הנפטונז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנפטונז
פארל ויליאמס ושי היילי מתוך הופעה של N.E.R.D בפסטיבל ג'אז בשנת 2010
פארל ויליאמס ושי היילי מתוך הופעה של N.E.R.D בפסטיבל ג'אז בשנת 2010
מקום הקמה וירג'יניה ביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות וירג'יניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1992
סוגה היפ הופ, פאנק, ג'אז ראפ, דאנס, רגאיי, פופ, רוק אלטרנטיבי, רית'ם אנד בלוז, מוזיקה אלקטרונית
חברת תקליטים Star Trak, אינטרסקופ
שיתופי פעולה בולטים N.E.R.D, ‏קליפס, ג'יי זי, בריטני ספירס, קליס, סנופ דוג, נלי, גוון סטפאני, ג'סטין טימברלייק, קניה ווסט, ביונסה, אשר
חברים
פארל ויליאמס
צ'אד הוגו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנפטונזאנגלית: The Neptunes) הם צמד מפיקים הכולל את פארל ויליאמס ואת צ'אד הוגו. הצמד תרם את הקול לאמני היפ הופ, רית'ם אנד בלוז ופופ בשנות התשעים המאוחרות ובשנות האלפיים.

הקול של הנפטונז משלב פאנק אלקטרוני עם צלילים מהמזרח התיכון ומוזיקה אסייתית הכוללת כלי הקשה וכלי נשיפה מעץ.

פארל שר ומופיע בווידאו קליפים, בניגוד לשותפו הוגו אשר נוטה להישאר מאחורי הקלעים.

שוויים של הנפטונז מוערך ב-155 מיליון דולר (נכון לשנת 2006) והם נחשבים מהמפיקים המצליחים בתולדות המוזיקה [1]. הם הכניסו 24 שירים לעשירייה הראשונה של מצעד הבילבורד הוט 100.

הם דורגו במקום הראשון ברשימת "עשרת המפיקים של העשור" על ידי הבילבורד, בשנת 2009 [2].

צ'אד הוגו מופיע עם N.E.R.D. בסן פרנסיסקו ביולי 2009

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארל ויליאמס וצ'אד הוגו נפגשו במחנה קיץ, בלהקה שבה פארל ניגן על קלידים ותופים, והוגו ניגן על סקסופון טנור. יחד עם הוגו, למד פארל בתיכון "פרינסס אן", שם הם ניגנו בתזמורת בית ספרית. בשנת 1990, הקימו פארל והוגו הרכב רית'ם אנד בלוז עם שי היילי ומייק הת'ריג', בשם הנפטונז. בתיכון הופיע ההרכב בתחרות כישרונות בית ספרית, ושם הם התגלו על ידי המפיק טדי ריילי, חבר להקת הבלקסטריט ומי שמזוהה עם יצירת הג'ק סווינג החדש ועבד עם מייקל ג'קסון. לאחר סיום לימודיהם בתיכון, חתמו השלושה, כהרכב, אצל ריילי[3].

פארל והוגו הפכו רשמית לצמד מפיקים תחת שמם הישן, "הנפטונז", בשנת 1994. הם הפיקו את השיר, "Tonight's The Night" מאלבומם השלישי של הבלקסטריט. הם זכו לתשומת לב גדולה כשהפיקו את השיר "Superthug" של N.O.R.E אשר דורג במקום ה-36 בבילבורד הוט 100, בשנת 1998. הצמד הפיק לקליס את אלבומה הראשון, Kaleidoscope, בשנת 1999, וזכה להצלחה מסחרית עם שירים שהפיק לג'יי זי, מיסטיקל, באסטה ריימס ואשר.

בשנת 2001, הפיקו הנפטונז את השיר "I'm a Slave 4 U" של בריטני ספירס, איתו הגיעו לצמרת המצעדים ברחבי העולם. באותה שנה הגיעו למקום הראשון בארצות הברית עם השיר, "Hot in Herre", של נלי.

