ויקיפדיה:ביכורים/דוד שי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני פעיל בוויקיפדיה העברית מימיה הראשונים, כך שיש המון ויקיפדים שגרמו לי שמחה במהלך 17 שנות קיומה של ויקיפדיה העברית. גם אם ארצה למנות את כולם, זיכרוני הבוגדני לא יסייע לי בכך. לפיכך אמנה כאן רק מעטים מבין הראויים לשבחים ולתודתי. אתמקד בכאלה שזכורים לי מהכנס הראשון של הוויקיפדים, שאותו ארגנתי במתחם המזון של קניון עזריאלי (כבוד לכל המארגנים שבאו אחרי, והשיגו מקומות טובים לאין שיעור לכנסים אלה).


בפעילות בוויקיפדיה יש פעמים רבות תחושת הישג: בסוף יצירתו של ערך מעולה, בהשלמת שיקום של ערך שהייתה עליו תבנית "שכתוב", ביצירת קטגוריה חשובה שלמרבה הפלא איש עדיין לא חשב עליה ועוד. אחד ההישגים שאני גאה בהם במיוחד הוא גיוסו של אביהו לכתיבה בוויקיפדיה. אביהו ואני עובדים ביחד כבר ארבעים שנה, ובראשית ימי ויקיפדיה הצעתי לו להצטרף, והשאר הוא חלק מההיסטוריה של ויקיפדיה. אביהו כותב ערכים מעולים, ממש מושלמים, בכל תחום שהוא נוגע בו. אם אתם מתכננים טיול לסין, קחו אתכם את הערכים על אתרי המורשת העולמית בסין, שרבים מהם כתב אביהו. לא תמצאו מידע מקיף ומדויק כל כך בשום מקור אחר.


גם ערן מלווה את ויקיפדיה עוד משנתה הראשונה, מאז שהיה נער כבן 13. כבר כנער בלט בכישוריו, ובמשך שנים אחדות היה ממונה על מדור הערכים המומלצים. כידוע, אני מרבה לעסוק ביצירת תבניות, תחום שלא רבים עוסקים בו, משום שהוא דורש ידע בשפת יצירת התבניות, הייחודית למדיה-ויקי. לעיתים קורה שתוך כדי יצירה של תבנית אני נתקע בבעיה שאינני מצליח לפתור, והפתרון הקבוע שלי הוא פנייה לערן, שתמיד מצליח לחלץ אותי ולמצוא את מה שנסתר מעיני. זהו כמובן רק מקצת שבחו של ערן בכל הנוגע לשליטה בסודות הטכניים של מדיה-ויקי, שאין בהם אחד שנסתר ממנו.


אחרון אחרון חביב ממשתתפי אותו מפגש הפעילים עד היום: אברהם אמיר, שכל ערך שהוא יוצר הוא "בול נדיר", כלשונו, בהיסטוריה של ארץ ישראל במאה העשרים ובתחומים נוספים. ערכיו של אברהם מתאפיינים באהבה גדולה לנושא ובידע מעמיק, המתבסס על ספרות מודפסת וגם על מקורות אינטרנטיים מגוונים.


שניים ממשתתפי אותו מפגש, Gadial ואלמוג פרשו מפעילות בוויקיפדיה, כל אחד מהם וסיבותיו, והלקח מפרישות אלה הוא: היו זהירים בכבוד חבריכם, לבל יעדיפו מקום אחר. שני פורשים אלה, שאני מתגעגע לתרומותיהם, לא בזבזו זמנם לריק לאחר פרישתם - כל אחד מהם השיג במהלך השנים תואר דוקטור וכל אחד מהם מצא דרכים אחרות לתרום לידע הציבורי, כך שיש חיים גם מחוץ לוויקיפדיה, אבל אני מקווה ששני אלה, ופורשים נוספים, עוד יחזרו לתרום גם בוויקיפדיה.