דרוהדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרוהדה
Drogheda, Droichead Átha
סמל דרוהדה
סמל דרוהדה
סמל דרוהדה
דגל דרוהדה
דגל דרוהדה
דגל דרוהדה
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
פרובינציה לנסטרלנסטר לנסטר
מחוז מחוז לאות', מחוז מית'
תאריך ייסוד 911
שטח 14.8 קמ"ר
גובה 1.0 מטר
 ‑ הנקודה הגבוהה 23
 ‑ הנקודה הנמוכה 1
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 44,135 (דירוג: 6, 2022)
קואורדינטות 53°42′54″N 6°21′09″W / 53.715°N 6.3525°W / 53.715; -6.3525 
אזור זמן UTC+0
http://www.louthcoco.ie/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אבן הנצחה ל-800 שנים להכרזת העיר
מפה של דרוהדה בשנת 1749
מנזר מריה מגדלנה בעיר
מבט אל העיר ממצודת מילמאונט
גשר נהר בוין, בסמוך לעיר
מרכז קניות בעיר

דרוהדהאירית: Droichead Átha, באנגלית: Drogheda, פירוש מילולי: גשר מעל מים רדודים) היא אחת מהערים העתיקות באירלנד. העיר ממוקמת על חופיה המזרחיים של אירלנד, במרכז הפרוזדור שבין דבלין לבלפסט, כאשר רובה ממוקמת במחוז לאות' ופאתיה הדרומיים בשטח מחוז מית'. בעיר מתגוררים בקירוב כ-44,135 תושבים נכון לשנת 2016 ובכך היא העיר ה-11 בגודלה באירלנד. את העיר חוצה נהר בוין, מעט לפני שהוא נשפך אל הים האירי. אתר המורשת העולמית של אונסק"ו, ברו נא בוין, ממוקם כ-8 קילומטרים ממערב לעיר.

דרוהדה הוקמה תחילה כשתי ערים נפרדות - דרוהדה-שבמית' (באותם הימים, אדנות מית') ודרוהדה-שבאוריאל (השם של הממלכה שהתקיימה באזור מחוז לאות' המודרני). חלוקה זו נובעת מהגבול שהוצב במאה ה-12 בין שתי ממלכות איריות, שנשלטו על ידי ברונים נורמנים שונים. בשנת 1412 שתי הערים אוחדו לכדי עיר אחת. לתקופות בהיסטוריה האירית נחשבה העיר כולה כחלק משטחו של מחוז לאות', אך החל משנת 2007, הכיר החוק האירי בחלוקתה של העיר בין שני מחוזות שונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר ממוקמת באזור העשיר בממצאים ארכאולוגיים, המתוארכים לתקופה הנאוליתית והלאה, כשהמוכרים שבהם הם מעברי הקבר הענקיים שבברו נא בוין.[1] השפע והצפיפות של האתרים הארכאולוגיים נתגלו בשנים האחרונות, עם התפתחותו של האזור העירוני של דרוהדה וסלילת כבישים מהירים באזורה. אתרים אלו מוכיחים את קיומו של יישוב אנושי באזור העיר במשך 5,500 השנים האחרונות לפחות.[2][3]

על פי ההערכות ההיסטוריות, יישוב עירוני באזור דרוהדה לא התקיים לפני בואם של הנורמנים.[4] המבנה העתיק ביותר בעיר הוא מבצר מילמאונט, מבצר תל וחצר המשקיף אל העיר ממצוק הממוקם על גדתו הדרומית של הבוין. המצודה נבנתה ככל הנראה על ידי אדון מית' הנורמני, יו דה לאסי, ככל הנראה לפני 1186. בשנת 1194, העיר הוכרזה על ידו לראשונה כעיר.[5]

בתחילת המאה ה-16, שם העיר נהגה כ"טרדה" בהתאם להגייה המקובלת באותה התקופה.[6] דרוהדה הייתה לעיר מבוצרת חשובה בשטחי התחום האנגלי בימי הביניים והיא אירחה מספר פעמים את מפגשיו של הפרלמנט האירי. מלחמות השושנים השפיעו במספר מובנים על אירלנד וב-1468, תומאס פיצג'רלד, רוזן דזמונד ושני ילדיו הקטנים הסתבכו בסכסוכים המלכותיים והוצאו להורג בדרוהדה בהוראת המשנה למלך - שליט אירלנד באותה התקופה. הפרלמנט האירי הועבר לדרוהדה בשנת 1494 והעביר בה את החוק של פוינינג - החקיקה החשובה ביותר בהיסטוריה של אירלנד. חקיקה זו אפשרה בשנה שלאחר מכן להכפיף את הפרלמנט האירי לרשות המחוקקת האנגלית ובכך בעצם נגוזה העצמאות האירית לחלוטין.

