הנסיך הפרסי: שני כיסאות המלכות (משחק וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיך הפרסי: שני כיסאות המלכות
Prince of Persia: The Two Thrones
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה

Playstation 2

NA: December 1, 2005

EU: December 2, 2005

GameCube, Microsoft Windows, Xbox

NA: December 1, 2005

EU: December 9, 2005

Mobile

NA: December 2, 2005

PlayStation Portable, Wii

NA: April 3, 2007

EU: April 5, 2007

Mac OS X

NA: October 6, 2008
סוגה

הרפתקאות

אקשן

פלטפורמה
פיתוח

Ubisoft Montreal

Ubisoft Casablanca
הוצאה לאור Ubisoft
ארץ מקור קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, איטלקית, ספרדית, גרמנית, צרפתית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיצוב קווין גולימאט
סדרה The Prince of Persia
דרישות תוכנה
מנוע משחק Jade
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות PlayStation 2, GameCube, Microsoft Windows, Xbox, Mobile, PlayStation Portable, PlayStation 3, Wii, Mac OS X
המשחק הקודם הנסיך הפרסי: הלוחם שבפנים
www.princeofpersiagame.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיך הפרסי: שני כיסאות המלכות (באנגלית: Prince of Persia: The Two Thrones) הוא משחק מסוגת הרפתקאות ואקשן והמשחק השלישי בסדרת משחקי "הנסיך הפרסי" של חברת Ubisoft. המשחק שוחרר לקונסולות ה-Gamecube, Sony Playstation 2, Xbox ולמחשב האישי. בנוסף, המשחק עבר המרה לקונסולות ה-PSP וה-Wii תחת השם "הנסיך הפרסי: חרבות יריבות"[1]. גרסת ה-Wii עושה שימוש רחב בחיישני התנועה של שלט הקונסולה ובגרסת ה-PSP נוסף תוכן חדש ואפשרות למשחק מרובה משתתפים.

"שני כיסאות המלכות" הוא הפרק האחרון בסדרת "חולות הזמן", אבל לא האחרון שיצא לסדרה. המשחקים "הנסיך הפרסי: חולות נשכחים" והמשחק "קרבות הנסיך הפרסי" יצאו לאחריו, אך מבחינה עלילתית מתרחשים לפני אירועי "שני כיסאות המלכות".

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק משלב אלמנטים של קרב וחקירת אזורים ובשני האלמנטים ישנו שימוש רחב ביכולותיו האקרובטיות של הנסיך. לאורך רוב המשחק, הנסיך חוקר את ארמון המלוכה תוך שימוש ביכולות פארקור וריצה חופשית שבאות לידי ביטוי בריצה על קירות ובריחה ממלכודות. בחלק מהמשחק, הנסיך עושה שימוש בכרכרות ונאלץ להתחמק ממכשולים ומיריבים.

במהלך הקרבות, הנסיך יכול לעשות שימוש במהלכים אקרובטיים כמו לקפוץ לקיר ו"לשגר" את עצמו כלפי אויבים. הנסיך תוקף וחוסם מתקפות נגד בעזרת פגיון הזמן ויכול לעשות שימוש בכוחות הזמן שלו כמו לחזור אחורה בזמן לרגעים קצרים וכך להינצל ממוות או להאט את הזמן במהלך הקרב. הפגיון יכול להשתדרג בעזרת נעיצתו בסוג מיוחד של שערי זמן שהשחקן חושף ומנטרל במהלך הסיפור. שדרוג הפגיון מעניק לשחקן אפשרות לאגור בו יותר חול וכן מהלך חדש שהוא גל החול מהמשחק הקודם.

כמו במשחק הקודם, הנסיך מסוגל לקחת נשק ששייך לאויב שהוא הרג וכך להשתמש בו בתור נשק משני וליצור רצפי מתקפות ("קומבואים") ייחודיים. גם במשחק זה, אורך החיים של הנשק המשני הוא זמני ולבסוף הוא יכול להישבר. השחקן יכול גם להשליך את הנשק המשני על האויבים שמולו.

גרסת ה-Wii עושה שימוש בחיישני התנועה של שלט הקונסולה ומאפשרת לנסיך לתקוף בזמן נענוע השלט ולהחליף לנשק המשני.

