התמוטטות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התמוטטות
Margin Call
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'יי. סי. צ'נדור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי זאכרי קווינטו
ג'ו ג'נקס
רוברט אוגדן בארנום
קורי מוסא
מייקל בנארויה
ניל דודסון
תסריט ג'יי. סי. צ'נדור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פיט בודרו
שחקנים ראשיים זאכרי קווינטו
קווין ספייסי
פול בטאני
ג'רמי איירונס
דמי מור
פן בדג'לי
סיימון בייקר
מרי מקדונל
סטנלי טוצ'י
מוזיקה ניית'ן לרסון
צילום פרנקי דמארקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה ליונס גייט אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ליונסגייט
רודסייד אטרקשנס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בינואר 2011 (פסטיבל סאנדנס)
משך הקרנה 109 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מותחן, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3.5 מיליון דולר
הכנסות 19.5 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו margincall
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התמוטטותאנגלית: Margin Call) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 2011 שנכתב ובוים בידי ג'יי. סי. צ'נדור, סרט הבכורה שלו כבמאי. הוא מתאר 24 שעות בבנק השקעות גדול בוול סטריט בפתחו של המשבר הכלכלי העולמי (2008), המגלה את המתרחש ונוקט בפעולה פיננסית קיצונית על מנת להימנע מפשיטת רגל. בסרט מככבים זאכרי קווינטו (שגם השתתף בהפקת הסרט), קווין ספייסי, פול בטאני, ג'רמי איירונס, דמי מור, פן בדג'לי, סיימון בייקר, מרי מקדונל וסטנלי טוצ'י.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדנס ב-25 בינואר 2011, והופץ מסחרית בארצות הברית באוקטובר באותה שנה.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2008, בנק השקעות גדול בוול סטריט עובר צמצומי כוח אדם משמעותיים. אחד המפוטרים הוא אריק דייל (סטנלי טוצ'י), ראש מחלקת ניהול סיכונים בחברה. נסיונותיו של דייל להתריע על המצב המתקרב בחברה בעקבות מודל עליו עבד זוכים להתעלמות. לפני שהוא עוזב את הבניין הוא מעביר דיסק נייד לפיטר סאליבן (זאכרי קווינטו), אנליסט במחלקה שלו, כדי שימשיך את המודל עליו עבד, תוך כדי שהוא מתריע בו שייזהר.

סאליבן הסקרן נשאר במשרד לאחר שעות העבודה ובוחן את עבודתו של דייל. הוא מגלה שההנחות תחתן מנהלת החברה את סיכוניה אינן תקפות עוד; מחיריהם של ניירות ערך מגובי משכנתאות מצביעים על תנודתיות העולה משמעותית על הנחות החברה, ומכך עולה שנכסים פיננסים מגובי משכנתאות במינוף יתר שבהם מחזיקה החברה, ושהניבו לה רווחים נאים עד כה, עלולים כעת לדרדר אותה לחוב שיביא אותה לפשיטת רגל.

סאליבן מתקשר לחברו למחלקה, סת' ברגמן (פן בדג'לי), ולוויל אמרסון (פול בטאני), ראש מחלקת המסחר באשראי בחברה, ומזעיק אותם למשרד לבחון את ממצאיו. אמרסון המודאג מזעיק את מנהלו, סם רוג'רס (קווין ספייסי) כדי שיגיע גם הוא למשרד באישון לילה. הארבעה מנסים לאתר את אריק דייל, אך אינם מצליחים כיוון שהוא לא חזר הביתה והחברה ניתקה את הטלפון הנייד שלו עם פיטוריו. סאליבן וברגמן יוצאים לחפש את דייל, בעוד רוג'רס ואמרסון מתריעים בפני ההנהלה הבכירה של החברה על המצב.

חברי הנהלת החברה, ביניהם סגנית הנשיא לניהול סיכונים שרה רוברטסון (דמי מור) והסמנכ"ל ג'ארד כהן (סיימון בייקר), מגיעים למשרד בשעות הקטנות של הלילה ומקיימים פגישה מהירה. לאחר שהשתכנעו בנכונות ממצאיו של סאליבן הם מזעיקים גם את מנכ"ל החברה, ג'ון טולד (ג'רמי איירונס) המגיע במסוקו עם עוזריו וחברי הנהלה נוספים. עם הגעתו של טולד מתקיימת פגישה בפורום רחב בה מסביר סאליבן את ממצאיו. טולד, רוג'רס וכהן דנים בממצאים ובדרכים לפתור את הבעיה; תוכניתו של כהן, הזוכה לתמיכתו של טולד, היא לקיים מכירת חיסול של הנכסים הפיננסים הבעייתיים לפני שיתמוטטו. רוג'רס מתנגד ומצביע על כך שהמכירה תהרוס את שמה הטוב של החברה ותפגע אנושות ביחסי העבודה שלה עם הסוחרים שיקנו את הנכסים, וגם תגרום לחוסר יציבות בשווקים. טולד מבהיר לו באופן תקיף שאין ברירה אם ברצונה של החברה לשרוד.

