דניאל קפלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל קפלן
דניאל קפלן בצלמניה בכפר סבא
דניאל קפלן בצלמניה בכפר סבא
לידה 1906
אוגוסטוב, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1984 (בגיל 78 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צילום של דניאל קפלן מ 1947 - שומר עם כלב בכפר סבא

דניאל קפלן (19061984) היה הצלם הראשון של כפר סבא והשרון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל קפלן נולד ב-1906 בעיר אוגוסטוב שבמזרח פולין, למשפחה ציונית אמידה. את מלחמת העולם הראשונה, שבה איבד אח, העביר יחד עם משפחתו בנדודים בין פולין לליטא.

בשנת 1922 למד צילום ולאחר שנה הצטרף לתנועת החלוץ ועבר הכשרה בקבוצת ההכשרה שחריה שבפולין לשם קבלת סרטיפיקט (אשרה) לעליה לארץ ישראל, שם גם למד את מקצוע הצילום. בשנת 1927 יצא בדרכו ארצה. על מנת להימנע ממעצר וגיוס, חצה את הגבול לצ'כיה באופן בלתי חוקי, עבר את הגבול לאוסטריה אך שם נתפס ונעצר. דניאל ישב בבית הסוהר במשך שנה בהמתנה לקבלת האשרה לעליה ושחרורו מבית הכלא האוסטרי. ביולי 1929 הגיע האישור והוא הפליג לנמל יפו. עם הגעתו עבד בנטיעת פרדסי חבקין ברמן בפתח תקווה ובדצמבר 1929 הגיע, רכוב על חמור ומצויד במצלמתו, למושבה הצעירה, כפר-סבא.

בשנת 1930 הקים את חנות הצילום הראשונה בעיר "הצלמניה של ד. קפלן" ברחוב השרון (לימים רחוב וויצמן) שהמשיכה לפעול במשך 50 שנים בעיר.

בשנת 1933 התחתן עם רחל לבית רוזנברג במושבה, בה בנו את ביתם ובה נולדו שני בניהם, משה (1935) ועודד (1941) ובה חי ופעל עד יומו האחרון.

דניאל צילם את תושבי העיר בסטודיו הקטן שבחנותו והרבה לצאת לרחבי העיר והאזור לתעד את התפתחותו ואת אנשיו. בין המקומות הנוספים שתיעד היו רמת הכובש, מגדיאל (לימים חלק מהוד השרון) ועוד רבים מישובי הסביבה. בתצלומיו תיעד את בניין המושבה והעיר כפר סבא, ההתמודדות במאורעות ובמלחמות, ילדי בית הספר והגנים, היבול החקלאי, ביקורים חשובים בעיר (דוד בן-גוריון ואחרים), הפגנות נגד השלטון הבריטי ועוד.

בנוסף, היה דניאל חבר בארגון ההגנה ובמטבח ביתו הותקן סליק להסתרת נשק.

בשנת 1981, כשפרש מעבודתו, תרם את אוסף התצלומים לעיריית כפר סבא, ללא כל תמורה. הוא האמין שהזדהות עם העבר ושורשיו תתרום לחיזוק הזהות של הדורות הבאים. תצלומיו הרבים מעטרים את אולם בית העירייה, אולם הכניסה של בית ספיר ועוד אתרים נוספים בעיר ובאזור השרון בו פעל. תמונותיו של דניאל קפלן זכו לפרסום בתערוכות המוצגות במוזיאון הארץ, מוזיאון ההגנה, בבית התפוצות ובלוחמי הגטאות וחלקן אף זכו בפרסים (אורזי התפוזים משנת 1935, משמרות המחאה של הסופרים לעבודה עברית מ-1934)

300 מתצלומיו של דניאל קפלן נסרקו על ידי לשכת העיתונות הממשלתית והם מופיעים באוסף התמונות הלאומי של מדינת ישראל.

ב 12 ביוני 2018 נחנכה על שמו של דניאל קפלן סימטה בשם "סמטת הצלם קפלן". הסמטה מחברת בין רחוב אהרונוביץ' לרחוב ארלוזורוב והיא ממוקמת מול אהרונוביץ' 19 - ביתם של דניאל קפלן ומשפחתו.

בנובמבר 2019 הפיקה קבוצת הטלוויזיה הקהילתית של כפר סבא סרט לזכרו[1].

בינואר 2020 מוזאון כפר סבא הוציא לאור את האלבום "פוטו ד. קפלן 1929–1981" המציג מאות מצילומיו ההיסטוריים, בעריכת ירדנה ויזנברג, מנהלת ואוצרת מוזיאון כפר סבא, ורינה גור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דניאל קפלן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הצלמוניה - פוטו ד.קפלן, באתר יוטיוב, 29 באוקטובר 2019