הרחק מעצי התרזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרחק מעצי התרזה
מידע כללי
מאת יונתן ברג
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה עם עובד
תאריך הוצאה 2018
מספר עמודים 267
קישורים חיצוניים
מסת"במסת"ב ISBN9789651327315
הספרייה הלאומית 004794185

הרחק מעצי התרזה הוא רומן מאת יונתן ברג שיצא לאור בסוף שנת 2018. העלילה מתרחשת דרך עיניו של יעקב, זקן יהודי שנאלץ לנטוש את גרמניה בצעירותו ומשקפת את סיפורם של בני הדור הראשון והשני לישראל[1].

יקב פסגות השיק מהדורה מיוחדת של יינות שמוטבעות עליהם יצירותיו של ברג[2].

שם הספר ועטיפתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הספר, הרחק מעצי התרזה, נגזר מסצנה המתוארת בעמוד 247 בספר בה מסביר גיבור הספר (יעקב): "תחת עצי התרזה זה המקום שממנו אני בא, אונטר דן לינדן." כלומר, המקום שמסמל את מולדתו של יעקב, אליה הוא מתגעגע ומרגיש מרוחק ממנה, הוא רחובה הראשי ההיסטורי של ברלין "אונטר דן לינדן" שתרגומו לעברית "תחת עצי התרזה".

מירב גולן ציינה ששם הספר מתכתב עם שירו של ביאליק "תרזה יפה" המסתיים בשאלה: "תִּרְזָה יָפָה וַעֲבֻתָּה עַל הַיְאֹר עוֹמֶדֶת מֻטָּה; כָּל-הַיּוֹם בַּמַּיִם צוֹפָה, חוֹשְׁבָה: מַה-יְּהֵא בְסוֹפָהּ?". הספר מנסה לתת מענה לשאלה "מה יהא בסופה" באמצעות הבנה שחמלה היא שתביא לאושר[3]. ביקורת נוספת מניחה כי עצי תרזה מסמלים את גרמניה היפה, התרבותית, מחוז החפץ - גרמניה שיהודים רצו להיכלל בה, והאמינו ביכולתם לעשות זאת. הריחוק מעצי התרזה מסמל את השבר בהתנפצות החלום עם עליית הנאצים.

עטיפת הספר מורכבת משני תצלומים בשכבות של שקיפויות, בדומה לעלילת הספר עצמה המורכבת משכבות והשתקפויות; גרמניה ששכבה אחת ממנה מהווה את המולדת אליה מתגעגע גיבור הספר, ושכבה נוספת מהווה את הגיהנום עלי אדמות[4].

תוכן הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הספר, יעקב ליבוביץ, הוא אינטלקטואל אשכנזי קר המתגעגע לגרמניה ומנוכר לארבעת בניו (חכם, תם, רשע ושאינו יודע לשאול). בנקודה זו נוצר קשר בין יעקב לבין צעירה מזרחית שמנסה לחדש את הקשר של יעקב עם בניו. במהלך העלילה מתברר כי השכנה, ברכה גבאי, גם היא מתמודדת עם געגועים לעברה: ברכה באה מבית דתי בו מרדה כשבחרה לעבור לתל אביב. השניים יוצאים למסע ברחבי ישראל המלווה במסע פנימי שמתכתב עם עברם, במהלכו הם מתקרבים זה לזה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]