מערכת ההתגנבות במשחק שופרה לעומת המשחק הקודם. הפעם, תקיפה חשאית לא רק עושה יותר נזק, אלא ישנה אפשרות לבצע "הריגה מהירה" בעזרת לחיצה על מקשים במהירות ובסדר ספציפי. אם השחקן פספס או לא לחץ בזמן, הנסיך מועף על ידי האויב ומתחיל קרב רגיל. הריגה מהירה קיימת גם בקרבות בוס והשחקן נאלץ ללחוץ במהירות על כפתור התקיפה בסדר ספציפי במטרה להרוג את הבוס. הקרבות כוללים מראות גרפיים של דם וגור, ולכן ניתן לכבות אותם בתפריט הראשי (בגרסת "חרבות יריבות" המיועדת לקונסולת ה-PSP המראות הגרפיים הוסרו מהמשחק).

בתחילת המשחק, הנסיך מפתח מעין "פיצול אישיות" בעקבות חשיפה לחולות הזמן בשם "הנסיך האפל". במהלך המשחק, הנסיך האפל (השוכן בראשו של הנסיך) מנהל איתו דיאלוג פנימי בקשר למטרת הנסיך וכן מעיר הערות עוקצניות לאחר הקרבות. בחלקים מסוימים, הנסיך משתנה לנסיך האפל ובמצב זה הנסיך לא יכול להשתמש בנשק משני ובמקום זאת משתמש בשרשרת פלדה שנעוצה בזרועו. בעזרת השרשרת ניתן לתקוף אויבים ולבצע מהלכים אקרובטיים כדי לעבור מכשולים שונים. בזמן השינוי, הנסיך מאבד נקודות חיים באטיות עד למצב של מוות. ניתן להחזיר נקודות חיים בעזרת שאיבת חול מאויבים או חפצים. ההריגה המהירה גם כן שונה ובניגוד למצב הרגיל, על השחקן לחנוק את אויביו במהירות בעזרת השרשרת או לערוף את ראשם תוך שימוש בלחיצה על מקש התקיפה כמה פעמים במהירות. השינוי יסתיים והנסיך יחזור לגופו הרגיל במגע עם מים.

כמו במשחק הקודם, גם פה ישנם אזורים סודיים שהשחקן יכול לחשוף המגדילים את מד החיים של הנסיך. האזורים הסודיים מעניקים לשחקן "קרדיטים" שדרכם הוא מסוגל לפתוח עבודות אמנות וצילומי מאחורי הקלעים שקשורים ליצירת המשחק.

הנסיך יכול לחדש את נקודות החיים שלו בעזרת שתייה ממזרקה ובאמצעותה גם לשמור את המשחק.

בקונסולת ה-PSP קיים מצב מרובה משתתפים שבו שני שחקנים יכולים להתחרות אחד בשני במרוצי רגליים תוך מעבר מכשולים שונים. בנוסף, גרסת המשחק מכילה קטעים נוספים שלא הופיעו במשחק המקורי כגון אזורים נוספים שבהם נעזרים בכרכרות ואתגרים נוספים במטרה לנטרל שערי זמן[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל מהנקודה שבה המשחק הקודם הסתיים, לאחר שהנסיך הרג את הדאהקה והפליג עם קיילינה (קיסרית הזמן) בחזרה לבבל מאי הזמן. בניגוד למשחק הראשון, אותו מקריין הנסיך, את המשחק הזה מקריינת קיילינה. בעקבות עלילת המשחק הקודם, ציר הזמן השתנה ושליט אזאד (אביה של פארה) לא הביא את שעון החול מאי הזמן לאזאד, אלא הוא היה ריק (החולות לא נוצרו) והיועץ המלכותי של הסולטן מאזאד בחיים ולא נהרג על ידי הנסיך. בנוסף, פארה, שסייעה לנסיך במשחק הראשון איננה מכירה אותו.

