ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/17/ערכים בשחקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערכים בשחקים
מאת חגי אדלר

משחר נעורי קסם ללבי נושא האסטרונומיה ומדעי החלל. כבר בצעירותי עשה לי אבי מנוי על הטכנאי הצעיר בו קראתי בשקיקה על חידושי הטכנולוגיה ובעיקר על תוכנית ג'מיני שהייתה תוכנית החלל האמריקאית באותו זמן. במיוחד זכור לי הלילה בו נחתה אפולו 11 על הירח. הלכתי עם אבי למופע קנטטה לשווארמה של הגשש החיוור. באותו זמן שדרו ברדיו בשידור ישיר את תאור הנחיתה. אז באוזן אחת שמעתי את הגששים ורעמי הצחוק מסביב ובאוזן השניה הקשבתי לשידור מהטרנזיסטור הקטן שהבאתי איתי...

האהבה למדעי החלל מעולם לא עזבה אותי. ב"טיול הגדול" שעשיתי בארצות הברית לאחר השחרור מהצבא ביליתי יום שלם במרכז החלל על שם ג'ונסון ביוסטון והשותף שלי כבר התייאש ממני... למוזיאון האוויר והחלל הלאומי בוושינגטון כבר הלכתי בלעדיו, וביליתי שם יומיים תמימים. גם בהמשך לא הפסקתי לקרוא ולהתעניין וביתי נמלא אט אט ספרים רבים מספור בנושא מדעי החלל.

כאשר נקלעתי לוויקיפדיה, כמעט לפני שנתיים, מצאתי די מהר חבר משוגע לדבר, הלא הוא מיודענו אריה מלמד כץ. די מהר ראיתי כי השקפת העולם שלנו דומה, נושאי השיחה שלנו מקבילים והכי חשוב, הוא מתעניין, אוהב ובעיקר יודע המון בנושאי אסטרונומיה. מצב ערכי מדעי החלל היה בוויקיפדיה די בקרשים והחלטנו לפתוח מיזם לשיפור ערכים אלה. הכנתי רשימה ראשונית של ערכים אלה, וביחד עם אריה יצרנו רשימה של כ-50 ערכי יסוד חסרים ועוד כמה ערכים נוספים. מתוך רשימה זו הקמנו, בעזרתו הטכנית של ערן את מיזם אסטרונומיה.

מטרת המיזם הוגדרה מראש שאפתנית, וכך נוסחה:

מי רואה עקרב?
מי רואה עקרב?

"מטרת המיזם לשפר את ערכים חשובים בתחום האסטרונומיה, אסטרופיזיקה, אדם בחלל וחקר החלל, ולהוסיף כמה חסרים. השאיפה היא שלפחות מחצית מהערכים המטופלים במסגרת הראשונית של המיזם יהיו ברמה של ערך מומלץ." פנינו לכמה כותבים מוכשרים המתעניינים בתחום ואף סגרנו כמה דילים מעניינים... למשל אלמוג כתב את הערך המומלץ אדווין האבל בתמורה לערך על ההיסטוריה של איטליה שאריה התחייב לכתוב. בדיל אחר קיבלנו את ג'ון הרשל של אביהו. טל ענבר כתב הרבה ערכים חשובים על מתכנני חלליות של ברית המועצות, ומשגרי לוויינים וחלליות וגם סתם עומר ופרמיון תרמו ערכים.

בסך הכל המיזם נחשב בעיני הצלחה. אומנם הקצב איטי ממה שציפיתי, אך קיבלנו כתוצאה ישירה ממנו ערכים מומלצים כגון חוקי קפלר של ירון וכתוצאה עקיפה את טלסקופ החלל האבל, אפופיס, המירוץ לחלל ועוד.

לאחרונה הגיע גל חדש של כותבים פוריים ומשקיעים. הבולטים בהם הם יעקב ו-Easy n שכתבו ערכים על המון קבוצות כוכבים חסרות, amirber בנושאי תצפית וטלסקופים, ברק שושני, הקבועה הקוסמולוגית, גדי613 וכמובן, הדינמו הבלתי נלאית Leia שמתקנת (כמעט) כל ערך קיים בנושא ומעשירה אותנו בערכים חדשים בתחום סיווג מורפולוגי של גלקסיות, תחום חסר מאוד.

כולם מוזמנים להצטרף למיזם. הרשמו בדף מיזם האסטרונומיה והחלו לתרום. כל ערך חדש יזכה לביקורת עמיתים ולסיוע ועל כל שאלה תהיה תגובה. זו כבר מסורת אצלנו במיזם.