התאחדות הקראטה בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מיקוד הערך בהתאחדות, יש ערך נפרד על קראטה. דרושים מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מיקוד הערך בהתאחדות, יש ערך נפרד על קראטה. דרושים מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

התאחדות הקראטה בישראל (IKF) הוקמה בשנת 1972 ואחראית לקידומו של ענף הקראטה במדינת ישראל. ההתאחדות היא הגוף הרשמי המוכר על ידי משרד החינוך ומשרד התרבות והספורט המייצגת את הקראטה ומוכרת בלעדית על ידי הוועד האולימפי העולמי (IOC), במקביל לענף הקראטה המסורתי/מקורי TRADITIONAL KARATE-DO המוכר בנפרד על ידי משרד התרבות והספורט. ברמה הבינלאומית, ההתאחדות חברה בארגון הקראטה העולמי (WKF) וכן בארגון הקראטה האירופאי (EKF). התאחדות הקראטה בישראל מארגנת את אליפויות ישראל בקראטה לבוגרים, נוער וילדים. התאחדות הקראטה בישראל מארגנת גם מחנות אימונים, מבחני דרגה, השתלמויות, לימודי תעודה ואת נבחרת הנוער והבוגרים של ישראל בקראטה, מהן מורכבות המשלחות הרשמיות לאליפויות אירופה, אליפויות העולם ולאולימפיאדה.

במסגרת פעילותה מקיימת התאחדות הקראטה בישראל קורסים והשתלמויות למדריכים, מאמנים, שופטים ופעילים.

משנת 2015, יושב ראש התאחדות הקראטה בישראל (IKF), הוא שיהאן משה בוחניק, בעל חגורה שחורה דרגת דאן 9, בעבר מאמן נבחרת ישראל, מאמן בכיר בתורות לחימה שונות ואלוף ישראל. בחניק ייצג את ישראל בין היתר באליפויות עולם ובאליפויות אירופה בקאטה וקומיטה.

ראשיתו של הקראטה המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקראטה הובא לאירופה בשנת 1950 על ידי מורים יפניים, בעיקר מהתאחדות הקראטה היפנית (JKA). בשנת 1961 התמנה ז'אק דלקור לנשיא ארגון הקראטה הצרפתי ובשנת 1963 הוא הזמין שש פדרציות אחרות ידועות באירופה (איטליה, בריטניה, בלגיה, גרמניה, שווייץ וספרד) להגיע לצרפת לאירוע הקראטה הבינלאומי הראשון אי פעם, ובריטניה ובלגיה קיבלו את ההזמנה.

בדצמבר של אותה שנה, שש מתוך שבע הפדרציות התכנסו בפריז, במה שהיה אמור להיות הקונגרס הראשון של הקראטה באירופה, במטרה לשפר את ארגון תחרויות הקראטה בין המדינות. בשנת 1965 הוקם איגוד הקראטה האירופאי (EKU), ובראשו נבחר לעמוד ז'ק דלקור. ב -1970 הקים ז'ק דלקור ביחד עם נשיא FAJKO מיפן, ריוצ'י סאסאקוואה, את WUKO– איחוד ארגוני הקראטה העולמי, במאמץ לארגן את תחום הקראטה ברמה העולמית. בשנת 1990 ניסתה WUKO להתאחד עם ארגון הקראטה המסורתי הבינלאומי (ITKF) כדי ליצור את WKF, אך ניסיון זה נכשל וקבוצת WUKO עזבה כדי להקים את WKF לבדה.

התאחדות הקראטה העולמית (WKF) היא הגוף הבינלאומי הגדול ביותר של ספורט הקראטה וחברות בו מעל 130 מדינות. היא הוקמה בשנת 1990 והיא ארגון הקראטה המוכר על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי. רשומים בה כיום מעל 10 מיליון חברים. ארגון WKF מארגן את אליפויות העולם בקראטה לג'וניורים וסניורים (נוער ובוגרים), המתקיימות בכל שנה במדינה אחרת. הסגנונות המוכרים על ידי התאחדות הקראטה העולמית הם גוג'ו ריו, שיטו ריו, שוטוקאן וואדו ריו.

ענף הקראטה הוכר כענף אולימפי ויוצג בטוקיו 2020.

קראטה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

את היווסדו של ענף הקראטה בישראל ניתן לייחס לשישה אנשי קראטה מובילים אשר למדו והגיעו מסגנונות קראטה שונים והשפיעו עמוקות על התפתחותו של הקראטה בישראל:

  • שלמה פייגה (1932-2007) - סנסאיי שלמה פייגה נולד בשנת 1932 בעיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה. הוא עלה לישראל בשנת 1960 ופתח את מועדון הקראטה הראשון בארץ בשנת 1961 במושב מולדת. באותה שנה ביצעו שלמה פייגה ודניס הנובר, הדגמת תרגילי קראטה במשחקי המכבייה ה-6 ועוררו הדים רבים. הקראטה שלימד שלמה פייגה במועדון הראשון במולדת היה מעיין שילוב של שוטוקאן, קיוקושינקאי ושיטות לחימה נוספות - באותה התקופה החלוקה לשיטות עדיין לא הייתה נפוצה ורוב אנשי הקראטה בארץ התאמנו במקביל בכמה שיטות קראטה תוך שילוב האימונים עם ג'ודו וג'יו ג'יטסו. סנסאיי שלמה פייגה נפטר ב-13 בדצמבר 2007.
  • אדמונד בוזגלו - סנסאיי אדמונד בוזגלו נולד בשנת 1940 בעיר קזבלנקה שבמרוקו. הוא התאמן בילדותו בג'ודו ובג'יו-ג'יטסו. בישראל אימן בתחילת דרכו את אומנות הג'ודו ובשלב מסוים נסע ללמוד קראטה אצל כמה מן המורים הגדולים של ארגון J.K.A היפני וחזר לארץ לאמן קראטה בשיטת שוטוקאן. הוא נחשב לאחד מגדולי המאמנים בישראל של אותה תקופה ונודע באופן הטכני והמדויק שבו לימד את שיטת שוטוקאן. תחת ידו למדו והתאמנו רבים מן המאמנים המוכרים והמצליחים כיום בישראל ומורשתו ניכרת בנוף הקראטה הישראלי המודרני.
  • יהודה פנטנוביץ (1938-2006) - סנסאיי יהודה פנטנוביץ' נולד בשנת 1938 בעיר קלקרסדוף טרנסוואל שבדרום אפריקה ושם התחיל את דרכו בעולם הקראטה כשהחל להתאמן בדוג'ו שלימד שוטוקאן קראטה. בשלב מסוים החליף המועדון שבו למד את שיטת הלימוד לגוג'ו-ריו תחת הדרכתו של סנסאיי מוריו היגואנה. פנטנוביץ' עלה לישראל בשנת 1972 והחל להתאמן לבדו בחוף הים בעיר נתניה, שם נקבצו סביבו תלמידיו הראשונים ושם הכיר ובא במגע עם מדריכי קראטה חשובים נוספים בארץ. כך יצר את הקשרים שהובילו להשתתפותו בהקמת התאחדות הקראטה בישראל בשנת 1972. פנטנוביץ' היה הראשון אשר הביא ולימד בישראל את שיטת גוג'ו-ריו. סנסאיי יהודה פנטנוביץ' נפטר ב-12 באוקטובר 2006.
  • גדעון קדרי - סנסאיי גדעון קדרי התאמן בג'ודו לפני שנסע ללמוד קראטה קיוקושינקאי בטוקיו במשך 6 שנים אצל מאסטר מאסוטאצו אויאמה. גדעון קדרי היה הראשון שהביא את שיטת קיוקושינקאי לישראל והיה נציגו של מאסוטאצו אויאמה בישראל.
  • מאיר יהל (1934-2008) - סנסאיי מאיר יהל נולד בשנת 1934. היה מראשוני שוטוקאן צרפת והחל להתאמן בקראטה בפריס בשנת 1964. בסוף 1969 הוא שב לארץ והחל ללמד קראטה בעיר רחובות. בדצמבר של אותה שנה פתח את הדוג'ו הראשון של שוטוקאן בישראל בעיר תל אביב. בהמשך, פתח יהל דוג'ו גם בירושלים. במכבייה ה-10 (המכבייה הראשונה שבה השתתף ענף הקראטה) אימן מאיר יהל את הנבחרת הלאומית לקראת התחרויות. סנסאיי מאיר יהל נפטר באפריל 2008.
  • דניס הנובר - סנסאיי דניס הנובר נולד בשנת 1937 בעיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה. הוא למד והתאמן בג'ודו, ובשנת 1960 עלה ארצה והתיישב במושב מולדת שם פתח יחד עם שלמה פייגה את מועדון הג'ודו הראשון בישראל. ביישוב מולדת למד קראטה לראשונה משלמה פייגה, חברו. בשנת 1975 השתתף בתחרות הראשונה של שיטת קיוקושינקאי ביפן ונחשב לאחד הטובים בתחומו בעולם. פעל רבות להכנסת ענף הקראטה למשחקי המכבייה.

ראשית הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 הוקמה "התאחדות הקראטה בישראל" על ידי מובילי דרך, אשר ביצעו את דריסת הרגל הראשונה של ענף הקראטה בישראל. בחודש אפריל 1973 נערך המבחן הראשון לחגורות שחורות בפיקוח התאחדות הקראטה בישראל ובמבחן זה נכחו: דניס הנובר, אדמונד בוזגלו, יהודה פנטנוביץ', הרווי ספיר, גדעון קדרי, שלמה פייגה, ומאיר יהל. ענף הקראטה החל להשתתף בתחרויות המכבייה בשנת 1977 - במכבייה ה-10, הודות למאמצים הרבים שהשקיעו מייסדיה של התאחדות הקראטה בישראל במטרה חשובה זו.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984, לאחר מספר שנים בהם פעלה ההתאחדות באופן מצומצם, חודשה פעילות ההתאחדות על ידי מספר מאמנים וראשי מועדונים משפיעים ומובילים בישראל והיא עוצבה במתכונתה הנוכחית, מאז היא פועלת באופן רציף עד היום. היו"ר הראשון שמונה להתאחדות הקראטה המחודשת היה אבי בלייר, הוא מילא תפקיד זה במהלך 20 השנים הבאות.

בשנת 2015 נבחר שיהאן משה בוחניק לתפקיד יו"ר התאחדות הקראטה בישראל (IKF). שיהאן משה בוחניק אלוף ישראל ומאמן נבחרת ישראל בעבר, מחזיק בחגורה שחורה דרגת דאן 9, מאמן בכיר בתורות לחימה שונות. בוחניק מוביל כיום שינוי משמעותי בענף הקראטה, ענף שנכלל במשחקים האולימפיים החל מאולימפיאדת טוקיו 2021.

ראשי התאחדות הקראטה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]