הילדה הולגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
הילדה הולגר
Hilde Boman-Behram
לידה 18 באוקטובר 1905
וינה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בספטמבר 2001 (בגיל 95)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Golders Green Crematorium עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Hilde Holger עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Hilde Sofer עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטריה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Goldener Rathausmann
  • אות הזהב לשירות העיר וינה עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.hildeholger.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הִילדֶה בּוֹמַן-בֵּרַם (Hilde Boman-Behram; שמה בלידה: הילדה סופר (Hilde Sofer;‏ 18 באוקטובר 1905, וינה24 בספטמבר 2001, לונדון), שנודעה בשם הבמה הילדה הולגר (Hilde Holger) הייתה רקדנית אקספרסיוניסטית(אנ'), כוריאוגרפית ומורה שפעלה באוסטריה ומרכז אירופה.

יצירתיותה באופני המחול האקספרסיוניסטי, במחול כּוללני (אינקלוּסיבי), וכן עבודתה החלוצית עם ילדים נכים תרמו לעיצובו של המחול המודרני[1].

חיים אישיים ומשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילדה בומן- ברם נולדה למשפחה יהודית ליברלית. בתם של אלפרד ואליזה סופר-שרייבר[1].אביה היה משורר ואמה הייתה מיצרת נעליים בשירות קיסר אוסטריה. לאחר פלישת הנאצים לאוסטריה בשנת 1939 נמלטה מווינה, לא קיבלה היתר להכנס לאנגליה ולכן הגיעה להודו[2]. בעיר מומבאי פגשה מטפל בהומאופתיה וחובב אומנות ממוצא פֵארֵסי בשם אָרְדֵשיר קָאוואסג׳י בּוֹמַן-בֵּרַם (Ardershir Kavasji Boman-Behram) והשניים נישאו בשנת 1940[3]. אימה, אביה החורג וארבעה עשר בני משפחתה נספו בשואה. להִילדֶה נולדו שני ילדים במהלך חייה. בתה הראשונה נולדה בשנת 1946 בהודו בשם פּריִמבֵרַה בּוֹמַן-בֵּרַם(Primavera Boman-Behram)ומאוחר יותר נהפכה לרקדנית, מפסלת ומעצבת תכשיטים. בשנת 1948 היגרה עם משפחתה לאנגליה [4], שם נולד ב 1949 בנה דריוּס בּוֹמַן-בֵּרַם( Darius Boman-Behram) עם תסמונת דאון, דבר שהיווה השראה בעבורה לעבוד עם אנשים בעלי מוגבליות פיזיות.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הִילדֶה החלה את דרכה כרקדנית בגיל שש. מכיוון שהייתה צעירה מדי בכדי להירשם לאוניברסיטה למוזיקה ואמנויות הבמה של וינה הצטרפה לשעורי ריקודים סלוניים עם אחותה הֶדיִ סופר(Hedi Sofer). בתחילת דרכה למדה אצל גרטרוד בּודנוויסר(אנ') בווינה. לאחר לימודיה החלה בקריירה משגשגת באוסטריה ובמזרח אירופה, עם בודנוויסר ועם להקה משלה. היא הייתה רקדנית סולו בולטת בתיאטראות בפריז, ברלין, פראג ווינה וכמו כן במעגלים התרבותיים של וינה והמִילְיֶה האמנותי של תנועות האגנבונד וזצסיון (Secession and Hagenbund).

כבר בתחילת הקריירה שלה החלה להתעניין בהוראה וב-1926 פתחה את "בית הספר החדש לאומנות התנועה", אשר זכה להצלחה רבה ומיקומו האחרון היה בארמון ראטיבור (Palais Ratibor) במרכז וינה. לאחר האנשלוס (סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית) ב-12 במרץ 1938, אסרה עליה הממשלה הפאשיסטית כל פעילות. ב-1939, בהתראה של יום אחד בלבד, עזבה את משפחתה, חבריה והקריירה המשגשגת שלה. בעזרת חברה שארל פטראש, שהכיר לה משפטן הומניטארי בפריז, הצליחה לברוח.

הִילדֶה התיישבה במומבאי שבהודו ושם החלה ללמוד מחול הודי ובעיקר את תנועות הידיים המופגנות בו. הודו, על מקדשיה, נופיה ותושביה הלבביים, הותירה בה רושם חזק[2].

הקימה את "בית הספר לאומנות התנועה המודרנית" אשר זכה להצלחה מרובה; במיוחד בקרב בני הקהילה הזורואסטרית במומבאי. בית הספר הקנה לתלמידותיה תפיסות מערביות של חופש מחשבה ופמיניזם

ב-1948, על רקע מתיחות פוליטית ואלימות בעת חלוקתה של הודו, נאלצו הִילדֶה, בעלה הטרי ובתם הקטנה לעזוב ללונדון. שם רכש ד"ר בומאן-בהרם את הכשרתו כרופא והִילדֶה הקימה את "בתי הספר הילדה הולגר למחול בן זמננו".

בלונדון, המשיכה לעבוד למעלה מ-50 שנה, עד מותה ב-2001. עבודתה השפיעה על אומני תיאטרון שונים כמו ליז אגיס ולינדזי קמפ[3][4] (שתרם רבות להצלחתו של דייוויד בואי בראשית דרכו), ועל הגל הראשון של המחול הקהילתי והכוללני ('אינקלוסיבי') עם תלמידים כמו רויסטון מאלדום (OBE), וולפגאנג שטאנגה (The Amici) וקרל קאמפבל שהמשיך להפיץ את רעיונות המחול האינקלוסיבי והשוויוני ברחבי העולם.

על שולחן עבודתה בבית הספר שבשכונת קמדן בלונדון ניצבו באופן תדיר תמונות מורתהּ גרטרוד בודנווייסר, מהטמה גנדי (אותו פגשה) ואיזדורה דאנקן, בה חזתה מופיעה בווינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הילדה הולגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [ http://www.hildeholger.com/ Hilde Holger: Central European Expressionist Dancer], hildeholger.com, 18 דצמבר 2012(הקישור אינו פעיל, 8.12.2018)
  2. ^ [ https://www.theguardian.com/news/2000/mar/08/guardianobituaries2 Adi Boman : Scientist on an unresolved search for a cancer cure], הגרדיאן, 18 דצמבר 2012
  3. ^ [ https://www.theguardian.com/stage/2018/aug/26/lindsay-kemp-obituary Lindsay Kemp obituary], הגרדיאן, 9 ספטמבר 2018
  4. ^ [ https://www.theguardian.com/stage/2018/aug/25/british-choreographer-and-mime-lindsay-kemp-dies British choreographer and mime Lindsay Kemp dies], הגרדיאן, 9 ספטמבר 2018