הסכם השלום בין אוסטריה לארצות הברית (1921)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסכם השלום בין אוסטריה לארצות הברית
מקום יצירה וינה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 24 באוגוסט 1921 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסכם השלום בין אוסטריה לארצות הברית הוא הסכם בין המדינות שנחתם באוסטריה ב-24 באוגוסט 1921, לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. הסכם שלום נפרד זה נדרש כיוון שהסנאט של ארצות הברית סירב לדון ולאשרר את חוזה סן ז'רמן משנת 1919.

החוזים המאושררים של הסכם השלום הוחלפו בווינה ב-8 בנובמבר 1921, וההסכם נכנס לתוקף באותו יום. ההסכם נרשם כחלק מסדרת הסכמי חבר הלאומים ב-22 בנובמבר 1921.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם הראשונה, אוסטריה – שהיווה את גרעין האימפריה האוסטרו-הונגרית – הובסה על ידי מדינות ההסכמה, אחת מהן הייתה ארצות הברית. ממשלת ארצות הברית הכריזה מלחמה על אוסטרו-הונגריה ב-7 בדצמבר 1917. בתום המלחמה ב-1918, האימפריה האוסטרו-הונגרית התפרקה ואוסטריה הוקמה כרפובליקה עצמאית.

ב-1919 קיימו מדינות הסכמה המנצחות ועידת שלום בפריז כדי לגבש הסכמי שלום עם מעצמות המרכז המובסות. בוועידה נחתם הסכם שלום עם ממשלת אוסטריה. אף על פי שממשלת ארצות הברית הייתה בין החותמות על האמנה, הסנאט סירב לאשרר את האמנה בשל התנגדותו להצטרפות לחבר הלאומים.

כתוצאה מכך, שתי הממשלות החלו במשא ומתן להסכם שלום דו-צדדי שאינו קשור לחבר הלאומים. הסכם כזה נחתם ב-24 באוגוסט 1921.

תנאי הסכם השלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סעיף 1 חייב את ממשלת אוסטריה להעניק לממשלת ארצות הברית את כל הזכויות והפריבילגיות מהן נהנו מדינות ההסכמה האחרות אשר אשררו את חוזה סן ז'רמן.
  • סעיף 2 פירט אילו סעיפים בחוזה סנט ז'רמן יחולו על ארצות הברית.
  • סעיף 3 קבע חילופי הסכם המאושרר בווינה.

אחרי חתימת הסכם השלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכם השלום הניח את היסודות לשיתוף פעולה אמריקאי-אוסטרי ללא הפיקוח קפדני של חבר הלאומים. כתוצאה מכך, ממשלת ארצות הברית יצרה דרך לסיוע חלקי לממשלת הרפובליקה האוסטרית כדי להקל עליה את נטל פיצויי המלחמה שהוטלו עליה בחוזה סן ז'רמן.

על הסכם השלום נוספה אמנה שנחתמה בוושינגטון ב-26 בנובמבר 1924 ואשר קבעה הקמת ועדה אמריקאית-אוסטרית-הונגרית כדי להחליט על גובה הפיצויים שישולמו על ידי ממשלות אוסטריה והונגריה לארצות הברית.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ League of Nations Treaty Series, vol. 7, pp. 156-161.
  2. ^ Text in League of Nations Treaty Series, vol. 48, pp. 70-75.