התופעה האנושית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התופעה האנושית
Le Phénomène Humain
מידע כללי
מאת פייר טייאר דה שארדן
שפת המקור צרפתית
סוגה ספר עיון, אבולוציה
נושא פילוסופיה קונטיננטלית, האדם הנבון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Éditions du Seuil עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1955
מספר עמודים 242
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת נמרוד
תאריך 2005
תרגום יותם ראובני
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-2-02-000581-4
הספרייה הלאומית 003559534
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התופעה האנושיתצרפתית: Le Phénomène Humain) הוא ספר מאת הפילוסוף והכומר הישועי הצרפתי פייר טייאר דה שארדן. בספרו מתאר דה שארדן את האבולוציה כתהליך שמוביל למורכבות גדלה והולכת, המסתיימת באיחוד התודעות.

הספר הושלם ב-1930 אך הודפס ב-1955 בשל התנגדות הכנסייה הקתולית, שראתה בפרסומו פגיעה בתפיסתה האורתודוקסית.

בספר מציג דה שארדן את האבולוציה כתהליך שמוביל להגדלת המורכבות. מהתא הבודד לבעל החיים החושב, תהליך של התמקדות פיזיקלית מוביל למודעות גדלה והולכת. הופעתו של ההומו ספיינס מציינת את תחילתו של עידן חדש, בו כוחה של המודעות להפנות את עוצמתה כלפי עצמה מעלה את המין האנושי לדרגה חדשה.

באבולוציה של המינים לפי דה שארדן, זהות משותפת מתחילה להתפתח עם העלייה בהחלפת מידע. הידע נצבר ומועבר ברמות גבוהות והולכות של עומק ומורכבות. דבר זה מוביל להעצמה נוספת של המודעות וליצירתה של שכבת חשיבה שעוטפת את כדור הארץ. דה שארדן כינה שכבה זו נוספירה, מושג שהוטבע לראשונה על ידי ולדימיר ורנדסקי. הנוספירה היא המודעות המשותפת של המין האנושי, רשת המחשבות והרגשות שאליה כולם מחוברים.

התפתחות המדע והטכנולוגיה יוצרת התרחבות של ההשפעה האנושית ומאפשרת לאדם להיות נוכח בו זמנית בכל קצה של העולם. כך הופכת האנושות לקוסמופוליטית ומותחת ממברנה מאורגנת לרוחבו של כדור הארץ. דה שארדן מתאר את התופעה הזו כ"מבצע פסיכולוגי עצום, מגה-סינתיזה". הרחבתה המהירה של הנוספירה דורשת הרחבה חדשה במימד הפסיכי.

בראייתו של דה שארדן, האבולוציה תגיע לשיאה בנקודת האומגה, סוג של מודעות-על. שכבות של מודעות יתאחדו באומגה, יתמזגו עם שכבות אחרות ויצרו מודעות שניתן לראותה כאלוהים. דה שארדן הדגיש שכל מודעות פרטית תישאר מודעת לעצמה גם בסופו של התהליך, אך תהיה מאוחדת במודעות המורכבת שתיווצר.

בשנת 2005 יצא הספר בתרגומו של יותם ראובני בהוצאת נמרוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]