הנתיחה של האלמונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנתיחה של האלמונית
The Autopsy of Jane Doe
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי אנדרה אוברדל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פרד ברגר (אנ')
אריק גרסיהן (אנ')
בן פו
רורי אטיקן
תסריט איאן גולדברג
ריצ'רד נאיינג
עריכה פטריק לארסגארד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אמיל הירש
בריאן קוקס
אולון קלי
מוזיקה דני באנסי
סאונדר ג'וריאנס
צילום רומן אוסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת
ארצות הברית
חברת הפקה 42
IM Global (אנ')
Impostor Pictures
חברה מפיצה Lionsgate UK (אנ') (הממלכה המאוחדת)
IFC Films (ארצות הברית)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בספטמבר 2016 (פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו)
21 בדצמבר 2016 (ארצות הברית)
משך הקרנה 86 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה על-טבעי
הכנסות 6,000,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו theautopsyofjanedoe
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנתיחה של האלמוניתאנגלית: The Autopsy of Jane Doe, בתרגום מילולי לעברית: הנתיחה שלאחר המוות של פלונית אלמונית) הוא סרט אימה על-טבעי משנת 2016, שבוים על ידי אנדרה אוברדל (אנ'). בסרט מגלמים בריאן קוקס ואמיל הירש אב ובנו העובדים בתור חוקרי מקרי מוות, וחווים תופעות על טבעיות בזמן שהם מנתחים את גופתה של אישה אלמונית (מגולמת על ידי אולוון קלי). הסרט הוא הסרט דובר האנגלית הראשון שבוים על ידי אוברדל.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-9 בספטמבר 2016, ולאחר מכן הופץ בבתי הקולנוע ב-21 בדצמבר 2016 בהפצת IFC Films. הכנסות הסרט הסתכמו ב-6 מיליון דולר. באתר הביקורות Rotten Tomatoes הסרט תואר כ"מותחן מפחיד וחכם".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופתה של אישה צעירה ולא מזוהה נמצאת בזירת רצח. השריף שלדון בורק לא מוצא סימנים לפריצה, ולוטננט וויד מציעה שהקורבנות ניסו לברוח מהזירה בזמן הרצח, אך ללא הצלחה.

במקום אחר, אישה בשם אמה רוברטס מבקרת את בן הזוג שלה, אוסטין טילדן ואת אביו טומי. טומי ואוסטין עובדים כחוקרי מקרי מוות. אוסטין מספר לאמה, שבעבר מנתחי הגופות היו קושרים פעמונים לרגלי הנפטרים במטרה לוודא שהם אכן מתים, מסורת שנשמרה עד היום. השריף בורק מגיע אל הצמד עם גופתה של האישה הלא מזוהה ומבקש מטומי לקבוע את סיבת המוות עד הבוקר. אוסטין דוחה את הדייט שלו עם אמה במטרה לעזור לאביו, ומבטיח להיפגש איתה מאוחר יותר במהלך הערב.

טומי ואוסטין מתחילים בנתיחה ומגלים שהגופה הגיעה ללא סימני תקיפה, אך עצמות הגפיים שלה שבורות, לשונה נחתכה, אחת משיניה הטוחנות חסרה, ריאותיה מפוחמות וחלק מאיבריה הפנימיים מצולקים. בנוסף, צמח מסוג "דטורה זקופת פרי (אנ')", שמשתק את האדם שאכל אותו נמצא בקיבתה. מצבה של הגופה מעיד שהיא נפטרה ממש לאחרונה, אך עיניה הן אפורות ומצביעות שהיא נפטרה לפני מספר ימים.

במהלך הנתיחה, תופעות מוזרות מתחילות להתרחש: הרדיו בחדר הניתוח מעביר בין תחנות בעצמו ומנגן בעקביות את השיר "Open Up Your Heart (And Let the Sunshine In) (אנ')" ואוסטין טוען שהוא רואה אנשים עומדים במסדרונות חדר המתים. אוסטין יוצא לבדוק את המתרחש ומוצא את חתול המשפחה, סטנלי, פצוע במצב אנוש. טומי שובר את מפרקתו של סטנלי כדי להורגו ולמנוע ממנו סבל ולאחר מכן שורף את גופתו במשריפת חדר המתים.

