האנס זומר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האנס זומר
Hans Sommer
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 ביוני 1914
ברסט, צרפת
פטירה 31 באוקטובר 1987 (בגיל 73)
מדינה צרפת
ידוע בשל חבר במפלגה הנאצית , קצין אס דה
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האנס זומר (26 ביוני 1914 - 31 באוקטובר 1987) היה קצין נאצי באס דה ובורמאכט. לאחר המלחמה, הוא היה מרגל עבור השטאזי, המשטרה החשאית של מזרח גרמניה .

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בנורטורף ב-26 ביוני 1914,[1] זומר הצטרף לנוער ההיטלראי בגיל שש עשרה, והצטרף לאס אס ב-1 בדצמבר 1932 וחודשיים לאחר מכן הצטרף כחבר במפלגה הנאצית. הוא החל את תפקידו באס דה לפני שירותו בוורמאכט, הוא היה חלק מכיבוש חבל הסודטים בצ'כיה. בשובו לגרמניה, הוא הלך לעבוד במטה האס דה, ולאחר מכן הוצב בפריז, צרפת .

באוקטובר 1941, ללא ידיעת הממונים עליו, עזר זומר לתכנן מתקפה על שבעה בתי כנסת בפריז, בהשראת הפוגרום ב-1938, בשיתוף עם אז'ן דלונקל. לאחר מכן הוא הוצב במרסיי ובניס. הוא גם נטען כי היה מרגל עבור משפחת קרופ .[2]

לאחר המלחמה, זומר נתפס על ידי האמריקנים, שביקשו להעסיק אותו כדי לחדור לרצועה נאצית שנוצרה סביב הצרפתי צ'ארלס לסקאט, אותו פגש זומר במדריד רגע לפני לכידתו. הוא הועבר למחנה קינג, אוברורסל, לאחר ששכנע את האמריקנים שניסיון כזה לא יצליח. ממחנה קינג הוא הוסגר לצרפת כדי לעמוד לדין בפני בית משפט צבאי, שגזר עליו שנתיים מאסר. זומר שוחרר מהכלא ונשלח חזרה לגרמניה ב-1950.

בין 1950 ל-1953, זומר מצא את עצמו עובד עבור ארגון גהלן (GO), ארגון הביון המערב גרמני הלא רשמי. לאחר מכן הוא היה מובטל לאורך שנת 1953, ואז מצא עבודה במשטרת השטאזי המזרח גרמנית שם הועסק כמרגל, ומסר פרטים מרחיקי לכת על מעסיקו לשעבר במערב גרמניה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Henry Leide (2005). NS-Verbrecher und Staatssicherheit. Die geheime Vergangenheitspolitik der DDR.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Hans Sommer, from SD to Stasi". cheminsdememoire.gouv.fr. Chemins de Mémoire. נבדק ב-22 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ The Arms of Krupp .p.