האזרח הקטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"האזרח הקטן"
שיר בביצוע שם טוב האבי בהשתתפות ג'ימבו ג'יי
מתוך האלבום עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי
יצא לאור 19 ביולי 2020
פורמט סטרימינגהורדה דיגיטלית
סוגה היפ הופ
שפה עברית
אורך 3:22
חברת תקליטים נענע דיסק
כתיבה תמיר בר ורביד פלוטניק
לחן תמיר בר וישי סוויסה
הפקה ישי סוויסה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האזרח הקטן הוא שיר מתוך הסרט הקצר "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי", אשר בוצע על ידי הקומיקאי תמיר בר בדמותו של "שם טוב האבי", כוכב הסרט, והראפר ג'ימבו ג'יי, בתפקיד עורך הדין. השיר יצא לאור ב-19 ביולי 2020, ביחד עם שאר שירי פסקול הסרט, על ידי חברת התקליטים נענע דיסק. השיר נכתב על ידי בר והראפר רביד פלוטניק, הולחן על ידי בר וישי סוויסה והופק על ידי סוויסה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 ביוני 2020 יצא הסרט הקצר "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי" בחטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור הישראלי, בו מככב הקומיקאי תמיר בר בתור ראפר בשם "שם טוב האבי".[1] בסרט, הופך שם טוב לאמן מצליח, ובסופו של דבר נכנס לבית הסוהר. בסרט משתתפים אמני היפ הופ שונים, בהם מיכאל סוויסה, איתי לוקץ', שקל, רביד פלוטניק וג'ימבו ג'יי, אשר משתתף בשיר זה.[2][3]

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מהווה כשיר מחאה המעביר ביקורת על מדיניות המיסים של מדינת ישראל. בסרט עצמו, השיר זה מתרחש בבית המשפט בו נשפט שם טוב האבי בגין העלמת מס. עורך דינו (ג'ימבו ג'יי) ממליץ לו לדבר על פנסיה כדי לתרץ את מעשיו. האבי נסחף לתוך שיר מחאה, בו הוא פונה ישירות לשופט, ומעביר ביקורת על מדיניות המיסים של המדינה. הוא מבקר את הטייקונים ובעלי ההון ששוחטים את האזרח הקטן ולא משאירים לו כסף.

פזמון השיר מתחיל בפרפרזה לשיר "מי יצילני נא" של רמי קלינשטיין כששם טוב האבי שר "משתנה של מדינה / וואלה מי יצילני, אמא?", ולאחר מכן שר בקול גבוה "האזרח הקטן אני!". בבית השני, מעביר האבי ביקורת על הכנסת ועל תמיכתה בטייקונים במקום ב"אזרח הקטן", אך תוך כדי הוא נתקל בניסוחים בעיתיים כ"אני שומר בצד כסף שאני עובד עליו" ובטעות מודה בפשעים שונים כהלבנת הון וגנבה. תוך כדי שהוא מדבר, מגיעה אישה (דלית זריהן) המעבירה שוחד מבעלי ההון לשופט.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה להצלחה רבה בקרב הציבור הישראלי. בשל תוכנו ומשפטים מתוכו הוא כיכב בשלל מחאות נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש.[4] כמו כן, נכלל ברשימת "מצעד שירי מחאת בלפור" של מגזין Time Out ישראל.[5] במצעד הפזמונים העברי השנתי של מאקו ורדיו תל אביב זכה השיר להצלחה והגיע למקום ה-13, כשלצידו שיר נוסף מתוך הסרט, "סם הרדמה", במקום השישי.[6] השיר נכלל גם ברשימת "עשרת השירים שעשו לנו את השנה" של ישראל היום, לצד "סם הרדמה".[7]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שנתיים (2020)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
מאקו ורדיו תל אביב 13

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]