המסע המופלא של אדוארד טוליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסע המופלא של אדוארד טוליין
The Miraculous Journey of Edward Tulane
מידע כללי
מאת קייט די-קמילו
איורים בגרם איבטולין
שפת המקור אנגלית
סוגה ספר ילדים
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Candlewick Press
תאריך הוצאה 2006
מספר עמודים 191
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת-זמורה-ביתן
תאריך 2012
תרגום יעל אכמון
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-7636-2589-2

"המסע המופלא של אדוארד טוליין"אנגלית: The Miraculous Journey of Edward Tulane) הוא ספר ילדים שנכתב על ידי הסופרת עטורת הפרסים קייט די-קמילו, אוייר על ידי בגרם איבטולין, והתפרסם בשנת 2006. הספר עוסק במסעו של ארנב חרסינה העובר בין בעלים שונים ולומד לאהוב.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארד טוליין הוא ארנב חרסינה שמקורו בסין השייך לאבילין טוליין, ילדה בת 10 אשר אוהבת אותו עד עמקי נשמתה ומפנקת אותו. לאדוארד יש תודעה, אך הוא לא יכול לזוז. אדוארד מאוד אדיש לאהבתה של אבילין, אך מאוהב מאוד בעצמו ("החורף היא העונה החביבה עליו כיוון שאז הוא יכול לבהות בבואתו המשתקפת בחלונות החדר"). הדמות היחידה בסיפור שמודעת לתודעה של אדוארד היא פלגרינה, סבתה של אבילין, שהעניקה לה את אדוארד, ומתוארת כמכשפה. פלגרינה שמה לב לאנוכיות של אדוארד ומספרת לאבילין סיפור על נסיכה מפונקת שלא ידעה לאהוב ועל כך הופכת לחזירת יבלות. כמו בסיפורה של פלגרינה, גם גורלו של אדוארד נחרץ כאשר הוא צולל בעומקי הים לאחר שנזרק על ידי בריונים בהפלגה עם אביליין ומשפחתה.

נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר מסע לגילוי עצמי ונוגע בקשת של רגשות אנושיים ובהם, טוב-לב, חמלה, אובדן והתאוששות. הנושא המרכזי יכול להסתכם בציטוט מהספר: "אם אין לך כוונה לאהוב או להיות אהוב, אז כל המסע הוא חסר מטרה." (הבובה הישנה).[2]

המסע הרגשי של אדוארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר היה עם אביליין, אדוארד לא הרגיש רגשות חוץ מאהבת עצמו. הרגע שבו המצב הזה השתנה לראשונה היה כאשר נפל מהאונייה בתחילת הסיפור וחש פחד. במהלך הסיפור אדוארד מתגעגע לאבילין וחושב על בעליו הקודמים. ככל שחולף הזמן הוא לומד להעריך ולאהוב את מי שמחזיק ומטפל בו. בעקבות השינוי הזה אדוארד זוכה לגאולה כשבבסוף מסעו הוא מגיע לחנות צעצועים ונקנה על ידי אביליין, אליה התגעגע.

הדמויות העיקריות בסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אדוארד - הדמות המרכזית בסיפור, שאחריה עוקבת העלילה. אדוארד הוא ארנב חרסינה סיני שמקורו מצרפת. פלגרינה הביאה אותו לאבילין ליום הולדתה השביעי. לאדוארד יש תודעה, ולפיכך הוא יכול רק לחשוב ולהרגיש. לאחר שנפל מאונייה הוא עובר מסע בין בעלים שונים שבו הוא לומד לאהוב ולהרגיש רגשות כלפי אנשים אחרים, ולבסוף מתאחד עם אביליין לאחר שהיא קונה אותו לבתה.
  • אבילין - ילדה בת 10, לה שייך של אדוארד בתחילת הסיפור.
  • פלגרינה - סבתה של אבילין, מתוארת על פי אדוארד כאישה מרושעת, שכן לאחר סיפור האגדה הטרגי שלה הוא משווה אותה למכשפה מהסיפור. היא הדמות היחידה בסיפור שמודעת לתודעה של אדוארד.

רקע בחייה של המחברת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייט די-קמילו נולדה בפילדלפיה שבפנסילבניה. היא סבלה מדלקת ריאות כרונית. בעקבות מחלתה עברה ביחד עם אמה ואחיה לפלורידה, בה האקלים חמים יותר. אביה נשאר בפנסילבניה בשל עיסוקו (מכירת מוצרים אורתודנטיים) ולא הצטרף למשפחתו בפלורידה.

ניתן לראות שני אזכורים מחייה בספר:

  1. המסע של אדוארד וגעגועיו לאבילין הם אזכור למסע של קייט מפילדלפיה לפלורידה כאשר הופרדה מאביה.
  2. המחלה של שרה רות בסיפור היא מחלת ריאות, כמו המחלה שהשפיעה על חייה של קייט בילדותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קייט די-קמילו, תרגום: יעל אכמון, המסע המופלא של אדוארד טוליין, כנרת-זמורה-ביתן, 2012, מסת"ב 0-7636-2589-2
  2. ^ דוד רפ, “המסע המופלא של אדוארד טולין” הוא ספר נהדר, הארץ, 2013