא הם:

  1. לפני סוגריים או קו מפריד יבוא רווח. לדוגמה: יוני (הילד הרע) ולא יוני(הילד הרע).
  2. לפני נקודתיים, פסיק או נקודה לא יבוא רווח, אך אחריהם כן.
  3. רשימות עם פסיקים: פסיק, פסיק שני, פסיק שלישי ובלי פסיק לפני ו' החיבור.
  4. לבדוק שבסוף כל משפט יש נקודה, למעט בסעיפי "ראו גם", בתבניות מנייה (רשימות פריטים) ובקישורים החיצוניים - אלו אינם משפטים אלא חלקי משפטים.
  5. שימוש בכללי הכתיב המלא (לדוגמה, "הייתה" ולא "היתה").
  6. רווח בין משפטים.
  7. לפני כל מספר צריך לבוא רווח או מקף, לדוגמה: "בשנת 1666", "הוא שוקל כ-100 קילו".

לכללים נוספים אפשר להעיף מבט בויקיפדיה:סגנון, ב"הפיסוק - מבחר כללים" באתר האקדמיה ללשון העברית ובערך פיסוק.

5. ויקיזציה, הכצעקתה?[עריכת קוד מקור]

בנוסף לכללי עברית בסיסיים ישנם כללים מיוחדים לוויקי שחשוב לשמור עליהם על מנת לשמור על אחידות הערכים:

א. קישורים פנימיים[עריכת קוד מקור]

רצוי להשתמש בקישורים פנימיים רבים, ובמיוחד בעלי רלוונטיות לערך. יש להימנע מקישורים פנימיים כפולים, אלא אם הערך הוא ארוך במיוחד. דוגמה לשימוש לא נכון בקישורים כפולים אפשר למצוא במשפט הבא: "דני קנה גרביים אדומים ממוכר הגרביים". במקרה זה מספיק לציין את הקישור הפנימי רק בפעם הראשונה כך: "דני קנה גרביים אדומים ממוכר הגרביים".

ב. "ראו גם", "לקריאה נוספת" ו"קישורים חיצוניים"[עריכת קוד מקור]

"ראו גם" משמש להפניה לערכים בתוך ויקיפדיה, תמיד כתבו "ראו גם" ולא "ראה גם", אם נתקלתם ב"ראה גם" החליפו אותו. "קישורים חיצוניים" משמש לקישורים חוץ-ויקיפדיים, אם קישורים כאלה מופיעים בערך לא תחת הכותרת הזו רצוי להעביר אותם לזו. "לקריאה נוספת" לרוב משמש כציון מקור המידע של כותבי הערך, וכהפנייה למקורות כתובים להרחבה. לדוגמה, בערך גרב:

גרב הוא פריט לבוש.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • ישראל ישראלי, גרביים לאורך ההיסטוריה, הוצאת גרב אחד, 2001.

קישורים חיצוניים

בנוסף לכך אם הערך מכיל הערות שוליים הם יופיעו, לאור החלטת פרלמנט בנושא, בסוף הערך, כאשר הסדר הוא "גוף הערך", "ראו גם", "לקריאה נוספת", "קישורים חיצוניים", "הערות שוליים".

ג. קטגוריות וקצרמרים[עריכת קוד מקור]

כל ערך בוויקיפדיה צריך להיות ממוין לקטגוריה אחת לפחות. נסו למקם את הערכים בקטגוריה המדויקת ביותר. אם אתם נתקלים בשורה של ערכים שאין להם קטגוריה מתאימה, אל תהססו ליצור אחת חדשה, ובתנאי שיש לפחות 5 ערכים פוטנציאליים לקטגוריה חדשה זו. כאשר ערכים הם קצרים מאוד אחת ממטלות העורך הוא להוסיף הודעת קצרמר. נסו תמיד גם להוסיף את סוג הקצרמר המדויק, אותו ניתן לבחור בקטגוריה:קצרמר.

למען האסתטיקה של ערכי ויקיפדיה, נהוג לבנות את פתיחת הערכים באופן דומה. לדוגמה, שם הערך יופיע באופן מודגש עם תחילתו ובמבנה אחיד לפי הסדר הבא : שם הערך (שם בשפת מקור, אם מדובר בשם קשה להיגוי), או שם נרדף, אם יש, ואחר כך "הסבר קצר וממצה של הערך".

