המכון למידע מדעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המכון למידע מדעי
Institute for Scientific Information
נתונים כלליים
מייסדים יוג'ין גרפילד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1960–1992 (כ־32 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה פילדלפיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה מחקר ופיתוח עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים Web of Science עריכת הנתון בוויקינתונים
 
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכון למידע מדעיאנגלית: The Institute for Scientific Information; בראשי תיבות: ISI) הוא שירות פרסום אקדמי, שנוסד על ידי יוג'ין גארפילד בפילדלפיה בשנת 1956.[1] המכון מספק שירותי מסדי נתונים סיינסטומטרים (אנ') וביבליוגרפיים. ומתמחה בתחום מדד הציטוטים (אנ'), תחום שגארפילד היה אחד החלוצים בו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה דרכו נקרא המכון Documation.[1] בשנת 1992 נרכש המכון על ידי מחלקת מדעי הבריאות בתאגיד תומסון (אנ') [2] והתפרסמה בשם תומסון ISI, כחלק מעסקי הקניין הרוחני והמדעי של תומסון-רויטרס. ב-2016 נמכר תאגיד תומסון לחברת קריאייטיב אנליטיקס (אנ'). [3] בפברואר 2018, הודיעה קריאייטיב כי תקים מחדש את ISI כחלק מקבוצת המחקר המדעי והאקדמי שלה והחל מנובמבר 2018 המכון מהווה מחלקה בתוך חברת קריאייטיב אנליטיקס.[4]

שירותים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון מחזיק מאגר מידע של ציטוטים המכסה אלפי כתבי-עת אקדמיים. הכולל את מדד הציטוטים המבוסס על דפוס ארוך-שנים, ומשכלל את מדד הציטוט המדעי (SCI), מדד הציטוטים למדעי החברה (SSCI) ומדד הציטוטים לאמנויות ומדעי הרוח (AHCI). בסיס נתונים זה מאפשר לזהות אילו מאמרים צוטטו בתדירות הגבוהה ביותר ומי ציטט אותם.

המכון מפרסם גם את "דו"חות הציטוטים בכתבי העת" (JCR) השנתיים, המבוססים על רשימה של כ-14,000 כתבי עת מדעיים ומפרטים את האימפקט פקטור לכל אחד מכתבי העת .[5] בתוך הקהילה המדעית, האימפקט פקטור של כתב העת ממשיך למלא תפקיד חשוב אך שנוי במחלוקת בקביעת היוקרה המלווה מחקר שפורסם על ידי מדען. [דרוש מקור]

המכון מפרסם עלון דו חודשי שבו מתפרסמים מאמרים שעשו פריצת דרך מבחינת מדד הציטוטים ב-21 תחומים מדעיים כגון: מתמטיקה (כולל סטטיסטיקה), הנדסה, ביולוגיה, כימיה, ופיזיקה. המדד בעלון הדו חודשי מתבסס על הגידול במספר הציטוטים של מאמר ברווחי זמן של חודשיים.

המכון מפרסם גם את "רשימת המצוטטים ביותר של ה-ISI", אחד הגורמים הכלולים בדירוג האקדמי של אוניברסיטאות העולם שמתפרסם מדי שנה על ידי אוניברסיטת ג'יאו טונג שאנגחאי.[4]

רשימת המצוטטים ביותר של ה-ISI[עריכת קוד מקור | עריכה]

"רשימת המצוטטים ביותר של ה-ISI" הוא מאגר נתונים שמכיל מידע על "החוקרים המצוטטים ביותר", כלומר חוקרים שפרסומיהם מצוטטים פעמים רבות בכתבי עת אקדמיים (במהלך העשור האחרון). ההכללה ברשימה זו מהווה מדד לא רשמי להערכה של אקדמאים. והיא משמשת להערכה והשוואה בין השאר בדירוג האקדמי של האוניברסיטאות בעולם .

המתודולוגיה למדד היא לבחון כמה פעמים מצוטט מאמר בתוך כל המאמרים שבמאגר הציטוטים המדעיים שפורסמו בשנה קבועה אחת. מאמרים שנמצאים באחוזון העליון הראשון ביחס לשנת הפרסום שלהם נקראים "מאמרים מצוטטים ביותר". כל מאמר במאגר הנתונים מוקצה לאחת או יותר מ-21 קטגוריות, על סמך סיווג ISI של כתב העת בו פורסם המאמר. רשימת החוקרים המצוטטים ביותר מורכבת מבחירה, בכל תחום, של אותם חוקרים עם המספר הגבוה ביותר של המאמרים המצוטטים ביותר, בתקופה של 10 שנים. מספר החוקרים המצוטטים ביותר משתנה מתחום לתחום והוא נקבע בהתאם למספר החוקרים הכולל התורם לתחום.

הקטגוריות הן כדלקמן:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Wouters, Paul (2017-03-01). "Eugene Garfield (1925–2017)". Nature (באנגלית). 543 (7646): 492–492. doi:10.1038/543492a. ISSN 1476-4687free{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: postscript (link)
  2. ^ "Thomson Corporation acquired ISI". Online. ביולי 1992. אורכב מ-המקור ב-2013-05-15. נבדק ב-2012-02-26. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "PR Newswire". ipscience.thomsonreuters.com. אורכב מ-המקור ב-5 בדצמבר 2016. נבדק ב-23 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 "Global Highly Cited Researchers 2018 List Reveals Influential Scientific Researchers and their Institutions". Clarivate. 27 בנובמבר 2018. נבדק ב-7 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Master Journal List". Clarivate Analytics. נבדק ב-2 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)