המומינים (סדרת טלוויזיה, 1977)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המומינים
Opowiadania Muminków
כרזת הסדרה
כרזת הסדרה
מבוסס על "המומינים" מאת טובה ינסון
סוגה סדרת סטופ מושן, סדרת ילדים
מדבבים בעברית ראו כאן
ארץ מקור פוליןפולין הרפובליקה העממית הפולנית
אוסטריהאוסטריה אוסטריה
גרמניהגרמניה גרמניה המערבית
שפות פולנית (הסדרה דובבה לשפות נוספות, ביניהן עברית)
מספר עונות 1
מספר פרקים 78
הפקה
חברת הפקה Se-ma-for
Jupiter Film
הפצה Global Genesis Group
אורך פרק כ-10 דקות
שידור
רשת שידור TVP1
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית הישראלית
תקופת שידור מקורית 1977–1982
תקופת שידור בישראל 16 בפברואר 2014 – 2014
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

המומיניםפולנית: Opowiadania Muminków, בגרמנית: Die Mumins) היא סדרת סטופ מושן פולנית-אוסטרית-גרמנית לילדים, המבוססת על סדרת ספרים בעלת אותו שם מאת טובה ינסון, אשר הופקה על ידי Se-ma-for ו-Jupiter Film.

הסדרה שודרה במקור בערוץ TVP1 הפולני, החל משנת 1977 עד שנת 1982, ולאחר מכן הופצה במדינות נוספות, ביניהן בריטניה. לאחר שבשנת 2010 הסדרה עברה מיתוג מחדש והומרה לפורמט HD, היא החלה להיות משודרת בישראל בדיבוב עברי בשנת 2014 בטלוויזיה החינוכית, כאשר שידור פרק הבכורה היה ב-16 בפברואר. לסדרה הופקה עונה אחת הכוללת 78 פרקים באורך 10 דקות, כאשר מספר הפרקים שלה שונה ממדינה למדינה, כך לדוגמה בבריטניה הסדרה התפרסה ב-100 פרקים.

מספר פרקים של הסדרה אוחדו לסרטים באורך מלא, כך לדוגמה פרקים 100-88, לפי ההפצה הבריטית, אוחדו לסרט באורך 75 דקות שהופץ בשנת 2010 בשם "המומינים בחיפוש אחר כוכב שביט".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בעמק המומינים, בו בכל פרק המומינים עוברים חוויות והרפתקאות שונות יחד עם חבריהם, כאשר ישנה המשכיות בין פרק לפרק. הסדרה נחשבת כסדרה הכי נאמנה למקור, כאשר רוב פרקיה מבוססים באופן ישיר על סיפורים שונים מסדרת הספרים, ביניהם "משפחת המומינים - הסיפור על מגבעת המכשף", "הילדה הבלתי נראית", "משפחת המומינים - חורף קסום", "ספר הזכרונות של מומינאבא", "קיץ מסוכן בעמק המומינים", "מומינאבא והים" ו"כוכב השביט מגיע לעמק המומינים".

דמויות ומדבבים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המומינים - דמויות

בימוי הדיבוב העברי נעשה על ידי דן שצברג, והופק על ידי יעל אללוף, כאשר הוא נעשה באולפן הדיבוב "וידאופילם אינטרנשיונל".

את שיר הפתיחה בגרסה העברית ביצעה שרון שחל.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה זו היא הסדרה השלישית שמבוססת על סדרת הספרים "המומינים", והיא נחשבת לגרסה הכי נאמנה עליה. טובה ינסון, כותבת סדרת הספרים, ואחיה, לארס ינסון, שגם לקח חלק בכתיבת סדרת הספרים, היו מעורבים בתהליך ההפקה של סדרת הטלוויזיה - התסריטאים תרגמו כל פרק של הסדרה מפולנית, שפת המקור של הסדרה, לשוודית, שפת האם של האחים, כדי שאם הם מרגישים שיש צורך ישכתבו, ישנו, יתקנו וירחיבו אותו. הפקת כל פרק בסדרת הטלוויזיה נעשתה לאחר שהיה אישור מהאחים לגבי התסריט.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לביקורות בהן נאמר שהיא לפעמים מפחידה ואפלה מדי לקהל היעד הצעיר אליה כיוונה.

במרץ 2014, רחלי רוטנר, עיתונאית ישראלית, כתבה על הסדרה באתר "וואלה! NEWS":

"מדובר ביצירה יפה ואיכותית [...], מדובר בגרסה קצרצרה (10 דקות לפרק) ואמנותית לסיפורי המומינים, עם אפלולית רכה ברקע ומוזיקה מיושנת של חלילי צד וכינורות, כשחצי מהזמן הקריין (יהויכין פרידלנדר) מדווח לבדו על העלילה כמו סיפור לפני השינה. מאוד מוגבל עלילתית ולא סוטה מהגרסה הכתובה במילימטר, אבל נעים. זה בהחלט היה יכול למלא יופי חללי שידור בהופ! קטנטנים. יש משהו מאוד אינפנטילי, איטי ופיוטי בסטופ-מושן מהסוג הזה, קצת כמו "קרוסלת הקסמים" ו"רודולף אייל הצפון", שמתאים מאוד להשכבת פעוטות לישון."[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "המומינים", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "המומינים", במיזם "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]