התמחות (רפואת שיניים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התמחות היא שלב מתקדם בהכשרתו של רופא שיניים, הנערך לאחר שרופא השיניים קיבל רישיון לעסוק ברפואת שיניים, ובו רוכש רופא השיניים ידע וניסיון מורחבים באחד מתחומי רפואת השיניים, מעבר לידע של רופא שיניים שאינו מומחה.

התמחות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל, תחום ההתמחויות ברפואת שיניים נמצא בסמכותה של המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים.

משך ההתמחות הוא 3–5 שנים בהתאם לתחום. רופא השיניים המתמחה מועסק על ידי מוסד רפואי שהוכר על ידי המועצה המדעית ומשרד הבריאות להכשרת מתמחים. רופא השיניים המתמחה עובד במוסד הרפואי תחת הדרכה ופיקוח של רופאים שיניים מומחים בתחום התמחותו. עם זאת, רופא שיניים מתמחה הוא רופא שיניים בעל רישיון, והוא נושא באחריות ובסמכות המוגדרות בפקודת רופאי השיניים[1] כמו כל רופא שיניים. בניגוד להתמחות ברפואה כללית, ברפואת שיניים המתמחים בדרך כלל אינם משתכרים מהמוסד בו הם מתמחים, אך דבר זה תלוי במתי ואיפה למדו ועד כמה הם טובים בתחום. ואף נדרשים לשלם שכר לימוד שנתי הנע כיום בין 30,000 ל-120,000 ש"ח לשנת לימודים. יוצאים מן הכלל הם המתמחים בכירורגיית פה ולסתות והמתמחים ברפואת שיניים ציבורית במשרד הבריאות שנחשבים עובדים של המוסד ומשתכרים.

בסוף ההתמחות, או לקראת סיום ההתמחות בתחומים מסוימים, נדרש המתמחה לעמוד בבחינות שלב א' (עיוני בכתב) ושלב ב' (מעשי בעל פה מול ועדת בוחנים) של המועצה המדעית.

מתמחה שסיים את משך ההכשרה באופן הנדרש ועבר את בחינות ההסמכה, יכול לפנות למועצה המדעית בבקשה להכרה כמומחה. המועצה דנה בבקשתו המלווה באסמכתאות ובהמלצות הנדרשות. אם הוחלט כי המתמחה עמד בכל הדרישות, ממליצה המועצה המדעית למשרד הבריאות להכיר ברופא כמומחה. משרד הבריאות מנפיק לרופא השיניים רישיון מומחה בתחום בו התמחה.

מסלולי התמחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל מוכרים 10 מסלולי ההתמחות הבאים:

התמחות בסיסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמחות על[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר היו מספר ניסיונות לייסד התמחות על ברדיולוגיה אוראלית, אך ניסיונות אלו לא צלחו ונושא זה נשאר בתחום המומחיות ברפואת הפה.

מקומות התמחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוסד רפואת הפה שיקום הפה טיפולי שורש כירורגיית פה ולסתות חניכיים אורתודונטיה רפואת שיניים ציבורית פתולוגיה אוראלית רפואת שיניים לילדים שיקום פנים ולסתות
הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים V V V V V V V V V
אוניברסיטת תל אביב V V V V V V V
המרכז לרפואת שיניים של חיל הרפואה V V V V
בית הספר להתמחויות רמב"ם V V במרכז הרפואי רמב"ם V V V
המרכז הרפואי לגליל בנהריה V V V
מרכז רפואי ברזילי באשקלון V V V
מרכז רפואי שיבא בתל השומר V V V V
האגף לבריאות השן, משרד הבריאות בירושלים V

ההתמחות בכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי רמב"ם אינה נחשבת כחלק מבית הספר להתמחויות, אף על פי שמתקיימת באותו המבנה.

איגודי המומחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל תחום מומחיות ישנו איגוד מקצועי המסונף להסתדרות לרפואת שיניים. יוצאים מן כלל המומחיות ברפואת שיניים ציבורית שאין לה איגוד, והמומחיות בפתולוגיה אוראלית שהמומחים בה חברים באיגוד הישראלי לרפואת הפה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פקודת רופאי השיניים, באתר משרד הבריאות