הצמד ממשיכים בניתוח גופתה של האלמונית ומגלים את השן החסרה שלה עטופה בפיסת בד בתוך קיבתה. על הבד כתובות ספרות רומיות, אותיות וצורות משונות הזהות לאלו שמצוירות בתוך העור של האלמונית. מנורות החדר לפתע מתפוצצות ובבלבול שנוצר, הצמד מגלה שגופות שהיו בחדר נעלמו. השניים מחליטים לעזוב, אך המעלית לא עובדת ועץ שנפל חוסם את דלת הכניסה לחדר המתים. דמות לא מזוהה פוצעת את טומי בזמן שהוא הולך להתפנות.

השניים חוזרים בחזרה וממשיכים בניתוח האלמונית. הדלת ננעלת מעצמה ואוסטין משתמש בגרזן כדי לפתוח פתח, דרכו השניים רואים את אחת הגופות שנעלמו. השניים לא מסוגלים להגיע למשרפה במבנה ומחליטים להצית את גופת האלמונית בחדר הניתוח. האש מתפשטת וטומי משתמש במטף כיבוי על מנת לכבות אותה ומגלה שגופת האלמונית כלל לא נשרפה. המעלית חוזרת לעבוד והשניים מנסים להימלט, אבל הם לא מצליחים לנעול את הדלתות ביציאתם. טומי המבוהל הוזה למולו את אחת הגופות הנעלמות ותוקף אותה עם גרזן, רק כדי לגלות שהוא הרג בטעות את אמה, חברתו של אוסטין שחזרה לבקרו.

הצמד בטוח שגופת האלמונית מהתלת בהם ומונעת מהם לגלות את האמת על נסיבות מותה. הם חוזרים לחדר הניתוח ובמהלך בדיקות שהשניים מבצעים, הם מגלים שהתאים במוחה של האלמונית עוד פעילים, מה שאומר שהיא עדיין בחיים. השניים חוקרים אודות הבד שנמצא בקיבתה של האלמונית ומסיקים שהכתב הוא ציטוט מתוך ספר "ויקרא", פרק כ' פסוק כ"ג המתאר גינוי מכשפות. פיסת הבד חושפת את השנה 1693, השנה שבה התקיים ציד המכשפות בעיר סיילם. טומי ואוסטין מסיקים שבניסיון להעניש את אחת המכשפות, הרשויות בסיילם הפכו אישה חפה מפשע למכשפה, מה שמסביר את חיי האלמוות שלה. למרות הפציעות שהגופה עברה, האישה עדיין בחיים ומרגישה את הכאב. טומי מציע להקריב את עצמו על מנת שהמכשפה תחוס על אוסטין ולפתע עצמות ידיו ורגליו מתעוותות בדומה לעצמותיה של האלמונית וגופתה של האלמונית חוזרת למצב תקין, כאילו מעולם לא נפגעה. טומי מנסה להגיע לסכין ולכרות לעצמו את הלשון, בכך להשלים את הטקס, אך אוסטין דוקר את אביו למוות במטרה למנוע ממנו ייסורים. אוסטין שומע רעשים מבחוץ וחושב שהשריף חזר. אוסטין מנסה לברוח, אך מגלה שהקולות ששמע הן רק הזיות. לפתע, אוסטין חווה הזיה בה הוא מותקף על ידי גופתו של טומי ולאחר מכן נופל מהקומה השנייה למותו.

