הפירמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפירמה
The Firm
כרזת הסרט "הפירמה"
כרזת הסרט "הפירמה"
כרזת הסרט "הפירמה"
מבוסס על The Firm עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי סידני פולאק
הופק בידי סידני פולאק, ג'ון דייוויס, סקוט רודין
תסריט ספר:
ג'ון גרישם
תסריט:
דייוויד רייפל, רוברט טון
עריכה ויליאם ופרדי סטיינקאמף
שחקנים ראשיים טום קרוז
ג'ין טריפלהורן
ג'ין הקמן
אד הריס
הולי האנטר
מוזיקה דייב גרוסין
צילום ג'ון סיל
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 ביוני 1993
משך הקרנה 154 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פשע, סרט דרמה, סרט מותחן, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 42,000,000‏$
הכנסות 270,248,367‏$
הכנסות באתר מוג'ו firm
סרט הבא Pilot/Chapter Two עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפירמהאנגלית: The Firm) הוא סרט מתח אמריקאי משנת 1993 המבוסס על ספר בשם זהה מאת ג'ון גרישם, בבימויו של סידני פולאק ובכיכובו של טום קרוז בתפקיד הראשי[1].

הסרט זכה בשתי מועמדויות לפרס אוסקר: פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר - הולי האנטר ופרס אוסקר לפסקול מקורי - דייב גרוסין.

הסרט היה שובר קופות ועלה בהצלחתו המסחרית על כל הסרטים שהופקו לפי ספרים של גרישם.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצ'ל (מיץ') מק'ריד (טום קרוז) הוא סטודנט מצטיין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד. הוא מקבל הצעות עבודה מפירמות של עורכי דין אך מחליט לבסוף לקבל הצעת עבודה מפירמת הפרקליטים "בנדיני, למברט ולוק", הנמצאת בממפיס, טנסי. הם מציעים לו משכורת גבוהה, בונוסים, בית מפואר ומרוהט ומכונית [מרצדס] צמודה.

הוא מגיע לממפיס עם אשתו אביגייל (אבי) (ג'ין טריפלהורן) ומתרשם מהבית, מהמכונית ומכל הטובות שמעתירה עליו הפירמה. מוצמד אליו כחונך אברי טולר (ג'ין הקמן) הדואג בראשונה שיעבור את בחינות ההסמכה כי בחברה הזאת אף אחד לא נכשל. החברה עוסקת בייעוץ מס ודורשת מעובדיה נאמנות טוטלית ושמירה על סודיות. מיץ' נהנה ממצבו החדש, אבל ספק ראשון לגבי החברה מתעורר בו לאחר ששני עורכי דין של החברה נהרגים בפיצוץ מסתורי באתר צלילה באיי קיימן ומתברר לו שזה לא המקרה הראשון בחברה. אברי לוקח אותו לפגישה עם לקוח באיי קיימן ובלילה בעת הליכה בחוף הוא "נתקל" בבחורה המפתה אותו לקיים אתה יחסי מין. הוא מצולם בחשאי ומאוחר יותר מראים לו את התמונות כאמצעי לחץ שלא יסטה מהתחייבויותיו לחברה.

לאחר שמיץ' עובר בהצלחה את בחינות ההסמכה פוגש אותו אדם בשם ויין טרנס (אד האריס) המזדהה כסוכן ה-FBI ומגלה לו כי מתנהלת חקירה נגד החברה שבה עבד בחשד שהיא עובדת בצורה בלתי חוקית להעלמות מס ולהלבנת הון של לקוחותיהם שבהם משפחת מאפיה גדולה משיקגו, וכי החברה מושכת אליה כ"מלכודת דבש" עורכי דין צעירים שלאחר זמן מסכימים לקחת חלק בעבירות האלה בגלל ההטבות הגדולות שהם מקבלים. החברה עוקבת אחריהם בכל פעולותיהם, כולל האזנה בעזרת מכשירי ציתות בביתם, ואין אפשרות לפרוש ממנה.

טרנס לוחץ על מיץ' לשתף פעולה עם ה-FBI ולהעביר אליהם מסמכים מפלילים אחרת ייכנס גם הוא לכלא. מיץ' דורש כתמורה כסף ושחרור אחיו ריי (דייוויד סטראתיירן) הכלוא בבית סוהר באשמת רצח.

מיץ' נפגש עם חוקר פרטי, שוטר לשעבר ומבקש ממנו לפתוח בחקירת מקרי המוות בחברה. לאחר שהוא עוזב נכנסים שני אנשים מהחברה ולאחר שאינו עונה על שאלותיהם הם הורגים אותו. מזכירתו תמי (הולי האנטר) מצליחה לברוח ולהצטרף אחר כך למיץ'.

מיץ' מוסר למנהלי החברה כי ה-FBI לוחץ עליו לשתף פעולה. הם חושדים בו לאחר שהם מגלים שיש לו אח בבית כלא שלא דיווח להם. הם מציגים לפני מיץ' את התמונות המרשיעות מאיי קיימן ומתרים בו כי יראו אותן לאשתו אבי אם יבגוד בהם.

מיץ' מחליט להראות את התמונות לאבי. בתחילה היא כועסת ועוזבת אותו, אבל לאחר מכך היא מבינה שזו הייתה מלכודת של החברה. היא מחליטה לעזור לו להשיג את המסמכים, טסה לאיי קיימן עם תמי ונפגשת עם אברי ו"נענית" לחיזוריו. היא שמה סם מרדים בכוסו וכשהוא נרדם בחדר היא לוקחת את המסמכים מחדרו ומוסרת אותם לצילום לתמי. מיץ' בינתיים נכנס לחדרו של אברי, פורץ למחשב ומדפיס את מספרי הקוד של המסמכים. הוא מגלה שהחברה חייבה חיוב יתר במליוני דולרים את לקוחותיה.

בינתיים מקבלים בחברה הודעה כי אחיו של מיץ' השתחרר על ידי ה-FBI והם מניחים שזה היה התשלום שלהם על שיתוף הפעולה שלו. כשיוצא מיץ' מחדרו של אברי הוא מוזמן לחדר ההנהלה, אך יודע כי נתפס. הוא מתחיל בריצה מטורפת ברחבי ממפיס כששני שליחי החברה רודפים אחריו במטרה לחסל אותו.

המרדף מסתיים כאשר אחד הרודפים הורג את חברו בטעות ומיץ' מצליח לחסל את היורה.

בינתיים מגיעים נציגי המאפיה משיקגו ומיץ' נפגש אתם ומעלה הצעה שייצג אותם כעורך דין נגד החברה שחייבה אותם ביתר במליוני דולרים, וכי לא יסגיר שום פרטים נוספים עליהם ל-FBI ולא יפגע בחסיון עורך דין-לקוח. הם מקבלים את הצעתו להגשת התביעה שתהרוס את החברה וערבים לביטחונו. מיץ' ואשתו עוזבים את ממפיס לבוסטון באותה מכונית שהגיעו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]