ויליאם ונטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויליאם ונטוןאנגלית: William Wenton) היא סדרת ספרי פנטזיה שנכתבה על ידי הסופר בובי פירס (Bobbie Peers), וגיבורה הוא הנער ויליאם ונטון. הראשון מבין ארבעת ספרי הסדרה, "ויליאם ונטון והחידה הבלתי אפשרית", יצא בשנת 2017, והאחרון בסדרה, "ויליאם וונטון 6 - והקטסטרופה הצנטריפוגלית" יצא בשנת 2022.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אחד מהספרים מתעד את ויליאם ונטון, בן 12 גאון בפתרון חידות – כישרון שירש מסבו. כש"החידה הבלתי אפשרית" מגיעה למקום מגוריו, הוא לא עומד בפיתוי ופותר אותה, למרות התנגדות הוריו. ויליאם לא ידע שכך יעיר מרבצם את שדי העבר, ואלה יחזרו לרדוף אותו ואת משפחתו. הוא גם לא ידע שייחטף בידי סוכנות סודית וימצא את עצמו בבית ספר משונה מלא רובוטים, לצדם של ילדים בעלי כישרון דומה לשלו לפתרון חידות.

ספר שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר השני, לאחר שפיצח את "החידה הבלתי אפשרית", ויליאם ונטון חוזר לביתו בנורווגיה וזוכה לתהילת עולם. הוא מופיע בטלוויזיה ומוקף בקהל מעריצים. התקפים משונים משתלטים עליו, משתקים את גופו וגורמים לו להזיות, והוא מתחיל לחשוד שיש לכך קשר ללורידיום שמצוי בתוכו. כאשר ויליאם מגיע למכון למחקר על אנושי, הוא מגלה שהוא נתון בהסגר – זרקורי ענק מאירים את השמים ורובוטים ממונעים סורקים את הקרקע. צוות בית הספר מסרב להסביר לו מדוע המכון מתנהל כמחנה צבאי סגור, וגם חברתו איסכיה מסתירה ממנו מידע.

ויליאם מגלה את האמת מאחורי האירועים המוזרים שמתרחשים ומבין שגורלם של רבים תלוי בו וביכולת שלו לפצח צפנים. הוא יוצא למסע מסוכן שמגיע עד הרי ההימלאיה.

כאשר דמות מסתורית מציגה לוויליאם פאזל מוזר בצורת פירמידה, זה מניע סדרת אירועים ששולחת את ויליאם לנסיעה פראית מנורווגיה לאנגליה אל תעלת מריאנה, החלק העמוק ביותר של האוקיינוס. בדרך, הוא יגלה שאי אפשר לסמוך יותר על חלק מהאנשים שהוא מכיר ושהמכון למחקר פוסט-אנושי מסתיר סוד אפל. הוא גם יגלה ציוויליזציה עתיקה החבויה מתחת לאוקיינוס ותמנון ענק, מכני, ובעל יכולת טלפורטציה.

וכל אותו הזמן השעון מתקתק בעוד ויליאם דוהר למנוע את חזרתו של האיש שרוצה להרוג אותו ומנסה לפתור את תעלומת הלורידיום.[1]

סופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותב של הספר, בובי פירס, נולד ב-1974 והטביע את חותמו בתולדות הסרטים הנורווגיים בשנת 2006, כשזכה בדקל הזהב בפסטיבל קאן על סרטו הקצר "סניפר", אותו כתב וביים. מאז, לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר הבינלאומי לקולנוע בלונדון, הוא פעיל כתסריטאי ובמאי טלוויזיה, סרטים קצרים ופרסומות רבות.

בשנת 2015 עשה פירס גם את הופעת הבכורה שלו ככותב ספרי ילדים. "ויליאם וונטון והחידה הבלתי אפשרית" הוא הספר הראשון בסדרה עטורת הפרסים המציגה את ויליאם מפענח הקודים. ספריו של פירס הפכו לרבי מכר והקסימו את המבקרים והקוראים כאחד.[2]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הספרים כמה דמויות, וביניהן:

ויליאם - הדמות הראשית

אברהם טאלי - "הרשע", האדם בעל כמות הלורידיום הכי גבוהה.

פריץ גופמן - מנהל המכון למחקר על אנושי, החבר הטוב של סבו

איסכיה - חברתו הטובה, מתלווה אליו לכל מסעותיו

סבו - עליו מתבססת הסדרה, המרדף של ויליאם כדי לגלות את ההיסטורייה של סבו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הביקורות על סדרת הספרים הזאת משוות בין הסדרה הנ"ל לבין סדרות מפורסמות אחרות, כמו הארי פוטר, פרסי ג'קסון, ועוד. בנוסף, הרבה ביקורות מוסיפות שהספר הוא שילוב של הארי פוטר, וצופן דה ווינצ'י. לעומת זאת, יש ביקורות אשר מתלוננות על בניית העלילה, על הצפי בשינויים, ועל העלילה הבעייתית.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]