העיר הייתה נצורה פעמיים במהלך מלחמות הקונפדרציה האירית בין השנים 1641 ו-1653. במהלך המצור השני, חומר העיר נפרצה מדרום וכוחותיו של אוליבר קרומוול כבשו אותה ב-11 בספטמבר 1649, כחלק מהכיבוש הקרומווליאני של אירלנד.[7] בעיר בוצע טבח בתומכי המלוכה ובמגני העיר - אוליבר קרומוול הורה להוציא להורג כל חייל עשירי שבנמצא, ואת השאר לגרש לברבדוס.[8]

בשנת 1661 נוצרה רוזנות דרוהדה כחלק מאצילות אירלנד. במהלך המלחמה הוויליאמית, ב-1690, התרחש בפאתי העיר קרב הבוין, במהלכו ניצחו הכוחות הפרוטסטנטיים את הכוחות הצרפתים והיעקוביטים. בשנת 1979, ביקר האפיפיור יוחנן פאולוס השני בעיר, פחות מחודש לאחר ההתנקשות בלואי מאונטבאטן בלונדון. במהלך ביקורו בעיר, האפיפיור ירד על ברכיו בפני 300,000 הנוכחים במקום והתחנן בפני הצדדים הלוחמים בצרות, שיחדלו את מעשי האיבה.[9][10][11][12]

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרוהדה מסורת ארוכת שנים של עבודה במבשלות ובמזקקות, וחברות בינלאומיות כג'יימסון, קוקה-קולה, גינס וג'ק דניאל'ס החזיקו או מחזיקות בבתי ייצור בעיר או בסביבתה. מבשלות מקומיות רבות קיימות בדרוהדה, כדוגמת מבשלת "בואן", המייצרת בעיר ויסקי, ג'ין, סיידר ובירה, וחברת "סליין", חברת בת של ג'ק דניאל'ס, המזקקת ויסקי בפאתי העיר. בתי עסק נוספים מייצרים בה סוגי אלכוהול שונים.

עם התפתחות הכלכלה האירית בשנות ה-90, דרוהדה הפכה לעיר לוויין חשובה של דבלין ועובדים רבים מהבירה עברו לגור בה, על מנת לחסוך במחירי הדיור. מהלך זה התגבר בעקבות סלילתן של דרכים מהירות חדשות בין שתי הערים, ובהן כבישים עוקפים שנסללו דרך סוורדס ובלבריגן ובניית גשר רחב על נהר בוין. כמו כן, עלו מספר רכבות היוממות בין דרוהדה לדבלין. כתוצאה מכך, מרכז העיר פותח, נבנו בה שני מרכזי קניות גדולים ורשתות קמעונאות ומותגים בינלאומיים פתחו בה סניפים. רוב אזורי הקניות בעיר ממוקמים ברובע ההיסטורי שלה, אך ישנם גם מרכזי קניות גדולים שממוקמים מחוצה לה.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר מארחת פסטיבל סמבה שנתי, במסגרתו מגיעות אליה להקות סמבה מרחבי העולם ומתארחות בה במשך שלושה ימים.[13] בעיר מספר תיאטראות, בית ספר למשחק ותיאטרון לנוער. בעיר מרכז אמנויות ובו גלריה ותיאטרון נוסף. העיר מארחת זו השנה השנייה את פסטיבל המוזיקה האירית הלאומי, "Fleadh Cheoil na hÉireann".[14] בשנת 2006 נפתח בעיר מרכז עירוני לאמנות חזותית וממוקמות בה מספר גלריות נוספות.

בעיר שני שבועונים מקומיים - דרוהדה אינדיפנדנט ודרוהדה לידר, שניהם יוצאים לאור בימי רביעי. תחנת הרדיו המקומית נקראת "LMFM".

בעיר שישה בתי ספר תיכוניים ומוסד ללימודים גבוהים.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרוהדה ממוקמת בסמוך לכביש M1, הכביש המהיר הראשי שבין דבלין לבלפסט. גשר נהר בוין נבנה בסמיכות לעיר על מנת לשרת את הכביש המהיר הזה, והוא הגשר המעוגן-בכבלים הגדול ביותר באירלנד. תחנת הרכבת בדרוהדה נפתחה לראשונה בשנת 1844,[15] והיא חוברה במסילת ברזל לדבלין ב-1844, לנאבן ב-1850 ולבלפסט ב-1852. כיום, העיר מחוברת ברכבות מהירות לדאנדוק, ניורי, פורטאדאון, ליסבורן, בלפסט ודבלין. כמו כן, היא מחוברת ברכבות יוממות לבלבריגן, מאלהייד, מספר מיקומים בדבלין, בריי, ויקלו, ארקלו, דן לירי, גרייסטונס וראת'דראם.

