וינסטון סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וינסטון סמית'
Winston Smith
יוצרים ג'ורג' אורוול עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות אדמונד או'בראיין, אדי אלברט, ג'ון הרט, פיטר קושינג, דיוויד בוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
גיל 39
מקום לידה אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע משכתב היסטוריה ב"מיניסטריון האמת"
אזרחות אוקיאניה
מקום מגורים לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים האח הגדול עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וינסטון סמית' הוא דמות בדיונית והגיבור הראשי של הרומן הדיסטופי של ג'ורג' אורוול, "1984".

סקירת דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וינסטון סמית' הוא גבר כבן 39 שעובד ב"מחלקת המסמכים" שב"מיניסטריון האמת", ותפקידו לשכתב את ההיסטוריה עבור המפלגה כך שיתאימו לקו המפלגה המשתנה ללא הרף (למשל, הוא מקבל קטעי עיתונות "בעייתיים", כגון קטעים המספרים בשבחם של חברי מפלגה שלאחר מכן סרחו, "אוידו" והפכו ל"לא אנשים"). בגלל תפקידו בשכתוב ההיסטוריה, בסמית' מתעוררים ספקות בנוגע לאמיתות המפלגה והמונופול שלה על האמת. בכל פעם שוינסטון מופיע מול מסך הטלסקרין (מכשיר הפיקוח) הוא מכונה "סמית" ו"6079".

במהלך יום עבודה, פוגש וינסטון ב"מיניסטריון האמת" את ג'וליה, פועלת במחלקת ייצור רומנים זעירים ופורנוגרפיה, אשר חולקת עם וינסטון את טינתה וספקותיה כלפי דרכי המפלגה. השניים מתאהבים במהרה. במהלך הקשר ביניהם, וינסטון יוצר קשר עם חבר ב"מפלגה הפנימית" בשם אובריאן, שוינסטון חושד שהוא חבר בארגון ההתנגדות החשאי "האחווה", שמטרתו היא הפלת הדיקטטורה של המפלגה והאח הגדול.

עם זאת, בהמשך מתגלה כי אובריאן הוא למעשה סוכן של משטרת המחשבות, שעקבה אחרי וינסטון במשך שבע שנים. בסופו של הספר נתפסים וינסטון וג'וליה בידי המפלגה והם מובאים אל "מיניסטריון האהבה" (הכלא של המפלגה). לאחר עינויים פיזיים ומנטליים קשים, מתוודה וינסטון על "פשעיו" כלפי המפלגה, אך עדיין אינו נשבר: גרעין האישיות הפנימי שלו ובפרט העוינות של כלפי האח הגדול, נותר כשהיה. בעקבות עקשנותו, מובא וינסטון על ידי החוקר אובריאן אל "חדר 101". בחדר זה מתעמת כל אסיר עם הדבר המפחיד אותו ביותר, במקרה של וינסטון - להיאכל בחיים על ידי חולדות. בעקבות הפוביה שלו, וינסטון בוגד בג'וליה ולאחר שמקרבים אותו לכלוב העכברושים זועק וינסטון "עשו זאת לג'וליה! לא לי!", זוהי נקודת השבירה הפסיכולוגית שלו. מכאן ואילך הוא בובה שמופעלת על ידי אובריאן, חוקרו והאדם שמחנך אותו מחדש. כל ניסיון של וינסטון לפתח מחשבה עצמאית או להביע התנגדות נכשל לאחר שוינסטון נאלץ לקבוע ש"2 + 2 = 5", שהוא ביטוי שגוי מבחינה מתמטית שנכנס ללקסיקון כדי לייצג ציות לאידאולוגיית המפלגה בכל מחיר, גם על פני אמת ועובדות רציונליות.

בסופו של דבר, העינויים הפכו את וינסטון לחבר מפלגה צייתן, שאוהב באמת ובתמים את "האח הגדול" ונאמן לו בכל מחיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.