הנפטונז הפיקו את אלבומם של הקליפס,‏ Lord Willin', בשנת 2002. האלבום דורג במקום הרביעי במצעד האלבומים של הבילבורד.

הם הוציאו אלבום בכורה בשם The Neptunes Present... Clones, הכולל רמיקסים ושיתופי פעולה עם אמנים שונים, בשנת 2003.

הנפטונז הפיקו את השיר, "Drop It Like It's Hot" של סנופ דוג בשיתוף עם פארל, בשנת 2004. השיר הגיע למקום הראשון בשלושה מצעדי בילבורד (בילבורד הוט 100, בילבורד רית'ם אנד בלוז, בילבורד שירי ראפ) ובמצעדים נוספים ברחבי העולם. בנוסף, השיר היה מועמד לשלושה פרס גראמי.

הנפטונז זכו בשלושה פרסי גראמי מתוך 11 מועמדויות. הראשון בקטגוריית "מפיק השנה" והשני בקטגוריית "אלבום הפופ של השנה" על עבודתם באלבומו של ג'סטין טימברלייק, Justified, בשנת 2004. הם קיבלו את פרס גראמי השלישי שלהם, בקטגוריית "שיר הראפ של השנה" על עבודתם בשיר "Money Maker" של לודקריס, בשנת 2008.

הצמד השתתף בהפקת אלבומה האחד עשר של מדונה, Hard Candy, באפריל 2008.

בשנת 2024, הצמד נכנס למחלוקת משפטית על השם "הנפטונז", כשהוגו האשים את וויליאמס שביקש שליטה בלעדית במרמה על הסימנים המסחריים של הצמד, תוך הפרה של הסכמתם לחלק הכל באופן שווה. לדברי עורך דינו של הוגו, קנת די. פרוינדליך, וויליאמס ”התעלם והדיר [את הוגו] מכל הבקשות שהגיש לסימן 'הנפטונז', [הוא] ביצע הונאה בהבטחת הסימנים המסחריים ופעל בחוסר תום לב.”. נציגו של פארל ציין כי פארל הופתע מהפעולה המשפטית וחזר על הצעתו לחלוק את הבעלות והניהול של הסימן המסחרי עם הוגו. המחלוקת נסובה סביב שלוש בקשות לסימנים מסחריים של הצמד המכסים מוזיקת סטרימינג, קליפים, תוכן והופעות חיות, שהוגו טוען שוויליאמס הגיש ללא ידיעתו.[4]

הקול של הנפטונז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקול של הנפטונז מאופיין בקטעי סינתיסייזר, סימפול קלידים ומלווה במכונת תופים. רבים מהפקותיהם כוללים שירת פלסטו של פארל כמו בשירים, "Excuse Me Miss" של ג'יי זי ו- "Beautiful" של סנופ דוג.

.N.E.R.D[עריכת קוד מקור | עריכה]

N.E.R.D. הוא הרכב מוזיקלי הכולל את פארל, הוגו ואת שי היילי. שם ההרכב הוא ראשי תיבות של No one Ever Really Dies (אף אחד לעולם לא באמת מת).

ההרכב הוציא ארבעה אלבומים: In Search Of ‏ (2001),Fly Or Die ‏(2004), Seeing Sounds‏ (2008) ו-Nothing ‏(2010).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנפטונז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Panache Report". Panache Report. אורכב מ-המקור ב-2016-03-17.
  2. ^ "billboards-top-10-producers-of-the-decade". realtalkny. אורכב מ-המקור ב-2011-10-04.
  3. ^ "Neptunes production techniques; an interview with Chad Hugo" on hiphopgame.com, from the December 2003 issue of 'Sound & Recording'
  4. ^ Jem Aswad, Pharrell Williams and Chad Hugo Embroiled in Legal Dispute Over Rights to ‘Neptunes’ Name, Variety, ‏2024-04-01 (באנגלית אמריקאית)
הקודם:
2003: עריף מרדין
פרס גראמי למפיק השנה, לא קלאסי
2004: הנפטונז
הבא:
2005: ג'ון שאנקס