פוליטיקה וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי המועצה המקומית של דרוהדה ושיוכם המפלגתי:

שם מפלגה
אימלדה מנסטר שין פיין
קנת פלוד שין פיין
אלן קסידי שין פיין
פול בל הלייבור
פיו סמית הלייבור
ריצ'י קולהיין פינה גייל
אוליבר טולי פינה גייל
טומי ביירן פיאנה פול
קווין קאלאן עצמאי
פרנק גודפריי עצמאי

המועצה המקומית של דרוהדה היא גוף ממשל נבחר בכפוף לחוק הממשל המקומי שחוקק בשנת 2001, על מנת לספק מנהיגות מקומית ופורום לייצוג דמוקרטי של הקהילה המקומית. תחת אחריותה של המועצה נתונים נראות השטח העירוני והכפרי, פינוי אשפה, פיתוח התיירות, רישוי עסקים, תמיכה באמנויות ועוד. המועצה מורכבת מ-12 חברים הנבחרים באופן דמוקרטי ובראשם ראש העיר. ראש העיר הנוכחי של העיר הוא ריצ'י קולהיין ממפלגת פינה גייל.

בבחירות המקומיות למועצת מחוז לאות', העיר מחולקת לשני אזורי בחירה - דרוהדה-מזרח ודרוהדה-מערב. בבחירות הארציות לדאל אירן, העיר היא חלק ממחוז הבחירה של לאות', שבוחר כ-5 חברים בפרלמנט. בעקבות הבחירות הכלליות בשנת 2016, נבחרו במחוז שני חברי מפלגת פין שיין, שני חברי מפלגת פינה גייל וחבר אחד ממפלגת פיאנה פול.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2005 קבוצת הכדורגל העירונית, דרוהדה יונייטד, זכתה בגביע האירי לראשונה וב-2007 זכתה לראשונה בליגה האירית. צבעיה של הקבוצה הם אדום וכחול. בעיר קבוצת רוגבי בשם "בוין" שהוקמה בשנת 1997 מאיחודן של שתי קבוצות עירוניות אחרות. כמו כן, בעיר בתי ספר ללימוד משחק הרוגבי. ישנן בעיר חמש קבוצות של כדורגל גאלי.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרוהדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stout, G. 2002 Newgrange and the Bend of the Boyne. Cork University Press.
  2. ^ Bennett, I. (ed) 1987–2004 Excavations : Summary accounts of archaeological excavations in Ireland. Bray.
  3. ^ The Hidden Places of Ireland 190443410X David Gerrard - 2004 -"Two minutes from the centre of Drogheda. in the old townland of Mell."
  4. ^ Bradley, J. 1978 'The Topography and Layout of Medieval Drogheda', Co. Louth Archaeological and Historical Journal, 19, 2, 98–127.
  5. ^ Bradley op cit 105
  6. ^ NLI. MS. 716, copy of map by Daniel O'Brien, c. 1780
  7. ^ Antonia Fraser, Cromwell, our chief of men (London, 1973)
  8. ^ Cromwell letter to William Lenthall (1649)
  9. ^ "Remembering Pope John Paul II's 1979 visit to Ireland (PHOTOS)". IrishCentral.com. 29 September 2016. Retrieved 17 June 2017.
  10. ^ Doherty, Christine (6 January 2010). "Drogheda was safe place for Pope to visit". The Independent. Retrieved 17 June 2017.
  11. ^ McGarry, Patsy (29 November 2016). "Pope's visit to Ireland will not draw the 1979 crowds of 2.7m". The Irish Times. Retrieved 17 June 2017.
  12. ^ "29 September 1979: Mass in Drogheda - Dublin, John Paul II". Libreria Editrice Vaticana. Vatican. Retrieved 17 June 2017.
  13. ^ Noel Cosgrave. "Drogheda Samba Festival". Droghedasamba.com.
  14. ^ Fleadh Cheoil na hÉireann - Drogheda 2019, Visit Louth (באנגלית)(הקישור אינו פעיל)
  15. ^ "Drogheda station". Railscot – Irish Railways. Retrieved 5 September 2007.