המצודה (סרט, 1938)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המצודה
The Citadel
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "המצודה" של א.ג'.קרונין
בימוי קינג וידור
הופק בידי ויקטור סאביל
תסריט איאן דאלרימפל
עריכה צ'ארלס פרנד
שחקנים ראשיים רוברט דונאט
רוזלינד ראסל
רלף ריצ'רדסון
ססיל פרקר
רקס הריסון
מוזיקה לואיס לוי, צ'ארלס ויליאמס
צילום הארי סטרדלינג
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר, Denham Film Studios עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 בנובמבר 1938
משך הקרנה 88 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,012,000 דולר
הכנסות 2,600,000 דולר
פרסים פרס מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית לסרט הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המצודהאנגלית: The Citadel) הוא סרט קולנוע בריטי משנת 1938 בבימויו של קינג וידור, עם רוברט דונאט ורוזלינד ראסל בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "המצודה" מאת א. ג'. קרונין משנת 1938.

קרונין היה רופא שהקים מרפאה באזור מכרות בדרום ויילס והתמנה למפקח הרפואי של המכרות. מהתנסויותיו בחקר השפעותיה המזיקות של תעשיית הכרייה על בריאות העובדים הפיק חומר לספרים שכתב בהמשך, "המצודה" ו"כוכבים מציצים מרום".

העלילה עוסקת באתיקה רפואית - רופא צעיר ואידיאליסט שמטפל בכורים העניים והחולים של עמק המכרות בוויילס, עוזב אותם ומגיע ללונדון אל מרומי העושר והיוקרה של פרקטיקה פרטית עד אל פתח הסכנה שיאבד כרופא מקומי את כל הערכים שבהם האמין. כמוהו גם קרונין עבר ללונדון ונחל הצלחה רבה בעבודתו כרופא ברחוב הארלי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר אנדרו מנסון (רוברט דונאט) הוא רופא צעיר שאך עתה סיים את לימודיו. הוא נוסע ברכבת לעיירה בלנלי בויילס לשמש כעוזרו של ד"ר פייג' שאינו יכול לתפקד בגלל מחלה. במקום אין אמבולנס, מכשיר רנטגן או כל שרות רפואי נוסף פרט לאחות המקומית. את בדידותו מפיג ד"ר פיליפ דני (ראלף ריצ'רדסון) שגם הוא עוזר רופא. דני עוסק גם במחקר רפואי ומגלה כי בעיירה יש מספר גבוה של חולי טיפואיד בגלל תעלות ביוב סדוקות שהביוב חודר למי השתייה. לאחר שפניותיו למועצת הכפר לא נענות הם מחליטים לפוצץ את מערכת הביוב ואכן לאחר הפיצוץ משפצים ומשדרגים את המערכת והמגפה נבלמת.

מנסון מכיר בעיירה את המורה כריסטין ברלוב (רוזלינד ראסל) ומתחיל לחזר אחריה. כאשר הוא מקבל לידה קשה ומחייה את הוולד, הוא מקבל מהאבא צ'ק של 5 פאונדס כהוקרה. אך אשת הרופא גוערת בו כי לדעתה הכסף שייך לבעלה. לאחר חילופי דברים קשים הוא מחליט לעזוב.

בסמוך נמצאת עיירת כורים גדולה בשם אברלו ששם קיים גם בית חולים ושירותים רפואיים. מנסון מגיש את מועמדותו למשרת אחד מרופאי הכורים ומתקבל בתנאי שיהיה נשוי. כריסטין לא מהססת להשיב על בקשתו בחיוב. לקוחות רבים באים לקבל חופשת מחלה ובמקרים רבים הוא מסרב. מנסון שם לב לעובדה שרבים מהם משתעלים. הוא ממשיך את מחקריו ומשתמש בשפני ניסיון. לפי ממצאיו הכורים סובלים ממחלת ריאה שנגרמת משאיפה חלקיקי פחם וסיליקון. הנהלת המכרות אינה מרוצה מפעולתו ובפעם אחת הכורים מתפרצים למעבדה, משחררים את חיות הניסיון ושוברים את כל המבחנות.

הוא מסכן את חייו בירידה למכרה קורס לטפל בכורה שידו נתפסה בקורה. הוא מצליח לגדוע את היד ולסגת משם לפני שהקירות קורסים. למרות זאת הוא מקבל אולטימטום להפסיק את ניסיונותיו. הוא לא מוותר ועוזב ללונדון.

הוא פותח מרפאה בדרום העיר אך לא מגיעים חולים. יום אחד הוא נקרא לטפל דחוף בידוענית אשת החברה הגבוהה טופי לירוי (ניקול מורי) שהתעלפה בסלון אופנה מפואר. הוא מאבחן מיד שמדובר בהיסטריה ומלווה אותה לבית החולים שם הוא פגש את ד"ר לופורד (רקס הריסון) ואת ד"ר צ'ארלס אוורי (ססיל פרקר) שהוא כירורג של המעמד העליון. הם מכניסים אותו לחוג שלהם כולל משחקי גולף במועדון יוקרתי. הוא מתחיל לטפל בחולים עשירים שהם בעיקר היפוכונדריים. מצבו הכלכלי משתפר והוא פותח מרפאה מפוארת וקונה מכונית מפוארת בהתאם למעמדו. המחקר כבר לא מעניין אותו. במדורי הרכילות הוא מתואר במפגשים עם טופי לירוי. זה לא מוצא חן בעיני כריסטין שמוכיחה אותו ללא תועלת.

יום אחד הם נפגשים עם ידידם לשעבר ד"ר דני שמציע למנסון להצטרף למיזם שהוא מקים עם מומחים כדי לעזור לאנשים עניים. מנסון מתנשא מעליו ואומר כי כעת אינו יכול לרדת מרמת החיים שלו. כאשר דני משתכר נעלמות כל העכבות והוא אומר למנסון מה שהוא באמת חושב עליו ואחר כך עוזב במהירות ונדרס.

מנסון מבקש מד"ר אוורי לנתח את דני ומסתבר לו שאוורי הוא מנתח גרוע ביותר. דני מת בניתוח ומנסון מאשים את אוורי ברצח.

מנסון וכריסטין נוהגים לאכול במסעדה האיטלקית של גב' אורלנדו (מרי קליר). בתה אן חולה מאד ומנסון מתבקש לבדוק אותה. הוא נכנס לבית החולים בודק אותה ללא רשות וקובע שהיא סובלת מחזה אוויר. הוא חוטף אותה ומביא אותה לידידו ריצ'רד סטילמן שאינו רופא מורשה אך בקי בתהליך של גרימת תמט ריאה במקרים של שחפת. סטילמן מציל אותה אך מנסון נתבע על ידי ההתאחדות הרפואית על חטיפה וסיכון חיי חולה על ידי אדם שאינו רופא.

בנאום חוצב להבות הוא פונה למושבעים ואומר כי כל המטרה היא לעזור לחולים וכי גם לואי פסטר, פבלוב, פאול ארליך ואחרים לא היו רופאים והצילו רבים.

כריסטין מתבוננת בו באהבה ושניהם יוצאים מבית המשפט לפני החלטת המושבעים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רוברט דונאט רוברט מנסון רופא
רוזלינד ראסל כריסטין מנסון
ראלף ריצ'רדסון ד"ר פיליפ דני רופא
רקס הריסון ד"ר פרדריק לופורד רופא
ססיל פרקר ד"ר צ'ארלס אוורי כירורג
ניקול מורי טופי לירוי ידוענית

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה מועמד לארבעה פרי אוסקר:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]