דליה מבורך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דליה מבורך
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 באוגוסט 1955 (בת 68)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג דני דותן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דליה מבורך (נולדה ב-28 באוגוסט 1955) היא במאית טלוויזיה וקולנוע ישראלית.

מבורך מביימת ועורכת תוכן של תוכניות טלוויזיה רבות, ובהן תוכנית הגשמת החלומות "חלום עליכם", תוכנית האירוח הפרובוקטיבית "מילקשייק" והתוכנית האינטלקטואלית "עץ דעת" שהנחה ערן סבאג. מבורך היא היוצרת של סרטים דוקומנטריים רבים, ואת חלקם יצרה עם בן זוגה, דני דותן. בין הסרטים של מבורך: הדרמה "אלף קלוריות". מבין סרטיה התיעודיים בולטים "תעלומת אריס סאן", "האשכנזים", "מלכת ירושלים" ו"הכבשה הכחולה".

מתגוררת בתל אביב עם בן זוגה דני דותן, ולהם בת משותפת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבורך נולדה בשכונת פלורנטין שבתל אביב ולמדה בתיכון אליאנס. בגיל 18 פגשה את המשורר דוד אבידן שהיה מבוגר ממנה ב-21 שנה, והשניים הפכו לזוג למשך 5 שנים. מבורך למדה בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. סרטי האוניברסיטה שלה היו "חור בתחתונים" ו"העלבון". בשנת 1981 הייתה שותפה לתסריט הסרט "סיפור אינטימי" יחד עם במאי הסרט נדב לויתן. בשנת 1982 הצטרפה לצוות ההפקה של התוכניות "ערב חדש" ו"זהו זה!". עם הקמת ערוץ 2 הצטרפה לערוץ כיוצרת וכבמאית של התוכנית חלום עליכם. מסגרת התוכנית המצליחה הייתה הגשמת מאות חלומות לילדים במסעות ברחבי הארץ והעולם, שאת כולם תיעדה מבורך. התוכנית שודרה לראשונה בשנת 1993, עם תחילת שידורי ערוץ 2 המסחרי, בשידורי הזכיינית "רשת". צילומי התוכנית הסתיימו בשנת 1998. בשנת 1999 יצרה עם בן זוגה דני דותן ועם צופית גרנט את תוכנית הקאלט הפרובוקטיבית "מילקשייק", שהוקרנה שלוש עונות. זו הייתה תוכנית אירוח עם קטעי מערכונים, שאמת ובדייה שימשו בהם בערבוביה.