לאחר הפגישה, מתקשרת אשתו של דייל לאמרסון ומיידעת אותו שבעלה חזר הביתה. הוא יוצא אל ביתו של דייל יחד עם ברגמן ומנסה ללא הצלחה לשכנע את דייל לחזור לחברה על מנת שעבודתו תישמר בסוד. בדרכם בחזרה שואל ברגמן אם הוא עומד לאבד את עבודתו; אמרסון מודה שהסיכוי לכך גבוה, אך מנסה לשכנעו שלא יאבד את אמונתו ושעבודתו נחוצה.

בפגישה אישית ביניהם מפיל טולד את האשמה על שרה רוברטסון, ותובע ממנה להתפטר - אך רק לאחר מכירת החיסול. רוברטסון מוחה בטענה שהתריעה בפני טולד וכהן כבר שנה לפני כן, אך הוא איתן בדעתו. בינתיים אריק דייל מקבל הצעה כספית נדיבה כדי לחזור לעבודה לצד אזהרה שהחברה תפגע בהטבות ובפיצויי הפיטורין שלו אם יסרב ויפיץ את סודו; דייל מתרצה וחוזר לעבודה ליום אחד, כשלמעשה "עבודתו" היא לשבת במשרד בחוסר מעש, רק כדי שהמניעים של החברה למכירת החיסול לא יתגלו.

בפגישת הבוקר, למרות השגותיו על מכירת החיסול, ממריץ רוג'רס את צוות הסוחרים שלו לקיים אותה באופן אגרסיבי ולסיים אותה מוקדם ככל האפשר, לפני שההדים שיתעוררו ממנה יגרמו להאטתה או הפסקתה. הוא מכיר בכך שהמכירה תחסל את שמם הטוב של סוחריו ואת הקריירה של חלקם, ולכן מבטיח להם בשם הנהלת החברה מענקים נדיבים אם יצליחו להיפטר מהרוב המוחלט של הנכסים הבעייתיים. ככל שהמכירה מתקדמת גוברים סימני השאלה, החשד, ולבסוף הכעס של הקונים להם מנסה החברה למכור את הנכסים; למרות זאת החברה מצליחה, גם אם בהפסדים כבדים, למכור את מרבית הנכסים ולשרוד.

בעוד החברה מקיימת סבב פיטורין נוסף, רוג'רס מתעמת עם טולד ומגיש את התפטרותו. טולד דוחה את טענותיו המצפוניות של סם, סוקר לו כלאחר יד משברים פיננסים קודמים וטוען שמדובר באירועים שגרתיים בשווקים הפיננסים, ושאל לסם להרגיש אשם על שפעל לטובת החברה ולטובתו עצמו. הוא מבקש מסם להישאר בחברה שנתיים נוספות; הוא מספר לו גם שסאליבן נשאר בחברה ואף יקבל קידום. סם מסכים בחוסר רצון, באומרו שהוא צריך את הכסף.

הסרט מסתיים כאשר סם קובר את כלבו האהוב שהורדם בחצר ביתה של אשתו לשעבר שהיה ביתם המשותף; היא מיידעת אותו שהחברה הפיננסית בה עובד בנם המשותף ספגה גם היא הפסדים כבדים, אך הצליחה לחמוק מפשיטת רגל.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בניו יורק, כאשר מרביתו צולמה בקומה ה-42 של בניין פן פלזה 1, במשרדים ששיכנו זמן קצר לפני כן חברה פיננסית שירדה מנכסיה.

הסרט הוצג בהצגת בכורה בפסטיבל סאנדנס בפארק סיטי, יוטה. הוא הוצג גם בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בברלין והיה מועמד לפרס דוב הזהב.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות. באתר Rotten Tomatoes זכה הסרט לציון של 87%, ובו נכתב כי הסרט "חכם, מהודק, משוחק היטב, ומשקף את המשבר הפיננסי של 2008 לכדי דרמה מרתקת ומעוררת מחשבה". בניו יורקר נכתב כי הסרט הוא "בקלות הסרט הטוב ביותר שנעשה על וול סטריט אי פעם". דברים דומים נכתבו באתר האינטרנט של החברה הפיננסית "בלומברג". מבקר הסרטים רוג'ר איברט העניק לסרט ציון גבוה של שלושה וחצי כוכבים מתוך ארבעה, וכתב כי הסרט "מציג צוות מצוין המצליח להעביר מונחים פיננסים לכדי דיאלוג מרתק".

התסריטאי והבמאי, ג'יי. סי. צ'נדור, היה מועמד לפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]