הכח ברלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכח ברלין
מידע כללי
שם מלא מועדון ספורט הכח ברלין
תאריך ייסוד 1905
תאריך פירוק 1953
אצטדיון גרוינואלד ספורטפלאץ אימ יאגן
(תכולה: 5,700)
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
כרזה לקראת משחקה של הכח ברלין בארץ נגד הפועל תל אביב, יולי 1933

הכח ברליןגרמנית: Sport-Club Hakoah Berlin) היה מועדון ספורט יהודי, מהעיר ברלין שבגרמניה. המועדון כלל ספורטאים בענפי מגוונים. אך הקבוצה הבולטת ביותר של המועדון הייתה קבוצת הכדורגל, שהורכבה מכדורגלנים יהודים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדון נרשם תחת התאחדות הכדורגל הגרמני, טרום מלחמת העולם הראשונה, ב-22 ביולי 1905, כ"מועדון הספורט הכח ברלין", והשתתף בעיקר בטורנירים מקומיים קטנים. ב-1929 מוזג מועדון הכח ברלין עם המועדון "חוג התעמלות יהודי בר כוכבא ברלין" (בגרמנית:Jüdischer Turnverein Bar Kochba Berlin) - מועדון שהוקם עוד ב-22 באוקטובר 1898. האיחוד יצר את המועדון "חוג ההתעמלות והספורט יהודי הכח בר כוכבא" (בגרמנית: "Jüdischer Turn- und Sportverein Bar-Kochba-Hakoah" או בקיצור JTSV). המועדון התמודד בליגות הנמוכות של התחרויות הגרמניות, ונחשב למועדון כדורגל מקצועני מצליח בשנים 19251927, אך עם זאת לא הגיע לשחק בליגות הבכירות בכדורגל הגרמני.

עליית הנאצים לשלטון ב-1933, הובילה לאפליה גזענית כנגד היהודי גרמניה הנאצית, מה שלא פסח על המועדון, שהוצא מכלל התחרויות באותה שנה, כמו שאר המועדונים היהודים בגרמניה.

עקב הרחקת המועדונים היהודים מהליגות הארציות של ההתאחדות הגרמנית, שחקנים יהודיים מקבוצות כלל-גרמניות סולקו מהן, ובלית ברירה עברו לשחק בקבוצות היהודיות, בהן קבוצת "בר־כוכבא הכח", במקביל עברו המועדונים היהודים להתחרות בטורנירים של קבוצות יהודיות בלבד, למשל ליגת כדורגל של תנועת מכבי העולמית, מה שמצד אחד שמר על המסגרת שלהם בתור קבוצות ספורט, אך מצד שני הוריד את רמתם המקצועית. בליגה הזו זכתה קבוצת בר־כוכבא־הכח להצלחה לא מבוטלת. כאשר כבר בשנה הראשונה זכתה באליפות, וחזרה על ההישג שלוש פעמים לאחר מכן. ב-1937, בשיא הבידוד של הקבוצות היהודיות בגרמניה, הגיעה קבוצת הכדורגל של בר־כוכבא־הכח למסע משחקים בארץ ישראל. חברי הקבוצה נאלצו לשחק 4 משחקים בתוך שישה ימים בלבד, ולשלב בין לבין שורה ארוכה של קבלות פנים וטקסים שנערכו לכבודם בישראל. התוצאות היו בינוניות מקצועית: בר־כוכבא רשמה שני ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ושלושה הפסדים. התוצאות נחשבו לפושרות בגלל שהקבוצות הישראליות שנחשבו ללא מקצועניות בתחילת דרכן. מה שמעיד כי הניתוק מתחרות מול שאר הקבוצות הגרמניות גבה מחיר ספורטיבי. כשנה וחצי לאחר מכן, לאחר ליל הבדולח ב-1938 נסגרו סופית כל מועדוני הספורט היהודיים בגרמניה, ובכללם בר־כוכבא ברלין שפורקה.

לאחר סיום מלחמת העולם השנייה והשואה, לאחר שהתרבות והספורט חזרו לשגרתם, חזרו גם מועדוני הספורט היהודים לתמונה, והחלו להגיח שנית גם בגרמניה, כאשר מועדון הספורט הכח ברלין נוסד מחדש ב-21 ביוני 1945. ב-28 באפריל 1953, החליף המועדון את שמו ונקרא "איגוד המשחקים וינטה 05 ברלין" (בגרמנית: "Spielvereinigung Vineta 05 Berlin" או בקיצור SpVgg), ולמעשה איבד את זהותו היהודית ואת הקשר שלו למועדון העבר הכח. לאחר מכן ב-1970 הוקם מחדש המועדון מכבי ברלין שלקח תחת חסותו את פעילות הכדורגל היהודית בברלין, ולמעשה מרכז את תחום זה עד היום.

ב-1972 ה-SpVgg מוזג לתוך המועדון "קורסו 99 ברלין" ב-1972, ליצירת "מועדון הספורט קורסו 99 וינטה ברלין". בהמשך התמזג המועדון פעם נוספת עם המועדון "וודינגר 08" ובגלגולו כיום נקרא המועדון "וודינגר קורסו 99/וינטה" ומשחק בליגות הנמוכות של גרמניה.

עוד בשנות ה-30 הרבה משחקני הכח היהודים החליטו לעזוב את ארץ מולדתם ולהגיע לארץ ישראל, שם הקימו מועדון שנקרא "הכח ברלין" שפעל בישראל במקביל למועדון המקורי בברלין. בהמשך הקימו גם את קבוצת הכח תל אביב, מה שהיווה את הבסיס ההיסטורי להקמת קבוצת הכח עמידר רמת גן שעתידה הייתה לזכות באליפויות ובגביעים בליגה הישראלית בשנות ה-60 וה-70.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]