הקנוניה נגד אמריקה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקנוניה נגד אמריקה
The Plot Against America
מבוסס על הקנוניה נגד אמריקה מאת פיליפ רות
סוגה דרמה
יוצרים אד ברנס עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אד ברנס, דייוויד סיימון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית
מספר פרקים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל אד ברנס, מייגן אליסון, ג'ף קירשנבאום, ג'ו רות', סו נייגל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה
הפצה HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור HBO
תקופת שידור מקורית 16 במרץ 2020 – 20 באפריל 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקנוניה נגד אמריקה היא מיני-סדרת דרמה אמריקאית שנוצרה ונכתבה על ידי דייוויד סיימון ואד ברנס, המבוססת על הרומן בעל אותו שם מאת פיליפ רות, אשר הוקרנה בהקרנת בכורה ברשת HBO ב-16 במרץ 2020.[1]

הסדרה מגוללת היסטוריה אמריקאית אלטרנטיבית המסופרת דרך עיניה של משפחה יהודית ממעמד הפועלים בניוארק, ניו ג'רזי, כשהם צופים בהתפתחותו הפוליטית של צ'ארלס לינדברג, גיבור-תעופה ופופוליסט המעודד שנאת זרים, שהופך לנשיא ארצות הברית ומצעיד את האומה לכיוון הפשיזם.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוני 1940. הרמן מתחבט לגבי הרטוריקה האנטי-מלחמתית של גיבור התעופה הפופוליסטי צ'ארלס לינדברג ונטיותיו האנטישמיים, אך אינו מתייחס ברצינות לאפשרות שהלה יתמודד לנשיאות. להרמן מוצע תפקיד בקידום מכירות, אך הדבר ידרוש ממנו לגור בשכונה שבה הם ככל הנראה היהודים היחידים בה. הוא מחליט לדחות את ההצעה. אלווין מפוטר מעבודתו בתחנת שירות מקומית באסו בגין גניבה; הוא אומר לסנדי שהוא לקח עליו אשמה של חבר. הוא עוזב את הבית לאחר ויכוח עם הרמן. אחותה הגדולה של בס, אוולין, שמטפלת באמם, מנהלת רומן עם גבר נשוי בניו יורק; עד מהרה מתברר כי אין בכוונתו להתגרש מאשתו. חברו של פיליפ ארל, שאמו בעלת מוניטין שערורייתי, משפיע עליו. אוולין ובס נפגשות עם הרב בנגלסדורף, שמזדהה עם המסר האנטי-מלחמתי של לינדברג; אוולין מוקסמת. אלווין יורד למחתרת עם חבר שאביו מנהל חנות ממתקים. בלילה הוא ושני חברים ממתינים מחוץ לבר הגרמני ומכים שני שיכורים בדרכם הביתה וקוראים להם פאשיסטים.

אוקטובר 1940. סנדי משתתפת בשקיקה בנאום של לינדברג, בהשתתפות אוולין ובנגלסדורף. מאוחר יותר אוולין ובנגלסדורף נכנסים למערכת יחסים, ואוולין מציגה אותו בפני אמה. בנגלסדורף מבטיח לאוולין שהוא ינסה להטות את משפחתה לצדו מבחינה פוליטית. בסיועו של הרמן, אלווין לוקח עבודה כנהג עבור אדם עשיר בשם אייב שטיינהיים, אך מגלה במהרה שהוא גס ומושחת. כדי לסייע למשפחתה מבחינה כלכלית, בס עובדת בעבודה קמעונאית בחנות מהמעמד הגבוה, אם כי עד מהרה היא הופכת להיות חסרת כל קשר ללקוחות התומכים בלינדברג. פיליפ ממשיך ללמוד על התנהגות עבריינית מארל, כולל גניבה ומעקב אחר זרים ברחבי העיר. כשהוא מדבר בעצרת של לינדברג, תומך בנגלסדורף בלינדברג, כשאוולין לצידו. נגעלת מבנגלסדורף ומהכיוון שאליו הולכת המדינה, אלווין מתפטר מתפקידו ומתגייס לצבא הקנדי. לינדברג זוכה מאוחר יותר בבחירות לנשיאות.

מאי 1941. חודשים ספורים לאחר השבעתו של לינדברג, אירועים אנטישמיים מתרחשים בארצות הברית. לינדברג חותם על הסכם אי-תוקפנות והכרזת נייטרליות עם אדולף היטלר. הוא גם מציב את בנגלסדורף כאחראי על תוכנית בשם "Just Folks", כחלק ממשרד הקליטה האמריקאי, שמכניסה זמנית נערים יהודים למשפחות כפריות כדי להפוך אותם ל"אמריקאים יותר"; אוולין רושמת את סנדי להשתתף בתוכנית כזו. פיליפ מתחיל לקבל סיוטים על נאצים. בינתיים, הדמנציה של אמן של אוולין ובס החמירה. ככל שהדאגה של בס לשלום משפחתה גוברת, היא מציבה אותם ברשימת המתנה כדי להגר לקנדה. משפחת לווין יוצאת לטיול בוושינגטון די.סי. שם הם חווים אנטישמיות בקרב האזרחים והמשטרה. בסופו של דבר הרמן נותן את אישורו לסנדי לנסוע לקנטאקי במסגרת Just Folks. אלווין פורח בתוכנית הצבאית של קנדה ומגויס על ידי המודיעין הבריטי כדי לסייע בגניבת מכשיר מכ"ם גרמני. עם זאת, הוא מאבד את רגלו בקרב.

