החטוף (סרט, 1938)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החטוף
Kidnapped
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "החטוף" של רוברט לואי סטיבנסון
בימוי אוטו פרמינגר, אלפרד ורקר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קנת מקגוון
תסריט סוניה לוין, ארנסט פסקל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ורג' היבלי
שחקנים ראשיים פרדי ברת'ולומיו
ורנר בקסטר
ארלין ווילן
מוזיקה ארתור לנגה
צילום גרג טולנד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
הקרנת בכורה 27 במאי 1938
משך הקרנה 85 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,000,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החטוףאנגלית: Kidnapped) הוא סרט הרפתקאות קולנוע אמריקאי משנת 1938 בבימיו של אלפרד וורקר ואוטו פרמינגר (ללא קרדיט), עם פרדי ברת'ולומיו ווורנר בקסטר בתפקידים הראשיים.

התסריט מתבסס באופן חפשי על הרומן "החטוף" של רוברט לואיס סטיבנסון (1886)[1]. זה רומן עם רקע היסטורי המתרחש לאחר דיכוי המרד היעקוביטי של 1745. ומתרכז בדמות אמיתית - אלן ברק סטיוארט (אנ') שהמשיך את המאבק של הסקוטים נגד הבריטים.

הרומן עבר עיבודים רבים לקולנוע ולטלוויזיה.

בתחילת הסרט מופיעה כתובת: "סקוטלנד 1747 - שבטי ההיילנד מרדו פעמיים נגד השלטון האנגלי ודוכאו בדם, אבל היה אדם אחד שסירב לקבל את עול השלטון הבריטי, שמו היה אלן ברק".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוטלנד, 1747, אלן ברק (וורנר בקסטר) מכנס את אנשיו בהרי סקוטלנד וממריץ אותם להמשיך במאבק נגד הבריטים. דוכס ארג'ייל (צ'ארלס אוברי סמית') חותם על צו מעצר לברק בשם המלך ג'ורג' השני עם פרס בסך 500 ליש"ט למי שיביא לתפיסתו.

דייוויד בלפור (פרדי ברת'ולומיו) מקבל הודעה כי אביו שגר בניופאונדלנד מת וכן כי עליו ללכת לאדינבורו לחיות עם דודו אבנעזר בלפור (מיילס מנדר) באדינבורו.

הוא נקלע לכפר בו אוספים את האיכרים וגובה המיסים "השועל האדום" גובה מהם מיסים גבוהים. בקהל מסתתרים מורדים ואחד מהם, ג'יימס (ראלף פורבס) יורה בשועל האדום והורג אותו. דייוויד מזהה את היורה אך נחטף על ידי המורדים למקום סתר. הם מתכוונים בהתחלה לחסל את דייוויד אבל ברק גוער בג'יימס כי הרג את הגובה ללא רשות ומורה לו לעזוב את סקוטלנד לאמריקה וכי הוא יפעל להביא את חברתו ג'ין (ארלין ווילן) לנמל גלאזגו כדי שתוכל להפליג משם.

ברק ודייוויד מגיעים לבית משפחת מקדונלד ואוספים משם את ג'ין מקדונלד. בדרך הם נעצרים על ידי חיילי המעילים האדומים אך מצליחים לצאת מזה כשהם מזדהים כמשפחה. ליד אדינבורו נפרד מהם דייוויד ועושה את דרכו לטירה של דודו אבנעזר.

אבנעזר בלפור מקבל את דייוויד בזעם עצור. הוא קורא את המכתב ויודע שדייוויד יירש את הטירה כי אביו גדול ממנו. הוא מחליט לחסל את דייוויד ומורה לו לעלות לחדר בקומה עליונה. המדרגות מסתיימות בתהום וברגע האחרון הוא ניצל מנפילה. הוא יורד למטה, מטיח האשמות בפני דודו, קורא את המכתב ומסתבר לו שהוא היורש.

למחרת הם הולכים לעורך הדין ריינקלור (הנרי וורנר) לסדר את העברת הבעלות. אבנעזר מגלה לדייוויד כי הוא ואביו רבו על בחורה יפה (אמו של דייוויד), אביו זכה בה ותמורת זאת הוא מסר לו את הטירה וחי עם אשתו בעוני.

בדרך הם מתעכבים בנמל. אבנעזר נכנס לרב החובל הושיסון (רג'נלד אוונס) מוסר לו 20 פאונדס תמורת חטיפת דייוויד לעבדות. דייוויד מתפתה לעלות על הספינה ומיד ניתנת פקודת והספינה ניתקת מהמזח. דייוויד רואה את דודו הנוכל מנופף לו בידיו.

הוא מושלך לתא ומצטווה להיות נער קבינה בספינה. באחד הנמלים עולים לספינה ברק וג'ין כזוג נשוי בדרכם לגלאזגו וג'ין מגלה לברק את אהבתה. דייוויד נפגש אתם והושיסון רואה שהם מכירים אך דייוויד לא מודה. הושיסון כולא אותו אבל דייוויד בורח. הושיסון בטוח שמדובר בברק והוא ושאר המלחים רודפים אחריהם אך הם מצליחים לעלות על סירה ולהגיע לחוף. ברק, שחשב בתחילה כי דייוויד הסגיר אותם, מבקש ממנו סליחה.

הם מגיעים לעורך הדין ריינקלור לשם הם מזמנים את אבנעזר. דייוויד מסתתר בחדר סמוך וברק מנהל שיחה עם אבנעזר ואומר לו כי דייוויד טבע ובתכסיס גורם לו להודות כי מכר את דייוויד עבור 20 פאונדס. דייוויד יוצא לקראת דודו ההמום שבורח משם לרב החובל הושיסון. לפי התיאור שלו יודע הושיסון שמדובר בברק ומזעיק את האנגלים תמורה פרס של 500 פאונדס.

ברק נתפס, מובא למשפט ונדון למוות בתלייה.

הגרדום כבר מוכן וסקוטים ממורמרים מתאספים סביבו. דייוויד מצליח להתגנב לביתו של הדוכס ומפציר בו לבטל את גזר הדין כי כולם סקוטים. הדוכס נפגש עם ברק ומגיע אתו להסכם - הוא יפעל לרפורמה בתשלומי המס המעיקים וברק יפנה לאנשים ויבקש מהם להפסיק את שפיכות הדמים. ברק מסכים ופסק הדין מומתק לגלות באמריקה.

ברק וג'ין נפרדים מדייוויד בנמל. הם עולים על הספינה והוא חוזר לטירה לנהל את ענייניו.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
פרדי ברת'ולומיו דייוויד בלפור
וורנר בקסטר אלן ברק לוחם מחתרת
ארלין וולן ג'ין מקדונלד
פרסטון פוסטר דן גאלגר מפקד המחתרת
מרגוט גרהם קאתי מאדן חברה של ג'יפו
הת'ר אנג'ל מרי מק'פיליפ אחותו של פרנקי
מיילס מנדר אבנעזר בלפור דודו של דייוויד
צ'ארלס אוברי סמית' הדוכס של ארג'ייל מושל סקוטלנד
הנרי וורנר אנגוס ריינקלור עורך דין
רג'ינלד אוונס קפטן הושיסון רב חובל
ראלף פורבס ג'יימס מורד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תורגם לעברית - מנשה לוין בשם גֻנוב גונבתי (1943); אביבה אגמון בשם החטוף או אלן סטיוארט ידידי, (1970); ישראלה דורי בשם החטוף, (1976)