דייוויד בניוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד בניוף
David Benioff
דייוויד בניוף, 2016
דייוויד בניוף, 2016
לידה 25 בספטמבר 1970 (בן 53)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה דייוויד פרידמן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-2002
מקום לימודים
בת זוג אמנדה פיט
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אמי לכתיבה הטובה ביותר בסדרת דרמה (2015)
  • פרס אמי לכתיבה הטובה ביותר בסדרת דרמה (2016)
  • פרס הוגו לעיבוד הדרמטי הטוב ביותר (ארוך) (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד בניוףאנגלית: David Benioff; נולד ב-25 בספטמבר 1970) הוא סופר, תסריטאי, מפיק ובמאי יהודי אמריקאי. הוא ידוע בעיקר עבור שיתוף הפעולה שלו עם ד. ב. וייס כיוצרים, תסריטאים, מפיקים, ולעיתים במאים של סדרת הטלוויזיה עטורת הפרסים "משחקי הכס", עיבוד טלוויזיוני של HBO לסדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין. בניוף זכה לתשומת לב לראשונה עם כתיבת התסריט לסרט "השעה ה-25", שעובד על ידיו על פי ספרו הראשון מ-2001. בניוף היה התסריטאי בסרטים "טרויה, "אקס-מן המקור: וולברין" ו-"איש מזל התאומים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניוף נולד בשם דייוויד פרידמן (David Friedman) בניו יורק שבארצות הברית, להורים יהודים אמריקאים. הוא הבן של ברברה (לבית בניוף) ושל סטיבן פרידמן, יו"ר לשעבר של בנק ההשקעות "גולדמן זקס". הוא בן הזקונים במשפחתו, ויש לו שתי אחיות גדולות. בבגרותו, הוא החל להשתמש בשם הנעורים של אמו "בניוף" כשם משפחתו, כדי למנוע בלבול עם כותבים אחרים ששמם הוא דייוויד פרידמן.

הוא סיים את לימודיו בדארטמות' קולג' ב-1992. בשלוש השנים הבאות, בניוף עבד במספר עבודות שונות, בהן שומר במועדון ומורה לאנגלית במשך שנתיים בתיכון בניו יורק, שם הוא גם מילא את תפקיד מאמן האיגרוף של בית הספר. ב-1995, החליט לנסות לפתח קריירה אקדמית, והתחיל ללמוד במסגרת תוכנית שנתית לתואר שני בספרות אירית בטריניטי קולג' בדבלין, שם פגש בשותפו-לעתיד ד. ב. וייס. במהלך לימודיו, לאחר שהשלים את כתיבת התזה שלו על סמואל בקט, הבין בניוף שהוא לא מעוניין באקדמיה ככיוון קריירה. בתקופה זו הוא עבד כדי.ג'יי במשך שנה כעיסוק צדדי עד שהתקבל לתוכנית של תואר שני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת קליפורניה באירוויין, בעקבות קריאת ספרו של בוגר האוניברסיטה מייקל שייבון, "מסתרי פיטסבורג". בניוף סיים את לימודיו וקיבל תואר שני בכתיבה יוצרת ב-1999.[1][2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניוף כתב במשך שנתיים את הרומן הראשון שלו שפורסם "השעה ה-25", שבמקור נקרא "כבאי, למטה". הוא השלים את הספר כתזה שלו בתואר השני בכתיבה יוצרת באירווין. בניוף התבקש להפוך את הספר לתסריט, אחרי שהשחקן טובי מקגווייר קרא עותק ראשוני של הספר, והתעניין בצילום סרט על פיו. העיבוד נקרא גם כן "השעה ה-25", בביומו של ספייק לי, ואדוארד נורטון בתפקיד הראשי. לאחר כתיבת התסריט, בניוף כתב אוסף של סיפורים קצרים בשם "(When the Nines Roll Over (And Other Stories" שיצא לאור ב-2004. לאחר, בניוף התחיל לכתוב תסריטים לסרטים רבים, טרויה (2004), עליו האחים וורנר שילמו לו 2.5 מיליון דולר; הישאר (2005) מותחן פסיכולוגי בכיכובם של יואן מקרגור ונעמי ווטס; רודף העפיפונים (2007); ואקס-מן המקור: וולברין (2009)- למרות שתסריט זה עובד מחדש על ידי סקיפ וודס, והתרחק מהחזון של בניוף, ששאף לטון אפל יותר לסרט.
ב-2006, בניוף התחיל להתעניין בעיבוד לסדרת הפנטזיה האפית שיר של אש ושל קרח של ג'ורג' ר. ר. מרטין, והתחיל לעבוד עם ד. ב. וייס על הצעה להפוך את הספרים לסדרת טלוויזיה. בניוף ווויס שיתפו פעולה לראשונה בעבודה על תסריט של סרט אימה בשם "המנהל", שמעולם לא מומש לכדי הפקה. בפגישה של השניים עם הסופר, ג'ורג' ר. ר. מרטין, כדי לשכנעו לאפשר להם לנסות ולהפוך את סדרת הספרים שלו להפקה טלוויזיונית, שאל אותם מרטין שאלה כדי להבין האם הם אכן מעריצים של הסדרה - "מי היא האמא של ג'ון סנואו"? עליה הם לא הצליחו לענות. אך השיחה המשיכה בטונים חיוביים ומרטין לבסוף הסכים לתת להם את האישור לעבד את הסדרה, ואף חלק איתם את התכנון העקרוני שלו לסיום קווי העלילה של הדמויות המרכזיות בסיפור. פרק פיילוט בשם "החורף מגיע" נכנס לפיתוח ברשת HBO ב-2007, והסדרה קיבלה אישור סופי ב-2010. פרק הפיילוט צולם מחדש כיוון שהרשת ובניוף וויס לא היו מרוצים מהתוצאה. בניוף ווויס תפקדו כמפיקים בפועל, השואו-ראנרס והכותבים העיקריים של התוכנית, שעלתה לאוויר ב-HBO ב-2011 ושודרה במשך 8 עונות תוך שהיא גורפת שבחים, פרסים והצלחה מסחרית רבה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2006 הוא נשוי לשחקנית האמריקאית-יהודייה אמנדה פיט. לזוג שלושה ילדים שנושאים את שם משפחתו המקורי (פרידמן). מתגוררים ביחד במנהטן ובבוורלי הילס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד בניוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]