לדוגמה:

"מאמרים שנערכו מעט, הידועה לשמצה כרשימת הערכים המעצבנים, היא רשימה ארוכה ומייגעת שמטרתה להעניק צביון אחיד לכל ערכי ויקיפדיה. הרשימה נוסדה בשנת 2002 על ידי מערכת ויקיפדיה וגודלה המשוער הוא כ-8,000 ערכים."

כאשר הערכים הם ערכי אישים אמורה הפתיחה להיראות כך: שם האיש, (שם האיש בשפת המקור, אם צריך) כינוי או שם נוסף (אם יש) (תאריך לידה - תאריך פטירה (במקרה שמדובר באדם חי לכתוב "נולד ב-תאריך הלידה")) ולאחר מכן "תיאור ממצה של האדם ותיאור הישגיו או מעשיו המפורסמים ביותר". לדוגמה:

ויקי ויקיפדית או בשמו העממי, העורך הגדול, (נולד ב-1 בספטמבר 2001) הוא מפעיל מערכת בוויקיפדיה, הידוע בעיקר בשל תרומתו לרשימת הערכים שנערכו מעט.

ישנם סגנונות אחרים לערכים מיוחדים שאינם יכולים לענות על המבנה הבסיסי. לדוגמה, בערכי מיתולוגיה יוונית נהוג להשתמש בנוסח הבא: "במיתולוגיה היוונית, זאוס היה ראש האלים היוונים ואל הברקים".

7. קישורים חיצוניים, קישורים למיזמי ויקי אחרים ותמונות[עריכת קוד מקור]

רצוי לבדוק אם הקישורים החיצוניים מובילים למקום הנכון, ואם לא - לנסות לתקן או למחוק. אותה פעולה צריכה להתבצע כלפי קישורים לערכים מקבילים בשפות אחרות וערכים במיזמים אחרים. תמונות צריכות להתאים לערך, שיהיו בגודל המתאים, במיקום סביר ועם תיאור תמונה בסיסי.

8. הפניות והעברות[עריכת קוד מקור]

שם הערך צריך להיות השם הראשון שמופיע בגוף הערך ולא המקבילה שלו. לדוגמה, אם שם הערך הוא "ויקי ויקיפדית" פתיחת הערך צריכה להיות: ויקי ויקיפדית, הידוע גם כ"העורך הגדול" ולא להיפך. לאחר שמוודאים עניין זה צריך לבדוק אם קיימת הפניה לערך מהשם הנוסף ואם לא, ליצור אחת. לדוגמה, בערך "ויקי ויקיפדית" יהיה צריך לכתוב הפנייה שתפנה מ[[העורך הגדול]] לוויקי ויקפדית. כאשר שם הערך שגוי אל תהססו להעביר אותו לשם הנכון.

9. נימוס ודרך ארץ[עריכת קוד מקור]

איש אינו מושלם, וטעויות תמיד קורות. הביטו לדוגמה בגרסאות הקודמות של הדף שאתם קוראים עכשיו, דף המנסה להציג את הדרך הנאותה לתקן ערכים בויקיפדיה, ותראו בעצמכם את כמות הטעויות שתוקנו בו. רבים מן הערכים נכתבו במאמץ רב ובהשקעה גדולה. גם אם אין הערך לרוחכם, הימנעו מהערות מבזות בתקציר העריכה. נסו להסביר בקצרה את השינויים שעשיתם בתקציר העריכה, למשל: ויקיזציה (שפירושה התאמה לסגנון ויקיפדיה), הוספת קישורים פנימיים, תיקון שגיאות כתיב וכדומה. אם פונים אליכם ויקיפדים בטענות לאחר השינויים ענו בנימוס, הסבירו את עצמכם והקשיבו לטענותיהם, יכול להיות שטעיתם.

הימנעו מסרקסטיות ומהערות מעליבות אם נתקלתם בערכים גרועים. נסו לשפר, לשים תבנית שכתוב ובמקרים שבהם אבדה כל תקווה, להעלותם להצבעת מחיקה תוך יידוע כותב הערך על כך, ולהיפך: אם נתקלתם בערך טוב אל תהססו לציין זאת בדף השיחה או להמליץ עליו בערכים מומלצים.

10. פסק זמן[עריכת קוד מקור]

העבודה על המאמרים שנערכו מעט יכולה להיות מעצבנת, מייגעת וסיזיפית. עריכה של הרשימה היא לרצי מרתון ויקיפדים, הקפידו להפסיק מדי פעם ועשו משהו אחר (עדיף בחוץ, בשמש). לצערנו, הרשימה תהיה כאן כשתחזרו.