המפה הפולנית הגדולה של סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מראה עילי של הדגם כשהוא מכוסה שלג

המפה הפולנית הגדולה של סקוטלנד (מוכרת גם כ-Mapa Scotland או כ-Barony Map) היא דגם תלת-ממדי מבטון של סקוטלנד, שנבנה בשטח פתוח בסמוך למלון טירת בארוני בכפר אדלסטון בקרבת העיר אדינבורו שבסקוטלנד. הדגם, בממדים של 50 X ‏40 מטר, נבנה בשנים 19741979 ביוזמתו של יאן טומשיק (Jan Tomasik), ותיק מלחמה פולני גולה שהיה בעליו של המלון. המפה נחשבת כאחת מדגמי התבליט הגאוגרפיים הגדולים בעולם. לדגם מעמד של בניין רשום מדרגה B.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כוחות פולין במערב

לאחר כיבוש פולין בסתיו 1939 ונפילת צרפת באביב 1940, הגיעו לסקוטלנד חיילים פולנים רבים אשר אורגנו במסגרת הגיס הפולני ה-1. הגיס קיבל את המשימה להגן על חלק מן החוף המזרחי של סקוטלנד מפני פלישה גרמנית אפשרית. החיילים הפולנים בנו באזור זה ביצורים וסיירו לאורך החופים ברכבות משוריינות. המבנה שבו שוכן מלון טירת בארוני הופקע ב-1942 על מנת שישכן קורסי מטה לקצינים פולנים ששהו בבריטניה.

בפברואר 1942 הוקמה הדיוויזיה המשוריינת הפולנית ה-1 בפיקודו של גנרל סטניסלב מאצ'ק. חייליה התאמנו בסקוטלנד ובמזרח אנגליה ונטלו חלק בפלישה לנורמנדי ובלחימה לשחרור מערב אירופה.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה וההשתלטות הקומוניסטית על פולין בחרו ותיקי מלחמה פולנים רבים שלא לשוב לארצם מחשש שייכלאו. רבים מהם התיישבו בבריטניה ובמיוחד בסקוטלנד. יאן טומשיק, שהיה סמל בדיוויזיה המשוריינת הפולנית ה-1, היה אחד מהם. הוא סיפק עבודה לגנרל מאצ'ק, אשר כמו כל הפולנים שיצאו לגלות בבריטניה לא היה זכאי לקצבת ותיקי מלחמה. טומשיק רכש את מלון טירת בארוני ב-1968.

בניית הדגם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה במסגרת הדגם של החוף המערבי של סקוטלנד במבט מצפון אירלנד. לשון האדמה הקרובה למצלמה היא חצי האי קינטייר (Kintyre) ומימינה נראה האי ארן. מימין לאי נמצא דגם לשון הים של קלייד. משמאל למעלה ליד הקיר ההיקפי נראה דגם האיים ההברידיים החיצוניים

טומשיק יזם את הקמת הדגם ליד המלון שבבעלותו כאטרקציה תיירותית, כמורשתו לסקוטלנד וכמחווה לתושבי סקוטלנד על הכנסת האורחים שלהם לחיילי פולין במהלך המלחמה. נראה שאת ההשראה להקמתו קיבל ממפה גדולה של סקוטלנד שציירו חיילים פולנים בבריטניה במהלך המלחמה ומדגם שראה בתערוכה העולמית בבריסל.

בעקבות ביקור של טומשיק במכון לגאוגרפיה של האוניברסיטה היגלונית בקרקוב הטיל מנהל המכון על הקרטוגרף ד"ר קז'ימייז' טרפאס (Kazimierz Trafas) לסייע לטומשיק להקים את הדגם. הקמתו נעשתה במהלך שישה קיצים החל ב-1974.

טרפאס ועמיתו רומן וולניק (Roman Wolnik) ביקרו תחילה באתר וסימנו את קווי המתאר של הדגם בקנה מידה של 1:10,000 על בסיס מפות סקוטלנד של ההוצאה לאור ברת'ולומיו (Bartholomew). הבסיס להפרשי הגובה האנכיים היה הנחת מספר מפלסי לבנים, שסימלו הגבהה אנכית של 300, 600 ו-900 מטר. בהמשך נוצק בטון על קווי המתאר, ולבסוף סותתו בו באופן ידני קווי המתאר המפורטים של פני השטח. הממדים האנכיים בדגם נבנו בקנה מידה גדול יותר מקנה המידה האופקי, על מנת להבליטם. לבסוף נצבעו על פני הדגם יערות, אגמים, שטחים עירוניים ודרכים. סביב הדגם נבנה קיר היקפי בגובה של 1.5 מטר שיצר אגן אובאלי. אגן זה מולא בחלקו במים מנחל סמוך כדי לדמות את הים המקיף את סקוטלנד ממרבית צדדיה. המים גם הוזרמו בצינורות מוסתרים כדי שיזרמו באפיקי הנהרות העיקריים שהופיעו בדגם. מן הדגם הושמטו איי הצפון (Northern Isles) המרוחקים יחסית מסקוטלנד מצפון-מזרח לה.

עבודת הקמת הדגם נעשתה כולה על ידי טומשיק, חתנו שהיה מנהל המלון, עובדים של המלון, אנשי האוניברסיטה היגלונית וכן סטודנטים פולנים שביקרו בבריטניה ונשכרו למשימה. הכוונה לבנות מעל הדגם גשר מתכת שישמש כפלטפורמת תצפית לא מומשה. שטח הקרקע המופיע בדגם משתרע על פני שטח של 780 מטר מרובע.

טומשיק מכר את המלון בשנת 1985, ומת בשנת 1991. ד"ר טרפאס מת בשנת 2004.

במהלך השנים הורע מצב הדגם וחלקים ממנו נחלשו ואף התפוררו. בשנת 2010 הוקמה קבוצת מתנדבים ששמה לה למטרה לשקם את הדגם, והיא הצליחה להביא להכרזתו כבנין רשום מדרגה B ב-2012. הקבוצה עוסקת בגיוס מימון לשיקום של הדגם ובעבודות הכנה לכך.

צילום אוויר של המלון והדגם שלידו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]