הפיגוע בקרוקוס סיטי הול

הפיגוע בקרוקוס סיטי הול
חלק מהטרור ברוסיה
קרוקוס סיטי הול לאחר הפיגוע
קרוקוס סיטי הול לאחר הפיגוע
תאריך 22 במרץ 2024
מקום קרוקוס סיטי הול, קרסנוגורסק, מחוז מוסקבה, רוסיהרוסיה רוסיה
מטרה רצח המוני
קואורדינטות 55°49′33″N 37°23′26″E / 55.825833°N 37.390556°E / 55.825833; 37.390556
סוג פיגוע ירי
נשק בקבוק תבערה, אקדח, רובה קלשניקוב, סכין עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים לפחות 144
פצועים מאות
מבצע המדינה האסלאמיתהמדינה האסלאמית מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית
מספר מפגעים 4
(למפת מוסקבה רגילה)
 
הפיגוע בקרוקוס סיטי הול
הפיגוע בקרוקוס סיטי הול
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפיגוע בקרוקוס סיטי הול התרחש ב-22 במרץ 2024, כאשר ארבעה חמושים פתחו בירי בקרוקוס סיטי הול שבקרסנוגורסק, מחוז מוסקבה, רוסיה. בפיגוע נרצחו לפחות 144 בני אדם ומאות נפצעו.

מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית לקח אחריות על הפיגוע.

התראות ואירועים שקדמו לפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 במרץ 2024, כוחות הביטחון הרוסיים הרגו 6 חשודים כחברי דאעש באינגושטיה. ב-7 בחודש ה-FSB הודיע כי הוא נטרל תא טרור של דאעש במוסקבה שתכנן לבצע פיגוע כנגד בית כנסת בעיר.

ב-8 במרץ 2024, כשבועיים לפני הפיגוע, הזהירה שגרירות ארצות הברית במוסקבה את תושבי ארצות הברית מאפשרות לפיגועים בהתקהלויות גדולות באזור מוסקבה.[1] אזהרות דומות פורסמו זמן קצר לאחר מכן בידי קנדה ובריטניה. ה-CIA העביר התרעה לגורמי ממשל ברוסיה בהם ציינו כי שלוחה של דאעש מעורבת בתכנון המתקפה הצפויה[2]. לטענת סוכנות רויטרס גם איראן העבירה לרוסים התרעה ממוקדת על פעילות תא של ארגון הטרור דאעש חורסאן[3].

ב-19 במרץ, שלשה ימים לפני הפיגוע, התייחס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם צמרת ה-FSB להתרעות של המדינות המערביות וטען כי מדובר בפרובוקציה מערבית שנועדה לערער את היציבות ברוסיה[4].

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 במרץ 2024, בשעות הערב, ארבעה חמושים תושבי טג'יקיסטן, לבושים מדי צבא רוסיה פתחו בירי בקרוקוס סיטי הול שבעיר קרסנוגורסק, הסמוכה לבירת רוסיה מוסקבה, מספר דקות לפני הופעתה של להקת הרוק הרוסית פיקניק (אנ'). בפיגוע נרצחו לפחות 144 אנשים ומאות נפצעו. הטרוריסטים השתמשו בפצצות תבערה והציתו במקום שרפה שגרמה למותם של חלק מההרוגים, וכובתה מאוחר יותר בעזרת מסוקים. מרכזי קניות ומרחבים אחרים פונו לאחר המתקפה. זהו הפיגוע הקטלני ביותר ברוסיה מאז משבר בני הערובה בבסלאן ב-2004.

כארבע שעות לאחר הפיגוע, ארגון המדינה האסלאמית קיבל אחריות על הפיגוע.

לאחר הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (פ.ס.ב.) טען שהמפגעים נתפסו בדרכם לאוקראינה עם מכונית מסוג רנו במחוז בריאנסק הסמוך לגבול עם מדינה זו.[5]

בתקשורת הרוסית פורסמו תיעודים מחקירותיהם של המפגעים, שכללו עינויים קשים.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]