האד (סרט, 1963)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האד
Hud
כרזת הסרט האד
כרזת הסרט האד
כרזת הסרט האד
מבוסס על הרומן Horseman, Pass By של לארי מקארתי
בימוי מרטין ריט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הווארד הוקס, ג'סי לסקי, האל וואליס
תסריט הרייט פרנק, אירווינג ראווץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פרנק ברכט
שחקנים ראשיים פול ניומן
מלווין דאגלס
פטרישה ניל
ברנדון דה ווילד
מוזיקה אלמר ברנסטיין
צילום ג'יימס וונג האווי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 במאי 1963
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,350,000‏$
הכנסות 10,000,000‏$
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האדאנגלית: Hud) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1963 בבימויו של מרטין ריט עם פול ניומן, מלווין דאגלס, פטרישה ניל וברנדון דה ווילד בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס בצורה קלה על הרומן Horseman, Pass By של לארי מקמרטי מ-1961. העלילה מתרכזת בקונפליקט בן הומר בנון, בעל חווה ישר ובין בנו הסורר האד על רקע מחלת הפה והטלפיים הפוגעת בחווה. לוני, נכדו הצעיר מתלבט בין מי להזדהות.

פטרישה ניל זכתה בפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר אף על פי שהיא משחקת רק 22 דקות. זה התפקיד הקצר ביותר בתולדות הקולנוע עליו הוענק פרס של תפקיד ראשי. היא זכתה גם בפרס באפט"א לשחקנית הזרה הטובה ביותר.

מלווין דאגלס זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. הצלם ג'יימס וונג האוו זכה בפרס אוסקר לצילום הטוב ביותר.

כן היה הסרט מועמד לעוד ארבעה פרסי אוסקר: המשחק (פול ניומן) הבימוי (מרטין ריט), התסריט והעיצוב האמנותי.

מרטין ריט, פטרישה ניל, פול ניומן ומלווין דאגלס היו מועמדים גם לפרס גלובוס הזהב.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחווה חקלאית לגידול בקר בטקסס גרים בעל החווה הומר בנון (מלווין דאגלס) עם בנו האד (פול ניומן), נכדו הצעיר לוני (ברנדון דה ווילד) ועוזרת הבית אלמה בראון (פטרישה ניל). אלמה מנהלת את משק הבית והאד נמשך אליה אבל היא משתדלת להתרחק ממנו לאחר ניסיון מר שהיה לה מהגרוש שלה. האד מבלה את הלילות בשתייה בחיזורים אחרי נשים נשואות ובקטטות בפאב בעיירה. אחיינו לוני בן ה-17 מלווה אותו לפעמים ומעריץ אותו. בין הומר להאד יש ריב ממושך שמקורו בתאונת דרכים בה נהרג אביו של לוני בשעה שהאד היה הנהג. כאשר פרה צעירה נמצאת מתה מבקש הומר להזמין וטרינר כדי לברר אם לא מדובר במחלת הפה והטלפיים. האד מתנגד לכך ורוצה למכור את העדר לפני שיתגלה שהוא חולה. הומר מהדור המבוגר מתנגד לכך בתוקף בגלל עקרונות היושר שלו אף על פי שהוא יודע שזה עלול להרוס את החווה. האד מאשים את הומר כי העדר שקנה במקסיקו הוא האשם בהפצת המחלה. הוויכוחים בין הומר להאד מחריפים ובאחד מהם אומר הומר כי הוא לא מאמין שיהיה לו בן כזה. האד מתחיל להשתכר, נכנס לחדרה של אלמה ומתחיל לתקוף אותה מינית במטרה לאונס ורק לוני שמגיע לחדרה, מושך אותו ממנה. הבדיקות הוטרינריות מאשרות שהעדר נגוע במחלת הפה והטלפיים והומר עם האד, לוני ופועלי החווה יורים בעדר וקוברים אותו. המשק נהרס, אלמה עוזבת והומר נמצא על ידי האד ולוני בלילה לאחר שנפל מסוס ונפצע. הוא מת בזרועות האד ומילותיו האחרונות הם להאד כי כעת הוא יהיה בעל החווה כפי שרצה תמיד. לוני עוזב את החווה לאחר שנוכח ביחסו של האד להומר ואלמה. האד חוזר לבדו, שותה פחית בירה ומתבונן בחיוך דרך החלון. יש לו תוכניות להחכיר את שטח החווה לקידוחי נפט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האד בוויקישיתוף