וויבס אודיאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וויבס אודיאו בע"מ
Waves Audio Ltd
תצוגה של תוכנת החברה משלובת עם חומרה של חברת DiGiCo
תצוגה של תוכנת החברה משלובת עם חומרה של חברת DiGiCo
תצוגה של תוכנת החברה משלובת עם חומרה של חברת DiGiCo
נתונים כלליים
מייסדים גלעד קרן ומאיר שעשוע
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־32 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה תוכנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תוסף עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.waves.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וויבס אודיאו בע"מ היא חברה ישראלית המפתחת ומשווקת טכנולוגיות לעיבוד אותות קול דיגיטלי, המשמשים בהקלטה, מיקס, מאסטרינג, פוסט-פרודקשן, שידורי טלוויזיה והופעות חיות. מטה החברה ומרכז הפיתוח העיקרי של החברה ממוקם בתל אביב, עם משרדים נוספים בארצות הברית, סין וטייוואן, ומרכזי פיתוח בהודו ואוקראינה[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה בשנת 1991, על ידי גלעד קרן ומאיר שעשוע בתל אביב[2]. השניים נפגשו לראשונה ב-1981 באולפן הקלטות של חלוץ הסאונד טומי פרידמן ומאז התעניינו בתחום. אחר כך שעשוע למד פיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטה העברית וקרן למד מתמטיקה שימושית בטכניון. החברה הוקמה לאחר שחברה קודמת בה עבדו בארצות הברית נכשלה ונסגרה[3]. ב-1993 השיקה החברה את המוצר הראשון שלה, "Q10 Paragraphic Equalizer", תוסף האודיו הראשון שהיה זמין כתוכנה, המאפשר לאולפני הקלטות לבצע איזון תדרים[3].

ב-1994 השיקה את "L1-Ultramaximizer", שהפך לתוסף מצליח, שבתעשיית המוזיקה מצביעים עליו כתורם ל"מלחמת הקולניות" (אנ') במוזיקה המודרנית, תופעה בה מפיקים הגבירו במשך הזמן את גבוה ההקלטות שבעבר היו מגבלות על ידי הנתונים הטכניים של ציוד השמע[4].

ב-1997 החלה החברה לפתח מוצרים גם לשוק הצרכני, היא חתמה על עסקה עם "מוטורולה", ואחר כך גם עם חברת "סמסונג", לשילוב הטכנולוגיה שלה במוצרים שלהן[5]. בינואר 1999 חתמה על הסכם עם חברת מיקרוסופט להטמעת המוצר "TrueVerb" ב-Microsoft Windows. מוצר המאפשר יצירת הד מלאכותי כדי ליצור אשליה של מרחק וחלל בהקלטה, כך שתישמע כאילו היא מתנגנת בחדר קטן, אולם קונצרטים או אצטדיון ענק[6]. באפריל 2000 חתמה על הסכם עם חברת "יונדאי אלקטרוניקה", לייצור ופיתוח שבב (MaxxBass) המקנה לשומע אשליה של אפקט בס, מבלי שהתופעה קיימת בפועל[7].

באוגוסט 2000 השקיעה חברת "ימאהה" כ-2 מיליון דולר ב"וויבס אודיאו", לפי לפי שווי של 86 מיליון דולר[8]. בסך הכל גייסה עד אותה שנה כ-8 מיליון דולר, אך מאז לא גייסה כסף ממשקיעים והמשיכה לצמוח באמצעות הכנסות ממכירת מוצריה[9].

ב-2006 חתמה החברה על הסכם עם חברת "טאואר סמיקונדקטור" לייצור שבב ה-MaxxBass במפעל החברה במגדל העמק[10].

ב-2009 חוותה החברה ירידה חדה במכירות, בעקבות פריצה של האקרים למוצרים שלה ושל חברת הגנת התוכנה שלה, והפצה של עותקים שלהם באינטרנט[3].

בפברואר 2011 הוענק לחברה פרס הגראמי הטכני, פרס המוענק על תרומה טכנית משמעותית לתעשיית המוזיקה. בין זוכי הפרס בעבר היו החברות "אפל", "סוני", "ימאהה" וממציא הגיטרה החשמלית לס פול[11].

במרץ 2023 הודיעה החברה ללקוחותיה כי מעתה החברה מפסיקה לתמוך ברשיונות קבועים שנרכשו ע"י משתמשים ועוברת למודל של מנויים, תוך ימים ספורים נאלץ הCTO והבעלים מאיר שעשוע להפוך את המהלך ולהתנצל באופן פומבי בפני קהל הלקוחות של החברה[12]. חרף ההתנצלות החפוזה מכירות החברה נפגעו ועד יוני 2023 החברה פיטרה כמחצית מכוח האדם שלה[דרוש מקור].

סימני מסחר ותביעות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, Waves Audio הייתה מעורבת בשתי תביעות משפטיות בנוגע להפרות קניין רוחני ושימוש לא חוקי בתוכנות שלה. בתביעה אחת, עם הנתבעת Skyline Recording Studios NYC, זכתה Waves, ובשנייה, עם הנתבע Quad Recording Studios, הודה הנתבע באחריות.

בשנת 2013, Waves Audio תבעה את Motorola Mobility על הפרה לכאורה של הסימן המסחרי שלה Maxx עם הטלפונים Droid Razr Maxx ו- Droid Razr Maxx HD.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וויבס אודיאו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפרת נוימן, הפוטושופ של המוסיקה, באתר הארץ, 20 בינואר 2011
  2. ^ על פי נסח החברה ברשם החברות
  3. ^ 1 2 3 אפרת נוימן, מי דואג שליידי גאגא לא תזייף? חברת וייבס מתל אביב, באתר TheMarker‏, 22 בינואר 2011
  4. ^ Sean Michaels, Death Magnetic 'loudness war' rages on, The Guardian, ‏1 Oct 2008
  5. ^ אלה יעקבי-בשן, ‏חברת KS וייבס הישראלית חתמה על הסכם עם סמסונג, באתר גלובס, 30 ביולי 2000
  6. ^ אלה יעקבי, ‏מיקרוסופט העולמית תטמיע טכנולוגיה של ווייבס בחלונות, באתר גלובס, 28 בינואר 1999
  7. ^ וייבס חתמה הסכם עם יונדאי לייצור שבב המשפר איכויות קול, באתר גלובס, 4 באפריל 1999
  8. ^ "הארץ", ימאהה השקיעה כ-2 מיליון דולר בווייבס; החברה מגייסת הון לפי שווי של 86 מיליון ד', באתר TheMarker‏, 21 באוגוסט 2000
  9. ^ אתר למנויים בלבד אלירן רובין, חברת Waves Audio הישראלית מפטרת שליש מעובדיה, באתר TheMarker‏, 26 באפריל 2017
  10. ^ Tower, VLSI Solutions, increase bass response - EDN, EDN, ‏July 24, 2006
  11. ^ עכבר העיר, צלילי הניצחון, באתר הארץ, 13 בפברואר 2011
    דרור גלוברמן, ‏הגראמי - לחברת הייטק ישראלית, באתר ‏מאקו‏, 3 בינואר 2011
  12. ^ Matt Mullen, Waves Audio reverses its decision to adopt subscription-only model: "We are genuinely sorry for the distress it has…, MusicRadar, ‏29 במרץ 2023