הנערה מהדואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנערה מהדואר
Rausch der Verwandlung
עטיפת המהדורה העברית
עטיפת המהדורה העברית
מידע כללי
מאת שטפן צווייג
שפת המקור גרמנית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ס. פישר ורלג עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1982
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מודן
תאריך 2013
תרגום טלי קונס, 2013 (מודן)
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003585375
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנערה מהדוארגרמנית: Rausch der Verwandlung, בתרגום מילולי "השכרון שבשינוי הצורה") הוא רומן מאת הסופר האוסטרי היהודי שטפן צווייג.

הספר נמצא בעיזבונו של צווייג ופורסם כמעט ארבעה עשורים לאחר מותו, בשנת 1982. בשנת 2013 תורגם לעברית על ידי טלי קונס ויצא לאור בהוצאת מודן.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן עוסק בקורותיה של פקידת הדואר כריסטינֶה הופלהנר בסניף הכפרי באוסטריה מוכת העוני שלאחר מלחמת העולם הראשונה. היא מקיימת את עצמה ואת אמה הקשישה והחולה בקושי רב. בגלל המלחמה וקשיי החיים שבאו בעקבותיה, היא איננה מוצאת פנאי וכסף שיאפשרו לה חיים סבירים. כך, בגיל 28 שנים, היא עדיין לא חוותה אהבה עם גבר. בהפתעה היא מוזמנת להצטרף לדודיה העשירים בחופשה באלפים השווייצרים. שם היא חיה בחלום כשהיא מאמצת תדמית של בת עשירים מהוגנת, מחוזרת על ידי גברים צעירים ומבוגרים, עד ששערורייה זוטא גורמת לסילוקה מאתר הנופש ולהחזרתה לכפר, שם האם נפטרה. לאחר שטעמה מחיי הרווחה חסרי הדאגה הכלכלית של המעמד העשיר היא אינה מסוגלת להתמודד עם החזרה לחייה הקודמים בכפר הדל. היא גם דוחה את חיזוריו של המורה הכפרי ומחפשת דרך אל העושר והאושר שהיו מנת חלקה באתר הנופש. לשם כך היא נוסעת בסופי שבועות לוינה, שם היא מתיידדת עם חייל נכה משוחרר שאיננו זוכה לקבל את גמולו מהממשלה, ונדחה במענים בירוקרטיים שוב ושוב. שניהם מגיעים למסקנה שאין תוחלת בחייהם, אלא אם כן היא תרוקן את קופת סניף הדואר והם יברחו למדינה אחרת. ההחלטה בדבר, כמו גם הסיכון כולו, הוא עליה.

התקבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה לשבחים עם צאתו, וקיבל ביקורות חיוביות בדיילי טלגרף ובגארדיאן.

עם תרגומו לעברית, הספר זכה גם לביקורות חיוביות בעיתונות והתקבל בחיוב בקרב קהל הקוראים.

הספר מציג את הקונטרסט בין העושר, המבוסס לעתים על זיוף או על מעשים בלתי כשרים, לבין העוני המר של האדם העובד. במקביל, הוא מציג את אפסותו של האדם הפשוט מול המערכת הבירוקרטית, המבוססת על פרוטקציה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.