הנסיך וקיילינה מפליגים בחזרה לבבל מאי הזמן. במהלך ההפלגה הנסיך משליך את המדליון שהוא קיבל מפארה למים, במחשבה שהרפתקאותיו עם חולות הזמן הסתיימו. בהגיעם לבבל, הנסיך מבחין שהעיר תחת מלחמה וסירתם מותקפת וטובעת. הנסיך נסחף לחוף ומגלה שחיילים חטפו את קיילינה. במרדף אחריה הנסיך מגיע לקצה הארמון המלכותי ומבחין ביועץ המלכותי של אזאד, שעכשיו בחיים כיוון שעלילת "חולות הזמן" לא התקיימה. היועץ המלכותי דוקר את קיילינה למוות בעזרת פגיון הזמן, משחרר את חולות הזמן ולאחר מכן נועץ את הפגיון בעצמו כדי להפוך למפלצת בת אלמוות. במהומה שמתחוללת, חולות הזמן הופכים את כל הסובבים למפלצות חול והנסיך בעצמו נדבק לאחר שהחולות חודרים לגופו דרך פצע שנוצר משרשרת ברזל שננעצה בזרועו. הנסיך מצליח לקחת את פגיון הזמן לפני שהחולות משחיטים אותו לגמרי (הפגיון, ביחד עם חפצים קסומים אחרים כגון המדליון של פארה והשרביט של היועץ מגנים על המחזיק בהם מהשפעת החולות) ומצליח לברוח משם.

הנסיך מצליח לנווט את דרכו אל מחוץ לעיר דרך מערכת הביוב. בדרכו להילחם ביועץ המלכותי בשנית, הנסיך מגלה שהחולות שחדרו לגופו גרמו ליצירת אישיות נוספת בראשו בשם "הנסיך האפל". הנסיך האפל הוא קר, מרושע וציני ומנסה לשכנע את הנסיך שעליו לנקום ביועץ המלכותי ולהניח את רגשותיו האחרים בצד. במהלך המסע, הנסיך האפל מצליח להשתלט על גופו של הנסיך ומשנה את הנסיך למפלצת חול אפלה בעלת שרשרת ברזל שעוזרת לו לעבור מכשולים בדרכו אל היועץ המלכותי. הנסיך מנסה לשמור על שינוי הצורה בסוד מאחרים ולאחר קרב עם אחד מסגניו של היועץ המלכותי והצלת התושבים, הוא נאלץ לברוח מהם לפני ששינוי הצורה יתחיל.

בהמשך, הנסיך פוגש בפארה, שמופתעת שהנסיך יודע את שמה (בציר הזמן הזה הם מעולם לא נפגשו). למרות זאת, השניים מחליטים לעבוד ביחד ומתחילים לפתח רגשות רומנטיים אחד כלפי השני. הדבר לא מוצא חן בעיני הנסיך האפל ובהשפעתו הוא גורם לנסיך להתנהג באגרסיביות ואנוכיות בדרכו במסע הנקמה שלו. לאחר שפארה מחלצת אישה מאחד החיילים והנסיך נלחם נגד אחת מסגניו של היועץ המלכותי, פארה רואה את הנסיך משנה את צורתו ובורחת ממנו באימה. הנסיך ממשיך את מסעו בעיר לבדו.

הנסיך מבין שהנסיך האפל משפיע על הקשר שלו עם פארה לרעה ומתחיל בהדרגה להתעלם ממנו. הנסיך מתחיל להילחם למען התושבים, דבר שהנסיך האפל תמיד התנגד לו ומצליח לחלץ קבוצת תושבים ממתחם בוער. אחד מהתושבים שחולצו הוא הזקן החכם מהמשחק הקודם, שמאמין שהנסיך יצליח להציל את ממלכתו לאחר ששינה את גורלו (בכך שהרג את הדאהקה). לאחר מכן הנסיך נלחם בשניים מסגניו של היועץ המלכותי ומקבל סיוע מפארה שמחליטה לעזור לו ברגע האחרון. לאחר מכן, הנסיך ופארה מוקפים בחיילי החול של היועץ המלכותי. אולם, תושבי בבל מתאגדים יחדיו ומצליחים להדוף את החיילים מספיק זמן כדי שהנסיך ופארה יוכלו להימלט ולהמשיך בדרכם.

