המוקיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוקיון
מידע כללי
מאת היינריך בל
שפת המקור גרמנית
סוגה רומן
נושא בורגר, אזורי הכיבוש בגרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות בון, קלן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות שנות ה-40 של המאה ה-20, שנות ה-50 של המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Kiepenheuer & Witsch עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1963
מספר עמודים 241
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מסדה
תאריך 1971
תרגום בצלאל וכסלר
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003869352, 001813542, 002695763
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוקיון הוא ספרו של חתן פרס נובל היינריך בל הרומן מתרחש בגרמניה של שנות השישים. הספר ראה אור בגרמנית בשנת 1963 ותורגם לעברית בשנת 1971 בהוצאת מסדה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן המתאר את קורותיו של האנס שניר, צעיר גרמני המתפרנס מהופעות כמוקיון ברחבי גרמניה. דמותו של האנס מעט דחויה מהחברה בה הוא חי. משפחתו האמידה והמתורבתת הוקיעה אותו מקרבה, חברתו לחיים נטשה אותו לטובת הדת הקתולית, ומעמדו המקצועי בשפל המדרגה. הזמנות להופעות מתבטלות, מצבו הכספי בכי רע, ופציעה בברכו מעמידה אותו בחוסר אונים פיזי. עם כל זאת, שומר האנס על חדות מחשבתו והביקורתיות שלו כלפי החברה בה הוא חי והצביעות שבה, כראוי לתפקידו כמוקיון בסגנון חצרות ימי הביניים. את הקתולים הוא מתעב על ש"גנבו" ממנו את אשתו (על אף שטרם נשא אותה לאישה). למשפחתו אינו סולח על קרירותה, קמצנותה והתנהלותה במהלך מלחמת העולם השנייה.

במהלך היממה בה מתרחש הסיפור, מחדש האנס, ולו לשיחה בודדה, את קשריו עם מכריו הוותיקים ובני משפחתו, וסוגר עם כולם חשבונות ישנים. את הוריו הוא מאשים בקמצנות ומותה של אחותו היינרייטה בת ה-16, שנשלחה בעודו בן 10 לשרת שירות אזרחי (במסגרתו נהרגה מהפצצות בעלות הברית), הוא מאשים את הוריו בצביעות בכל מה שנוגע למפלגה הנאצית. ובמותה של אחותו הנערצת. יותר מכל סופגים מכריו הקתולים, שגזלו ממנו את נערתו, אותם הוא מאשים בצביעות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המוקיון, תרגם בצלאל וכסלר, הוצאת מסדה, 1971.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]