הצי השני של ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצי השני של ארצות הברית
פרטים
מדינה ארצות הברית
שיוך צי ארצות הברית
סוג צי מלחמתי
בסיס האם בסיס נורפוק, וירג'יניה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1950
2018 (הקמה מחדש) – 2011 (כ־61 שנים)
מלחמות הסגר הימי על קובה
מבצע זעם דחוף
פיקוד
יחידת אם פיקוד כוחות הצי
מפקד נוכחי דניאל דוויר
הלוגו הקודם של הצי

הצי השני של ארצות הבריתאנגלית: United States Second Fleet) הוא יחידה מבצעית של צי ארצות הברית. תחומי אחריות הצי כוללים את אזור צפון-מערב האוקיינוס האטלנטי, החוף המזרחי של ארצות הברית ואזור הקוטב הצפוני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי השני הוקם במסגרת הארגון מחדש של הצי האמריקני לאחר מלחמת העולם השנייה. משימתו העיקרית הייתה תמיכה בפעילות נאט"ו ובפעילות הצי השישי. במהלך משבר הטילים בקובה ב-1962 מימש הצי השני את ההחלטה על הטלת סגר ימי על קובה. במבצע זעם דחוף ב-1983 פיקד מפקד הצי השני ג'וזף מטקלאף על כוח המשימה המיוחד שריכז תחתיו את כלל הכוחות הצבאיים שנטלו חלק במבצע. הצי השני השתתף בפעילות מלחמתית גם במלחמת המפרץ ובמלחמת עיראק. כוחות הצי השתתפו בפעילות הומניטרית בעקבות הוריקן קתרינה והוריקן אייק. בעקבות ירידת כוחה של ברית המועצות ורוסיה הופחתו כוחות הצי עד שהוא פורק ב-2011.

במאי 2018 הוכרז על הקמתו מחדש של הצי השני במסגרת הערכות ארצות הברית ונאט"ו על רקע התעצמות רוסיה. הצי יפעל תחת פיקוד כוחות הצי ואזורי תחום אחריותו יהיו דומים לבעבר. השקת הצי המחודש התקיימה ב-24 באוגוסט 2018 במתכונת של מטה מצומצם, כשלמפקדו הראשון מונה תת-אדמירל אנדרו לואיס. בפברואר 2019 יצאה לדרך משימת פיקוד ושליטה ראשונה על כוח ימי בניהול הצי, על פיקודה של נושאת המטוסים אברהם לינקולן (CVN-72). בסוף 2019 הכריז הצי על מוכנות מבצעית מלאה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 2nd Fleet Declares Full Operational Capability, אתר צי ארצות הברית, 31 בדצמבר 2019