ספטמבר 1941. אמם של בס ואוולין מתה. הרמן מבקר את אלווין בבית החולים ומציע את תמיכתו, אך אלווין התרחק והתפכח ממנו. אלווין נחקר על ידי ה-FBI, לאחר מכן הוא משוחרר וחוזר לניו ג'רזי. בבית כנסת מעבירה סנדי מצגת הדוגלת בתוכנית Just Folks, לאחר שהוגדרה על ידי אוולין כ'קצינת גיוס'. כאשר אוולין ובנגלסדורף מצטרפים למשפחת לווין לשבת, הרמן מתנגש עם דעותיו של בנגלסדורף, כולל אבותיו שנלחם למען הקונפדרציה. אחרי שבנגלסדורף מציע להרחיב את Just Folks, אן מורו לינדברג מזמינה אותו ואת אוולין לארוחת ערב ממלכתית עם שר החוץ הגרמני, יואכים פון ריבנטרופ (לאחר שכל שאר הנציגים היהודים סירבו). אוולין גם מגישה הזמנה לסנדי, שמזהירה את הרמן ובס, שמסרבים לתת לסנדי להשתתף. הוא מגיב בכך שהוא מכנה את הוריו "יהודים בגטו" ו"גרועים יותר מהיטלר". אוולין רוקדת עם הפקיד הגרמני בארוחת הערב ומופיעה מאוחר יותר בסרטוני החדשות. ה-FBI, בינתיים, עקב אחר אלווין לאחר שסימן אותו כקומוניסטי פוטנציאלי. ארל עוזב את העיר לגור אצל סבתו לאחר שאמו מאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי. אביו של סלדון נפטר. פיליפ, המום מכל המתרחש סביבו, צופה בשמחה במסע הפרסום של לינדברג, למורת רוחו של הרמן.

אפריל 1942. משפחת לווין נרשמת בכוח, על ידי אוולין, להשתתף בהומסטד 42, תוכנית הרחבה של Just Folks שמנהל בנגלסדורף שמעבירה משפחות שלמות של יהודים. בנגלסדורף מודיע לבס כי השתתפותם תשכנע את ה-FBI להוריד קצת לחץ מאלווין. פיליפ מביע סקרנות ודאגה בנוכחותם של אנשי קו קלוקס קלאן בקנטקי, ושואל בכעס את אוולין מדוע לא הועברו למקום שכנו סלדון ווישנוב ואמו האלמנה של סלדון סלמה. בפירוש מוטעה זה כרצון להיות עם חברו, אוולין רושמת גם אותם. למרות איומי ה-FBI, הרמן מתכוון לתבוע את הקו קלוקס קלאן, אך מתברר שההליך המשפטי יימשך לפחות שנה; במקום זאת, הוא מתפטר מתפקידו כדי להימנע מההתחייבות של הומסטד 42. פיליפ מוצף באשמה כשהוא מבין שהוא הגורם למעברו של סלדון לקנטקי, שם כמעט בוודאות יהיה אומלל. ה-FBI ממשיך לעקוב אחר אלווין. אוולין ובנגלסדורף מתחתנים בטקס בזבזני ללא השגחה. מנחה הרדיו הבוטה וולטר ווינצ'ל מסלים את הרטוריקה האנטי-לינדברגית שלו; בנגלסדורף מפטר אותו במהירות. ווינצ'ל מכריז על התמודדות לנשיאות והרמן משתתף בעצרת שלו, אך תומכי לינדברג אלימים תוקפים את הנוכחים כשהמשטרה עומדת בצד. כאשר הרמן חוזר שותת דם, בס מאיימת לעזוב אותו ולקחת את הילדים לקנדה אם הוא ימשיך בהתנגדותו.