השניים מגיעים אל הכניסה לארמון המלכות והנסיך מתנצל בפני פארה על התנהגותו האנוכית. המעלית בארמון מובילה את השניים אל הגנים של הארמון והיועץ המלכותי מופיע, חוטף את פארה ומשליך את הנסיך אל תוך באר מים תת-קרקעית. במהלך הנפילה, הנסיך משנה את צורתו לצורת הנסיך האפל וניצל ממוות. בתוך הבאר, הנסיך האפל מתעמר בנסיך בראשו ומנסה לקחת שליטה מלאה על גופו. הנסיך מוצא את גופת אביו המת ובעזרת כוח רצונו בלבד הוא מצליח להשתנות חזרה לעצמו (בניגוד לדרך הרגילה שבה הנסיך משתנה חזרה במגע עם מים). הנסיך, שמצויד בחרב של אביו, שם פעמיו לכיוון פסגת הארמון ונלחם ביועץ המלכותי. לאחר שהנסיך מביס את היועץ, הוא דוקר אותו עם פגיון הזמן ומשחרר את חולות הזמן לחופשי. קיילינה מופיעה ומספרת שהעולם הזה אינו מוכן לחולות הזמן ולוקחת את החולות ואת הפגיון ביחד איתה ונעלמת. הנסיך ופארה מתאחדים ולפתע הנסיך מבחין בכתרו של אביו על הרצפה, הוא ניגש להרימו והנסיך האפל מופיע לפניו ואומר "כל מה ששלך, שלי עכשיו ושלי יהיה".

הנסיך מתעלף ובמוחו מתחיל קרב בינו לבין הנסיך האפל על השליטה בגופו. בסופו של דבר, הנסיך מבין שכדי לנצח את הנסיך האפל עליו להתעלם ממנו ונעזר בקולה של פארה כדי להתעורר ולהשאיר את הנסיך האפל חסר הכוח מאחור. הנסיך מתעורר ופארה שואלת אותו כיצד ידע את שמה, בתגובה הנסיך מתחיל לספר לה את קורותיו ומתברר שהקריין במשחק "חולות הזמן" היה הנסיך עצמו שסיפר לפארה את סיפורו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנסיך הפרסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובב על ידי יורי לוונטל.

הפרוטגוניסט הראשי בטרילוגיית המשחקים. לאחר חזרתו מאי הזמן יחד עם קיילינה, הוא מבין שקו הזמן השתנה והיועץ המלכותי לא מת ופארה אינה מזהה אותו. בתחילת המשחק קיילינה נרצחת על ידי היועץ המלכותי וחולות הזמן משתחררים מגופה. החולות חודרים לגופו של הנסיך דרך פצע פתוח והנסיך, חמוש בפגיון הזמן שם פעמיו לארמון המלכות במטרה להרוג את היועץ המלכותי ולהשיב את השלום על כנו בממלכה. בעקבות נגע החולות, הנסיך מפתח אישיות שנייה בשם "הנסיך האפל" שמנסה לדרבן אותו לנקמה ביועץ המלכותי והפקרת תושבי בבל. הנסיך במסעו פוגש את פארה והשניים מתאהבים ובסוף המשחק נעשים זוג.

הנסיך האפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובב על ידי ריק מילר.

אלטר אגו של הנסיך שנוצר בעקבות חשיפה לחולות הזמן. הנסיך האפל משמש כמעין קול פנימי בראשו של הנסיך ומייצג את הצדדים האלימים והאנוכיים באישיותו. הנסיך האפל הוא קר, אכזרי וציני ומטרתו היא לדרבן את הנסיך לנקמה ביועץ המלכותי ובסופו של דבר לקחת שליטה על גופו. במהלך המשחק, הנסיך האפל משתלט על גופו של הנסיך ומשנה אותו למפלצת חול. בסוף המשחק, הנסיך מצליח להשתיק את הנסיך האפל אחת ולתמיד ומקבל שליטה מלאה על גופו.

פארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובבת על ידי הלן קינג.

בתו של הסולטן מאזאד ואהובתו של הנסיך. פארה סייעה לנסיך לעצור את היועץ המלכותי באירועי "חולות הזמן". לאחר אירועי המשחק השני, קו הזמן המקורי נמחק ובקו הזמן החדש פארה מעולם לא פגשה בנסיך. פארה והנסיך נפגשים בתחילת המשחק ופארה תוהה כיצד הנסיך ידע את שמה (הוא זכר את אירועי המשחק הראשון), למרות זאת השניים מחליטים לעבוד ביחד במטרה לנצח את היועץ המלכותי. במהלך המשחק, פארה מגלה אודות שינוי הצורה של הנסיך ונוטשת אותו בבהלה. אולם, בהמשך היא משנה את דעתה ומסייעת לו ברגע האחרון בקרב נגד שני סגניו של היועץ המלכותי. בסוף המשחק, כאשר הנסיך נלחם במוחו נגד הנסיך האפל, הוא נעזר בקולה של פארה על מנת להשאיר את הנסיך האפל מאחור ולהתעורר. בסוף המשחק השניים הופכים לזוג. פארה היא הדמות שלה הנסיך סיפר את סיפורו במשחק הראשון.

