דניאל חודובייצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל חודובייצקי
Daniel Chodowiecki
לידה 16 באוקטובר 1726
גדנסק, האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בפברואר 1801 (בגיל 74)
ברלין, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Daniel Nikolaus Chodowiecki עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Französischer Friedhof עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום פולנים עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות רוקוקו, נאו-קלאסיציזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Justine Ayrer עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Wilhelm Chodowiecki, Suzanne Chodowiecka, Jeannette Papin עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל חודובייצקיפולנית: Daniel Chodowiecki‏; 16 באוקטובר 17267 בפברואר 1801) היה צייר ודפס,[1] ממשפחות הוגנוטים ופולנים. את רוב חייו בילה בברלין, והיה המנהל של האקדמיה לאמנות בברלין.

פרוטומה של דניאל חודובייצקי מאת עמנואל ברדו במוזיאון בודה

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חודובייצקי נולד בעיר דנציג (גדנסק) בפולין. סבו ברתולומאוס חודובייצקי התגורר במאה ה-16 בפולין הגדולה. גוטפריד חודובייצקי, אביו של דניאל, היה סוחר בדנציג, ואמו, הנרייט איירר ילידת שווייץ, הייתה הוגנוטית. סבו של דניאל כריסטיאן היה גם סוחר. כשאביו נפטר, דניאל (בן 16) ואחיו הצעיר גוטפריד חודובייצקי נסעו לגור אצל דודם בברלין, שהציע לחנך אותם, ושם דניאל קיבל הכשרה אמנותית באאוגסבורג. גם אחיו הפך לצייר.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד מהרה דניאל הצליח להתפרנס מציור. הוא התקבל לאקדמיה בברלין בשנת 1764 והיה סגן מנהל של ברנהרד רוד בשנת 1788. הוא מצא את הייעוד האמיתי שלו והיה לאמן הגרפי הגרמני המפורסם ביותר בזמנו. עבודותיו כוללות כמה אלפי תחריטים, בדרך כלל קטנים למדי, ורישומים וציורים רבים. איורי הספרים שלו קשטו כמעט את כל הקלאסיקות הגדולות. הדפסיו מייצגים בפירוט רב את חיי הבורגנות בתקופת שבין הרוקוקו לקלאסיציזם.

בשנת 1797 מונה חודובייצקי למנהל האקדמיה לאמנויות בברלין, שם נפטר ב-7 בפברואר 1801.

צייר דיוקנאות רבים של עשירי פולין והתעניין גם בהוגנוטים ובהיסטוריה הפולנית, ועשה כמה ציורים בנושא. הוא התאים לרוח העידן ועבודות רבות משקפות את פולחן הרגישות, ואת התחושות הלאומניות המהפכניות והגרמניות של סוף המאה ה-18.

בזכות ידע ההדפסה המציא לוח של סקיצה קטנה, השוכן מחוץ לאיור הראשי. במקור היו אלה רישומים קטנים או שרבוטים של אמנים, שלא ממש נועדו להיראות, אך חודובייצקי הפך אותם ל"פריטי בונוס" עבור אספנים.

חודובייצקי, אף שדיבר רק צרפתית וגרמנית פעמים רבות גם הצהיר את נאמנותו הפולנית ובנו יליד ברלין צויר כילד צעיר מאוד עם בגד פולני מסורתי. לאחר חלוקת פולין כתב חודובייצקי לרוזנת סולמס-לאובך: "מצד האב אני פולני, צאצא של אומה אמיצה שתיעלם בקרוב".[2] בגלל מוצאם ההוגנוטי של אמו ואשתו הוא היה קרוב מאוד להוגנוטים של ברלין. כמעט כל חייו בילה בגרמניה, כתב בגרמנית והתגורר בברלין מגיל 17.

אחד מספריו הפופולריים ביותר הוא "מסע מברלין לדנציג" (בגרמנית: Die Reise von Berlin nach Danzig, 1773) עם איורים רבים. זו הייתה חזרתו הראשונה לאחר 30 שנות היעדרות ממולדתו והוא יכול היה שוב לפגוש את אמו ואחיותיו הקשישות בדנציג. הוא עשה רק נסיעה אחת נוספת לדנציג לאחר מכן, להלוויית אמו. הוא מתאר וממחיש עיירות ואנשים בפומרניה ובפרוסיה שבדרך.

חודובייצקי קבור בבית העלמין הצרפתי (גר') בברלין.

בשנת 2002 הופק סרט אנימציה פולני על חייו של חודובייצקי, שהורכב מתמונותיו, ניתן לצפייה באינטרנט.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דניאל חודובייצקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chodowiecki Daniel - Encyklopedia PWN - źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy, encyklopedia.pwn.pl (בפולנית)
  2. ^ Charlotte Steinbrücker: Listy D. Chodowieckiego. Berlin, 1921.
  3. ^ Paweł Gzyl, "Chodowiecki" - pomysłowa opowieść krakowskiego reżysera o wybitnym malarzu i rysowniku, Kraków Nasze Miasto, ‏2020-10-07 (ב־)