וילה סן מיקלה

וילה סן מיקלה
מידע כללי
סוג בית מגורים שהוסב למוזיאון, מוזיאון היסטורי, גלריה, מוזיאון לארכאולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Viale Axel Munthe, 34, 80071 Capri, Viale Axel Munthe 34 80071 Anacapri, Viale Axel Munthe 34, 80071 Anacapri עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנקאפרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מבקרים בשנה 23,000 (נכון ל־2020)
הקמה ובנייה
אדריכל אכסל מונתה עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות נאו-קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 2,500 מ"ר (נכון ל־2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°33′26″N 14°13′30″E / 40.557222222222°N 14.225°E / 40.557222222222; 14.225
http://www.villasanmichele.eu האתר הרשמי
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילה סן מיקלהאיטלקית: Villa San Michele) היא מבנה שנבנה על ידי דוקטור אקסל מונתה ושימש כביתו באי קאפרי, בעיירה אנאקפרי. בניית הווילה עומדת במרכזו של הספר מגילת סן מיקלה. בעיירה אנאקפרי. לאחר מותו של מונתה עברה הווילה לבעלות של ממשלת שוודיה והיא הקימה בחלק ממנה מוזיאון המוקדש למהדורות השונות של הספר מגילת סן מיקלה בשפות הרבות בהן תורגם. בחלק אחר של הווילה יש בית אירוח לשוודים המעוניינים ללמוד על איטליה.

המקום מהווה אתר תיירות מאוד מבוקש, לכן ממשלת איטליה קבעה מכסת תיירים שנתית והמגיע לשם, ללא הזמנת תור מראש, עלול להיות מסורב כניסה, כחורג מהמכסה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילה סן מיקלה ניצבת באותו אתר שבו, בתקופה הרומית, הייתה אחת משתים עשרה וילות קאפרי שנבנו על ידי הקיסר טיבריוס, ששלט מקאפרי באימפריה, משנת 27 עד 37 לספירה. בדו"ח של הארכאולוג ג'וזפה פאולה, מתחילת המאה התשע עשרה, מוזכרים כמה ממצאים במקום, רצפות פסיפס ולוחות שיש, שנמצאו במיקום זה בדיוק, ושולבו בזמנו בגינתו של הנסיך הנפוליטני גאלו.

הקיסר טיבריוס
מראה בתוך הווילה

בשנת 1895 התאהב הרופא השוודי אקסל מונתה באתר, שהכיל גם שרידים של קפלה עתיקה מהמאה העשירית שהוקדשה למיכאל הקדוש, ורכש אותו, כדי לבנות שם בית לעצמו. במהלך ביצוע עבודות השיקום נמצאו בכרם הסמוך לחורבה שרידי הווילה הרומית העתיקה, כולל קטע בנייה באופוס רטיקולטום ושני חדרים קטנים עם ציורי קיר וריצוף. הבית עוטר בכמה ממצאים ארכאולוגיים נוספים, שלא נמצאו באתרם (בהתחשב בתיארוך שלהם, לאחר התקופה היוליו-קלאודית), אך מונתה הציל אותם מהזנחה של התושבים המקומיים, שהשתמשו בהם לעיתים קרובות כחומר בנייה לשימוש חוזר או הרסו אותם כמכשול בכרמים.

מריה לואיזה, נסיכת הנובר יושבת תחת פרגולה בווילה סן מיקלה בתצלום מ-1903

אורחי המקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השלמת הבנייה, המקום היה לפופולרי מאוד בין בני הצמרות החברתיות והאומנותיות. אקסל מונתה, לצערו, לא התגורר זמן אב במקום, מחלת עיניים, שפקדה אותו, אילצה אותו לעבור למגורים במקום עם אור פחות חזק. הוא השכיר את המקום למרקיזה לואיזה קאסאטי.

אוסקר ויילד ביקר בווילה ב-1897, הנרי ג'יימס ב-1899 וריינר מריה רילקה ב-1907.

המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתחם מחולק לכמה מפלסים. בקומת הקרקע יש חדר אוכל עם ריהוט עץ בולונז מתקופת הרנסאנס וכלי פח שוודים מהמאה השמונה עשרה; על דלת הכניסה יש העתק של פסיפס פומפי, המתאר שלד נושא גביע עם שתי אמפורות יין.

בקומת הקרקע נמצא המטבח ואטריום קטן, מעוטר עם באר רומית במרכז, המשמש לאיסוף מים, וכן אפיגרפים לטיניים שונים המוקפים בקירות ההיקפיים ועמוד מחורץ. הפסלים השונים בגומחות הם העתקים מאוחרים של מקורות עתיקים המתארים פטריקים רומיים, כמו ליוויה דרוסילה, אשתו של אוגוסטוס.

מהאטריום יש גרם מדרגות שמוביל לקומה העליונה, שם נמצאים חדר השינה, החדר הצרפתי, ולבסוף הסטודיו, מעוטר בראש של גורגונה, העתק רומי של המקור היווני ממקדש ונוס ברומא שמונטה קנה כנראה מסוחר עתיקות.

הספינקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקצה האכסדרה של הקפלה ממוקם ספינקס שמתוארך לתקופת שלטונו של רעמסס השני, במאה השלוש עשרה לפני הספירה. הכל מצביע על כך שהוא הגיע מחצי האי האיטלקי, אך לא ברור כיצד אקסל מונתה הגיע לבעלות עליו. ב"מגילת סן מיקלה" מונתה מספר שמצא אותה באזור כפרי, לשם מיהר בבוקר לאחר חלום מקדים. לפני שהספינקס המצרי היה במקומו הספינקס האטרוסקי שהוצב מאוחר יותר על המרפסת ליד הכניסה לקפלה. ייתכן שהבחירה בספינקס כסמל הווילה נעשתה בהשראת הסופר הגרמני ז'אן פול, שהיה אהוב מאוד על מונטה, שהשווה את האי קאפרי לספינקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילה סן מיקלה בוויקישיתוף