למבורך ודותן חברת הפקות בשם "אליל תקשורת", באמצעותה הם מפיקים סרטי תעודה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1996 - רצח בכעביה - סרט תיעודי - חתונה בכפר בדואי הופכת למרחץ דמים שחוצה את הכפר באיום מתמיד לנקמת דם. 40 דק'. הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, רשת.
  • 1997 - אמא נשארה שם - סרט תיעודי - פרס ראשון פסטיבל תל אביב-קאט הסרט התיעודי הטוב של השנה - שני צעירים ממוצא אתיופי יוצאים לאדיס אבבה לפגוש את האמהות שלא ראו עשר שנים. 50 דק' רשת.
  • 1998 - אחי הגדול - סרט תיעודי - אחים צעירים מול זכר אח בוגר שנהרג בלבנון. 50 דק' רשת.
  • 1999 - מאחורי השביס - סרט תיעודי - המהפכה הפמיניסטית בעולם החרדי. 50 דק‘ רשת.
  • 2001 - לב מאבן - סרט תיעודי - ערבים ויהודים שמאל וימין, למי שייך הר הבית. ומה יקרה בו. 50 דק' רשת.
  • 2003 - לא תעשה לך - סרט תיעודי - סמלים יהודיים עתיקים כאמצעי מחאה באמנות הישראלית. 50 דק' רשת.
  • 2005 - הכבשה הכחולה - סרט תיעודי - פרס ראשון לצילום תחרות וולג'ין פסטיבל ירושלים 2005 העולם האמנותי והעולם הפנימי של האמן מנשה קדישמן. מי הוא? יצרן אובססיבי של ציורי כבשים או גאון אמנותי. מיליונר או הומלס אדם בודד או תאב חברה או אולי תערובת בלתי אפשרית של כל אלה. 70 דקות קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב ערוץ 8.
  • 2006 - האשכנזים - סרט תיעודי - קבוצה של צעירים תל אביבים מחליטים לחזור לשורשים האשכנזים שלהם. להביא את השטעטל למזרח התיכון. דרכם נחשף עולם של מי שנחשבים לאדוני הארץ והם חיים בתחושה של בדידות ניכור וזמן שאול במרחב הישראלי. זוכה פיניקס וורשה. 58 דקות. הקרן החדשה לטלוויזיה ולקולנוע, הרשות השנייה.
  • 2007 - תעלומת אריס סאן – סיפור חייו של אריס סאן, הזמר היווני שכבש את ישראל בשנות השישים והסתבך בפרשיות אהבה ריגול סמים ומאפיה. זוכה פרס העריכה תחרות וולג'ין 75 דקות קשת, הקרן החדשה לטלוויזיה וקולנוע.
  • 2009 - מלכת ירושלים - מה מוצא דני דותן סולן הקליק בתוך הבית של אמא שלו הארכאולוגית פרופסור טרודה דותן כשהוא יוצא לחפירה ארכאולוגית - נגה תקשורת ערוץ 8 קרן דורות.
  • 2010 - פנינה פיילר אחות קומוניסטית - פנינה בת ה-85 יוצאת כל בוקר להביא את בשורת המהפכה לעולם. ברשות הפלסטינית היא מטפלת בחולים, בישראל היא נלחמת נגד הממשלה, ויש גם מחיר לאידאולוגיה. דוקאביב 2010 71 דקות הרשות השנייה, קרן מקור.
  • 2013 - הקליק האחרון - הקליק הייתה להקת פאנק/ גל חדש מצליחה ששרה בעברית מסרים אנטי חברתיים ופוליטיים. אחרי שני אלבומים שנחשבים לאלבומי מופת בתרבות הנגד הישראלית, עם שירים כמו, "אמא אני לא רוצה להיגמל ", "אל תדליקו לי נר"  ו"אינקובטור" הקליק התפרקה. שלושים שנה אחרי,  כשהם בני 57, הקליק נפגשים כדי להתחיל מסע אחרון משותף, לעשות ביחד עוד דבר אחד לפני שיהיה מאוחר מידי. 93 דקות ערוץ 8 הוט, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה.
  • 2015 - מתי כספי - וידוי הסיפור של מתי כספי מהיום שנולד בקיבוץ חניתה, לקה בפוליו ונתגלה כגאון מוזיקלי, דרך עליה מטאורית כיוצר, נפילה מלווה בפרשיות אינסופיות של, בלשים, ביגמיה, התמוטטות כלכלית, בריחה מהארץ מציאת נחמה אצל עדי יהווה ועד החזרה לארץ והשיקום. ציון לשבח דוקאביב, חמישייה סופית פרס האקדמיה הישראלית.   85 דקות הערוץ הראשון, קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה.
  • 2017 - זהר ארגוב סוף עצוב וידוע מראש - סיפור החיים של זוהר ארגוב מילדות אלימה בשיכון המזרח דרך העלייה המטאורית בעולם המוזיקה הישראלית. הכסף,הסמים, ההשפעה העצומה על הבנית הזהות המזרחית בישראל. זוכה פרס ראשון על מוזיקה מקורית האקדמיה הישראלית, חמישייה סופית פרס האקדמיה הישראלית. 180 דקות ערוץ 8 הוט קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות פרויקט קולנוע.
  • 2020 - עפרה סדרה תיעודית בת שלושה פרקים המספרת את הסיפור של עפרה חזה מהיו שנולדה בשכונת התקווה בת למשפחה מרובת ילדים עד שמתה מסיבוכי איידס בגיל 42. הפקה אליל תקשורת דליה מבורך ודני דותן, הוט 8 . 180 דקות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]