היועץ המלכותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובב על ידי הארי סטנדופסקי.

היועץ המלכותי של הסולטן של אזאד (אביה של פארה) שבמשחק הראשון דרבן את הנסיך לשחרר את חולות הזמן משעון החול. בסוף המשחק הראשון מצא את מותו לאחר קרב עם הנסיך. אולם, בעקבות אירועי המשחק השני, קו הזמן השתנה ואירועי "חולות הזמן" לא התרחשו ולכן היועץ המלכותי עדיין חי. בתחילת המשחק, היועץ משתמש בפגיון הזמן כדי לדקור את קיילינה, משחרר את חולות הזמן ולאחר מכן דוקר את עצמו והופך למפלצת חול בת אלמוות. בסוף המשחק הנסיך מצליח לנצחו באופן סופי.

קיילינה

מדובבת על ידי שרה קארלסן.

קיסרית הזמן שבעבר הרחוק יצרה את חולות הזמן. לאחר אירועי המשחק הקודם, קיילינה והנסיך מפליגים יחדיו לבבל, אך קיילינה נחטפת על ידיו חייליו של היועץ המלכותי. בארמון המלכות, היועץ המלכותי דוקר את קיילינה באמצעות פגיון הזמן, בכך גופה הופך לחולות עצמם ולאחר מכן דוקר את עצמו עם הפגיון במטרה להפוך לבן אלמוות. בסוף המשחק הנסיך משחרר את קיילינה מגופו של היועץ המלכותי והיא לוקחת איתה את החולות והפגיון ונעלמת, בטענה שהעולם עדיין לא מוכן לכוחם של החולות.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף דצמבר 2005, המשחק מכר 1.5 מיליון עותקים. המשחק קיבל את פרס "דירוג הזהב" לאור כמות המכירות בבמלכה המאוחדת (כ-200,000 עותקים) מהארגון European Leisure Software Publishers Association[3].

המשחק הזה והמשחק "הנסיך הפרסי: חרבות יריבות" (גרסת ה-PSP למשחק "שני כיסאות המלכות") קיבלו ביקורות חיוביות:

האתר Metacritic העניק למשחק את הדירוגים הבאים (מחולק לפי פלטפורמות משחק):

האתר IGN העניק למשחק ציון של 9/10 וציין "שני כיסאות המלכות הוא נהדר. הסיפור מגניב, הגיבורים הם ברי הזדהות, קל לרחם על הדמויות החלשות והבוסים הם קשוחים. הסאונד מדהים והאמנות נהדרת .. ואז מגיעה המשחקיות".

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמנטים שמזכירים את הנסיך האפל מופיעים בסרט "הנסיך הפרסי וחולות הזמן" כגון השרשרת הדוקרנית שבה עשה שימוש הנסיך בחלק מהסרט.

במשחק "The Prince of Persia: The Forgotten Sands" נחשפו שני סקינים (שינוי מראה לדמות או לחפץ) כדי לקדם את הסרט: האחד זה סקין שמדמה את חרבו של מלך פרס (אביו של הנסיך) וסקין שגורם לשחקן להיראות כמו הנסיך האפל[8].

התלבושת של הנסיך מהמשחק מופיעה כסקין בו אפשר להשתמש בגרסת הנינטנדו DS של "The Prince of Persia: The Forgotten Sands".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הנסיך הפרסי: שני כיסאות המלכות", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ pm, Mark BozonUpdated: 14 May 2012 7:45 pmPosted: 18 Dec 2006 6:40, Ubisoft Announces Prince of Persia: Rival Swords - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-12-11
  2. ^ Prince of Persia Rival Swords Review, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ ELSPA: About ELSPA: Sales Awards: Gold, web.archive.org, ‏2009-03-19
  4. ^ Prince of Persia: The Two Thrones, Metacritic (באנגלית)
  5. ^ Prince of Persia: The Two Thrones, Metacritic (באנגלית)
  6. ^ Prince of Persia: The Two Thrones, Metacritic (באנגלית)
  7. ^ Prince of Persia: The Two Thrones, Metacritic (באנגלית)
  8. ^ Wii Cheats - Prince of Persia: Forgotten Sands Wiki Guide - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-12-11