דן תופיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן תופיק
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 במאי 1955
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 במאי 2021 (בגיל 65) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביוכימיה, אבולוציה מולקולרית, ביולוגיה מבנית, ביופיזיקה, ביולוגיה אבולוציונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט זליג אשחר, מיכאל סלע עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה פרס א.מ.ת. (2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דן סלח תופיק (28 במאי 19554 במאי 2021) היה פרופסור לביוכימיה במחלקה למדעים ביומולקולריים של מכון ויצמן למדע וסגן יו"ר המועצה המדעית של המכון. חתן פרס א.מ.ת. לביוכימיה לשנת 2020. היה חוקר בעל שם עולמי בתחום הביוכימיה ופורץ דרך בחקר האבולוציה של חלבונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן תופיק נולד בירושלים בשנת 1955. אביו אלברט ושני דודיו היו בעלי חברת "אתי (אחים תופיק ירושלים) חברה לרכב", שעסקה ברכב ובנדל"ן[1] כבר מגיל צעיר גילה עניין במדע ובכימיה. הוא שירת כקצין בחיל האוויר הישראלי, השתחרר בדרגת רב-סרן, והיה סמג"ד במילואים. אחר כך, עבד בחברה המשפחתית.

נהרג ב-4 במאי 2021 בתאונת טיפוס בקרואטיה.[2]

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 קיבל תואר ראשון בכימיה ובביוכימיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990 קיבל תואר שני בביוטכנולוגיה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, ובשנת 1995 קיבל תואר דוקטור ממכון ויצמן למדע, בהדרכת מיכאל סלע וזליג אשחר. במשך שנתיים עשה פוסט-דוקטורט באוניברסיטת קיימברידג' ובמרכז MRC להנדסת חלבונים (אנ'), ולאחריהן היה עמית מחקר בכיר בסידני ססקס קולג' (אנ') ובמרכז MRC להנדסת חלבונים. בשנת 2001 הצטרף לסגל האקדמי של מכון ויצמן למדע.[3] עסק במחקר של אבולוציה של חלבונים, אנזימים ואנזימים מלאכותיים. בין היתר, שקד על פיתוח אנזים שמפרק ביעילות גז עצבים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופיק זכה בפרסים רבים על עבודתו המדעית. בין השאר הוענקו לו [4]:

  • 2007 - פרס ויצמן למדעים מדויקים "על עבודותיו החדשניות שהביאו להבנה מעמיקה של מבנה האנזימים, ופעולותיהם ושל תהליכי היצירה שלהם בטבע, ועל פיתוח שיטות ליצירת אנזימים חדשים מאנזימים ידועים בתהליכים דמויי אבולוציה".[5]
  • 2013 - פרס המצוינות ע"ש אלי הורוביץ מטעם חברת "טבע".[6]
  • 2020 - פרס א.מ.ת. לביוכימיה, "על תרומתו להבנת הקשר בין המבנה והתפקיד של חלבונים לבין התפתחותם האבולוציונית, ועל פיתוח מערכות לאבולוציה מכוונת בתאים מלאכותיים".[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]