ספטמבר 1942. תקריות אנטישמיות אלימות מסלימות ומתפשטות ברחבי הארץ. ווינצ'ל נרצח בלואיוויל. בהלווייתו מספיד אותו ראש עיריית ניו יורק פיורלו לה גוארדיה ומוקיע את לינדברג. בתגובה קורא בנגלסדורף לגברת הראשונה לשכנע את לינדברג להוציא הצהרה, אך נאומו של לינדברג קצר וחסר מהות. בילי מרפי, עמיתו הוותיק מהצבא הקנדי, מבקר את אלווין ומציג בפניו סוכן בריטי שמשכנע את אלווין להצטרף לקבוצה אנטי-פשיסטית חשאית שרוצה להתנקש בחייו של לינדברג; יש צורך במומחיות המכ"ם של אלווין כדי לעקוב אחר מטוסו של לינדברג, שנעלם זמן קצר לאחר מכן. הרדיו הגרמני מפיץ תעמולה על קנוניה יהודית, טענות שמושמעות על ידי ממלא מקום הנשיא וילר שמכריז על חוקי מלחמה ומורה על מעצרים של יהודים בולטים כולל בנגלסדורף. מודאג מהדיווחים מקנטקי, בס מנסה ליצור קשר עם סלמה אך מגיעה רק לסלדון, שאמו לא חזרה הביתה. הרמן וסנדי נוסעים לקנטאקי לאסוף את סלדון, שם הם לומדים כי סלמה נרצחה על ידי הקו קלוקס קלאן. הם נתקלים בעוד חברי קלאן בדרך חזרה לניו ג'רזי. אוולין מבוהלת מבקשת מבס מקלט, אך בס אומרת לה לעזוב ולעולם לא לחזור. הגברת הראשונה מפרסמת הצהרה שקוראת לשלום אזרחי, לשחרר את העצורים היהודים, וקוראת לקונגרס להחליף את וילר ועריכת בחירות בזק לנשיאות. בנגלסדורף חוזר לבית הכנסת שלו ומוצא שקהילתו כמעט ואיננה. טענותיו כי נשיאותו של לינדברג והיעלמותו בעקבות כך היו תוצאה של מבצע סחיטה גרמנית נתקלים בספקנות מצד עמיתיו. אלווין מבקר את משפחת לוין עם ארוסתו, אך נקלע לעימות עם הרמן על אדישותו לכאורה של אלווין לאירועים הלאומיים. בחודש נובמבר הבחירות נפגעות מאי-הרשאה ממשלתית לבוחרי רוזוולט והסדרה מסתיימת מבלי שנחשפות תוצאות הבחירות.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות אמיתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת HBO הודיעה ב-8 בנובמבר 2018, כי הוזמנו שישה פרקים של סדרה על בסיס הרומן של פיליפ רות הקנוניה נגד אמריקה, שייכתב על ידי דייוויד סיימון ואד ברנס ובהפקתם של סיימון, ברנס, רוט, לצד ג'ו רוט. ג'פרי קירשנבאום, נינה נובל, מייגן אליסון, סו נגל, סוזן גולדברג ודניס סטרטון. חברות הפקה המעורבות בסדרה כוללות את סרטי Annapurna וחברת Productions Deadline Productions.[2][3][4] באפריל 2019 הצטרפו לשחקני הסדרה ווינונה ריידר, זואי קאזאן, מורגן ספקטור, ג'ון טורטורו, אנתוני בויל, אז'י רוברטסון וקיילב מאליס.[5]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים התרחשו בג'רזי סיטי[6] בבית הכנסת "טמפל בית אל" וברובע הקניות גרינוויל במאי 2019.[7] הצילומים התרחשו גם בניוארק ביוני[8] וגם בניו יורק במאי ויוני 2019.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lawrence, Derek (19 בדצמבר 2019). "See Winona Ryder, John Turturro in first look at David Simon's The Plot Against America". Entertainment Weekly. נבדק ב-19 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Andreeva, Nellie (8 בנובמבר 2018). "HBO Orders 'The Plot Against America' Miniseries From David Simon & Ed Burns". Deadline Hollywood. נבדק ב-8 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Otterson, Joe (8 בנובמבר 2018). "David Simon's 'Plot Against America' Miniseries Lands at HBO With Production Commitment". Variety. נבדק ב-8 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Goldberg, Lesley (8 בנובמבר 2018). "David Simon Fascism Drama 'The Plot Against America' a Go at HBO". The Hollywood Reporter (באנגלית). נבדק ב-8 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Petski, Denise (10 באפריל 2019). "'The Plot Against America': Winona Ryder, Zoe Kazan, Morgan Spector Among 7 Cast In HBO Miniseries". Deadline Hollywood. נבדק ב-10 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ McDonald, Terrence T. (8 במרץ 2019). "HBO series based on Philip Roth's 'The Plot Against America' to film in Jersey City". NJ.com. נבדק ב-9 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Kofsky, Jared (16 באפריל 2019). "HBO Prepares to Film 'The Plot Against America' on Jersey City's MLK Drive". Jersey Digs (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-20 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Kuperinsky, Amy (16 באפריל 2019). "See Newark go back to the 1940s for 'The Plot Against America' HBO series based on the Philip Roth novel". NJ.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-20 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Steves, Ashley (23 במאי 2019). "NYC What's Filming: HBO Miniseries 'The Plot Against America,' Starring Winona Ryder". Backstage (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-23 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)