ויקיפדיה:ביכורים/Ralph747

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

שלום, שמי ראלף, ואני נמצא בוויקיפדיה קרוב לשנה.

איך הגעתי לוויקיפדיה

את האנציקלופדיה החופשית תמיד הכרתי וקראתי, אך מבלי לערוך. לפני כשנה הייתי צריך להכין עבודת ביוגרפיה על אישים מסוימים. כשפניתי לוויקיפדיה ולא מצאתי ערכים אודות רובם, החלטתי להרים את הכפפה. הצטרפתי למיזם, ומאז אני עוסק בתחום האישים, למרות ששני הערכים הראשונים שיצרתי לא עסקו בתחום הזה.

ערכי האישים בהם אני עוסק הם לרוב רבנים ואישי ציבור מקרב יהדות המזרח וספרד, שתרמו בפעילות חייהם למען הציבור הכללי באופנים שונים. מכיוון שנוכחתי לראות כי ויקיפדיה עדיין לא מכסה באופן מלא את האישים מסוג זה (וערכים שכבר נכתבו על אישים אלו, חלקם נוסחו בצורה לא נכונה וחלקם מכילים מעט מאוד מידע), החלטתי להתמקד בכתיבת ערכים אודות אישים אלו.

חוויות ועריכות ראשונות

הערך הראשון שיצרתי הועבר לדף טיוטה מיד לאחר יצירתו, וכדי להחזירו למרחב הערכים, היה עליי להרחיבו ולהעניק לו מראה "ויקיפדי", שכנראה היה חסר בחלקו. בהתחלה התייאשתי, ועזבתי את הערך למשך תקופה קצרה, מבלי לנסות להחזירו למרחב הערכים לאחר התיקונים הדרושים. לאחר תקופה קצרה, החלטתי לשוב ולסדר את הטעון שיפור בערך, ולהעבירו למרחב הערכים. לפני שעשיתי זאת, קראתי ערכים בעלי תחום זהה, כדי להבין איך אמור להיראות ערך דומה. לאחר שהסקתי מסקנות מקריאת הערכים הדומים, תיקנתי את הטעון שיפור והעברתי אותו למרחב הערכים.

הערך השני שיצרתי נמחק בעקבות חוסר חשיבות כביכול. לאחר שהודתי בציניות בדף השיחה על עזרתם של המשתמשים הבכירים במחיקת הערך, גמרתי אומר לסיים את דרכי הכה-קצרה בוויקיפדיה. הרגשתי כי זהו "מועדון סגור", כזה שלא מכניס לתוכו כל אחד. חנה Hanay הסכימה לשחזר את הערך, ולתת למיכאלי לעבור עליו, ולבדוק האם הוא מתאים לוויקיפדיה. ואכן, הודות לסיוע של שניהם, הערך הוחזר.

מכאן והלאה, רוב הערכים שיצרתי התקבלו בהסכמה (למעט ערך אחד שנמחק לאחר הצבעה, ערך נוסף שנמחק בחשד להפרת זכויות יוצרים ולבסוף נוצר מחדש לאחר שהובהר כי לא הייתה הז"י, ועוד מספר הצבעות מחיקה שלא "נשאו פרי"). אבל ההרגשה במקום מסוים עדיין הייתה שלא באמת יש לי מה לחפש כאן, הודות ליחס שלא תמיד היה "מזמין" להמשיך כאן. למרות זאת החלטתי לדבוק במטרה לשמה הגעתי לאנציקלופדיה החופשית, ועם הזמן השתפר היחס. איך אומרים? הזמן עושה את שלו.

על העריכות שאני מבצע

את המידע לערכים אני מקבץ ממספר מקורות. לרוב, המידע זמין בספרים ובמסמכים הקיימים במאגרים ברשת, אך לעתים אני פונה לבני משפחה כדי להשלים את התמונה ולקבל פרטים נוספים. מקורות נוספים שמסייעים לי הם ארכיוני עיתונים, ומהם אני שואב לא מעט מידע.

לאחר שקיבצתי את המידע, תוכלו למצוא אותי יוצר או עורך ערכים בשעות הקטנות של הלילה, בנסיעה, בין מטלה למטלה בעבודה, או אפילו מהסמארטפון. ממכר, אין ספק.

מיקסום חוויית העריכה של העורכים החדשים

כמשתמש חדש, בתחילת דרכי בוויקיפדיה היה נראה כאילו אני אדם יחיד כנגד מערכת אטומה וכבדת שמיעה. מועדון סגור. כך לפחות זה היה נראה מנקודת מבטי. כנראה שהסיבה לכך הוא היחס כלפי המשתמשים החדשים (שלא תמיד במכוון) נראה בעיניהם כמתנשא.

כדי למקסם את חוויית העריכה אצל העורכים החדשים, מוטב לקבלם בצורה יפה, ולתת יחס לעריכותיהם ודבריהם. הם עמלים על כך, ולאף אחד לא נעים שעבודתו תרד לטמיון. גם אם מוחקים (בסיבה מוצדקת) עריכה שנעשתה בידי עורך חדש, הסבר נעים בדף השיחה מדוע זה נעשה, ואיך לשפר זאת להבא, יסייע רבות לתדמית ולעורך, וכנראה גם לא יבריח אותו מכאן במהרה.

מה הלאה?

נכון לשלב הזה, אני מתכוון להמשיך ביצירת ערכי אישים כמו שציינתי לעיל, ומקווה לא לדלג על אף אישיות שתרמה בחייה לציבור. מטרתי להנחיל לדור הצעיר שאני נמנה עמו את פועלם הרב של האישים הנ"ל, שלולא ויקיפדיה כנראה לא יכיר.

בהזדמנות זו אודה לעורכים/ות העיקריים שסייעו לי ב"התאקלמות": קובץ על יד, eli ,מיכאלי וחנה Hanay.