הפיגוע בשדי תרומות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפיגוע בשדי תרומות
חלק מהאינתיפאדה השנייה
תאריך 19 ביוני 2003
תאריך עברי י"ט בסיוון ה'תשס"ג
מקום שדי תרומות, עמק בית שאן, ישראל
מטרה יהודים
סוג פיגוע התאבדות
נשק מטען חבלה
הרוגים 1
פצועים 0
מבצע אחמד עבאהרה, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני
מניע טרור אסלאמי לאומני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפיגוע בשדי תרומות הוא פיגוע התאבדות שבוצע ב-19 ביוני 2003 במושב שדי תרומות שבביכורה שבדרום עמק המעיינות כ-4 קילומטרים צפונית למחסום הבקעה, בפיגוע נרצח אבנר מרדכי, בן 63 תושב המושב.

הפיגוע התרחש כ-7 חודשים לאחר הפיגוע בסניף הליכוד בבית שאן, אבנר היה יו"ר הסניף ופעיל ותיק של המפלגה. הפיגוע היה הראשון באזור עמק בית שאן מאז הסכם השלום עם ירדן.

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיגוע התרחש בשעה 6 בבוקר ביום חמישי ה-19 ביוני 2003, המחבל אחמד עבאהרה, בן 20, תושב הכפר יאנון[1] צעד מהכניסה הדרומית של המושב שדי תרומות לכיוון צפון, המחבל התכוון לבצע את הפיגוע בתחנה ביישוב או להמשיך לבית שאן, אך מאחר שצעד במשך כמה שעות, נכנס לצרכניית היישוב, שם בעל הצרכנייה הביא לו מים, והמחבל פוצץ עצמו.

עדי ראייה סיפרו כי זיהו את המחבל מגיע למקום, הולך באזור התחנה ומתקדם לכיוון המכולת, שם זוהה על-ידי המצלמות במעגל סגור, בנוסף גם מסרו שהמחבל נראה עצבני ומאוד חשוד לפני ביצוע הפיגוע.

עד ראייה נוסף סיפר כי "אין ספק שהמחבל המתאבד התכוון בסופו של דבר לעלות לאוטובוס מהתחנה שנמצאת מול חנות המכולת", אותו עד ראייה סיפר בנוסף גם "הסתכלתי לו בעיניים, נתתי לו מבט מאיים הוא ממש התקרב אלי. היה לו תיק צד כחול גדול ומלא. בשלב מסוים הוא היה ממש מולי, אבל נתתי בו כזה מבט שהוא מייד חתך לכיוון המכולת. בפתח המכולת יש בקבוקי שתייה. הוא נגע ביין, הסתובב והסתכל לעברי. ראיתי אותו נכנס למכולת, ואז היה פיצוץ גדול ובלאגן. הכל בער. אני בטוח שהוא רצה לעלות לאוטובוס. ראו עליו שהוא לחוץ ועצבני".[2]

לאחר הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה דקות לאחר הפיגוע הגיעו למקום צוותי מד"א והמשטרה, ניצב יעקב בורובסקי שהיה במקום אמר כי האירוע יכול היה להסתיים בצורה קשה הרבה יותר. לדבריו, "המתאבד הגיע לסביבת חנות המכולת כדי לארוב לאוטובוס או לקהל גדול יותר. הוא הופרע על-ידי בעל המכולת, וכתוצאה מההפרעה הזו הוא התפוצץ בחנות ולא בתחנה המחבל לא התכוון כלל להיכנס למכולת, כשעה לאחר הפיגוע כביש הבקעה נחסם לשני הכיוונים בין המושב לבין מחסום הבקעה.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי גדודי אל-קודס לקחה אחריות על הפיגוע.

כמה חודשים לאחר הפיגוע, נקראה הצרכנייה ביישוב על שמו של אבנר מרדכי שנרצח בפיגוע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]