דניאל גולדין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל גולדין
Daniel Saul Goldin
לידה 23 ביולי 1940 (בן 83)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה הסיטי קולג' של ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל נאס"א
1 באפריל 199217 בנובמבר 2001
(9 שנים ו־32 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ג'ורג' הרברט ווקר בוש
ביל קלינטון
ג'ורג' ווקר בוש
פרסים והוקרה
  • היכל התהילה הבנילאומי של החלל (2001)
  • מדליית ג'ון פריץ (2002)
  • מדליית השירות המצויין של נאס"א (2001)
  • הצלב הגדול של המסדר הלאומי להצטיינות במדעים (ברזיל) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל גולדיןאנגלית: Daniel Saul Goldin נולד ב-23 ביולי 1940) הוא מהנדס מכונות ויזם יהודי אמריקאי, שהיה המנהל התשיעי של נאס"א. כיהן במשך התקופה הארוכה ביותר, כתשע וחצי שנים, מ-1 באפריל 1992 עד 17 בנובמבר 2001.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדין נולד בניו יורק ב-1940, להורים יהודים. למד וסיים ב-1962 תואר ראשון בהנדסת מכונות בסיטי קולג' של ניו יורק. מיד עם סיום לימודיו נישא לג'ודי, ממנה גם נולדו לו שני ילדיו והחל לעבוד בנאס"א, בקליבלנד, אוהיו.

עזב אחרי חמש שנים לחברה פרטית אמריקאית גדולה, TRW Space and Technology Group (אנ'), שמרכזה בקליפורניה. גולדין בילה בחברת ענק זו את 25 השנים הבאות, בעבודה בתוכניות צבאיות ומודיעיניות חסויות עבור צבא ארה"ב תוך טיפוס בסולם הדרגות עד היותו למנכ"ל החברה.

מנהל נאס"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992, נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש (האב) מינה אותו למנהל נאס"א והוא המשיך בתפקיד זה במשך כמעט עשור, גם תחת נשיאותם של ביל קלינטון וג'ורג' בוש (הבן).

נודע כמנהל יעיל ותובעני. בתקופה בה ראו את נאס"א כגוף ביורוקרטי בזבזני, הוא הצליח להפחית את כוח האדם האזרחי העובד בה, בכשליש ולהקטין את מטה נאס"א בוושינגטון די. סי., בכמחצית. וכל זאת בלי פיטורין המוניים, אלא בהדרגה ובהסכמה.

הגביר את שיתוף הפעולה בחלל עם רוסיה שלאחר פירוק ברית המועצות, כך שאסטרונאוטים אמריקאים טסו דרך קבע בתחנת החלל מיר הרוסית בעוד קוסמונאוטים רוסים טסים דרך קבע במשימות חלל אמריקאיות שונות ובראשן מעבורות החלל ותחנת החלל הבינלאומית. בתקופתו ביצעה נאס"א יותר מ-60 משימות של מעבורות החלל, כולל 11 טיסות של התוכנית המשותפת של מיר-מעבורת החלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דניאל גולדין בוויקישיתוף