בבוקר שלמחרת, המשטרה מגיעה ומגלה את זירת ההתרחשות. גופת האלמונית, שנראית תקינה לחלוטין מועברת לאוניברסיטת וירג'יניה קומונוולת' (אנ'). בזמן שאמבולנס מסיע את הגופה, הרדיו מנגן מעצמו את השיר "Open Up Your Heart (And Let the Sunshine In) (אנ')" והבוהן של גופת האלמונית מתחילה לזוז, מה שגורם לפעמון הקשור אליה לצלצל.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחת הסרט "צייד הטרולים (אנ')", אוברדל רצה להראות שהוא יכול לעשות יותר מסרטי Found Footage. הוא ציין: "זה סגנון מאוד ספציפי שצריך ממש להיכנס אליו עבור הפרויקט הזה".[1] הסרט "לזמן את הרוע" היווה השראה לאוברדל והוא תיאר זאת כך: "זה היה פשוט סרט אימה קלאסי שהופיע בזמן ששאר סרטי האימה ניסו לעשות דברים חדשים בז'אנר. פתאום הסרט הזה (לזמן את הרוע) מגיע וזה הרגיש כמו חזרה למקורות".[2] לאחר שצפה בסרט, אוברדל ביקש מהסוכנות שלו למצוא תסריט לסרט אימה "נקי" ובעקבות זאת בחר את תסריט לסרט בשם "נתיחה שלאחר המוות".[2] קודם לכן, התסריט היה חלק מהרשימה השחורה (רשימה של תסריטים מומלצים להפקה בתעשייה).[2]

במקור, השחקן מרטין שין נשכר לגלם את דמותו של טומי, אך לבסוף זה לא התממש.[3] למרות שנעשה שימוש במספר תותבים במהלך הסרט,[1] גופת האלמונית גולמה רוב הזמן על ידי השחקנית אולון קלי. אוברדל ציין שגילום הגופה על ידי שחקנית חיה (ולא על ידי בובה או אפקטים) היה נחוץ על מנת שהקהל יתחבר אליה ברמה האנושית.[2] חלק מההחלטה גם נבע מכך שאוברדל לא רצה להשתמש בתותבים במהלך צילומי התקריב.[2] אוברדל ציין שלקלי (האלמונית) היה את התפקיד הכי קשה בסרט והוא דאג לפרגן לה בזמן הצילומים תוך שהוא גורם לשאר להרגיש בנוח. קלי הייתה השחקנית הראשונה שנבחנה לתפקיד. אוברדל ציין שהם קיימו מספר אודישנים לשחקניות נוספות, אך הרגיש מההתחלה שקלי היא הכי מתאימה לגילום הדמות. אחת הסיבות שקבלי נבחרה היה ניסיונה ביוגה ויכולתה לשלוט בגופה ובקצב נשימותיה.[4] הפקת הסרט החלה בלונדון ב-30 במרץ 2015.[5]

הצילומים התקיימו בתוך בית בקהילה "סלינג, קנט (אנ')" שבאנגליה. הבית שימש לתיאור חזית בית משפחת טילדן והמטבח שבתוכו.[6]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-9 בספטמבר 2016 ולאחר מכן הופץ בבתי הקולנוע ב-21 בדצמבר 2016 בהפצת IFC Films.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 87% טריות על סמך 103 ביקורות.[7]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 65/100 על סמך 20 ביקורות.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Director André Øvredal on performing The Autopsy Of Jane Doe, The A.V. Club, ‏21 בדצמבר 2016 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 4 5 Howard Gorman, Interview: André Øvredal Dissects The Autopsy of Jane Doe, Dread Central, ‏13 בדצמבר 2016 (באנגלית)
  3. ^ Emile Hirsch And Brian Cox Set For The Autopsy Of Jane Doe, Empire
  4. ^ Clark Collis Updated September 27, 2016 at 11:36 AM EDT, How an Actress Played Dead for Horror Film 'The Autopsy of Jane Doe', EW.com (באנגלית)
  5. ^ Jeremy Kay2015-03-06T18:21:00+00:00, IM Global boards The Autopsy Of Jane Doe, Screen (באנגלית)
  6. ^ The Autopsy of Jane Doe (2017) - Kent Film Office, kentfilmoffice.co.uk
  7. ^ The Autopsy of Jane Doe (באנגלית), נבדק ב-2023-03-01
  8. ^ The Autopsy of Jane Doe, נבדק ב-2023-03-01